شناسهٔ خبر: 18130622 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

معاون سازمان بورس:

رعایت استانداردهای IFRS یک پروژه ملی است

شفافیت و نقد شوندگی دو عنصر مهم استفاده از این استانداردهاست، نهاد نظارتی باید زمینه لازم را فراهم کند تا اطلاعات شفاف در اختیار تصمیم گیرندگان قرار گیرد و این سرمایه گذاران بتوانند بر این اساس تصمیم گیری کنند.

صاحب‌خبر -
حسن امیری معاون سازمان بورس  طی همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی در خصوص مزایای استفاده از اساانداردهای IFRS عنوان کرد: شفافیت و نقد شوندگی دو عنصر مهم استفاده از این استانداردهاست، نهاد نظارتی باید زمینه لازم را فراهم کند تا اطلاعات شفاف در اختیار تصمیم گیرندگان قرار گیرد و این سرمایه گذاران بتوانند بر این اساس تصمیم گیری کنند.
به گزارش بورس نیوز، امیری گفت: زیر بنای فعلی صورت های مالی استانداردهای ملی کشور است اما پس از برجام زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی نیز فراهم شده است به این ترتیب لزوم استفاده از استانداردهای بین المللی ضرورتی غیر قابل اجتناب می باشد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر کلیه بانک ها و موسسات مالی و بیمه ها از ابتدای سال ۹۵ ملزم شدند تا بر مبنای استانداردهای IFRS صورت های مالی خود را تهیه کنند. این دو دسته شرکت ها در صف مقدم تعاملات بین المللی قرار دارند. در کنار آنها سازمان بورس طی ابلاغیه ای هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری را نیز ملزم به اجرای این استانداردها کرده است تا این بنگاه های اقتصادی نیز بتوانند از فرصت ایجاد شده در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده لازم را ببرند.
امیری گفت: این موضوع یک پروژه ملی است که نیاز به هماهنگی بین بخشی نیز دارد. سازمان بورس،بیمه مرکزی ،بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی باید در کنار هم به گونه ای فعالیت داشته باشند که این مهم به طور جد و صحیح اجرا گردد.
وی گفت: آنچه در این استاندارد ها مورد تاکید قرار دارد تحت عنوان ارزش منصفانه منجر به شفافیت گزارشگری، امکان مقایسه صورت های مالی، کاهش هزینه سرمایه و امکان سرمایه گذاری گسترده خواهد شد.
امیری گفت: در خصوص اجرای این استانداردها نیاز به آموزش است که زمینه و بسترش نیز فراهم گردیده است و نیروی متخصص لازم به اندازه کافی در کشور وجود دارد و نیاز به عزم ملی برای پیاده سازی این استاندارد است. اگر تمامی ارکان نامبرده در کنار هم به درستی قرار نگیرند نمیتوان شاهد به کارگیری استانداردهای مناسب باشیم.
معاونت سازمان بورس تاکید کرد: آنچه مهم است این است که باید از این پس باید شاهد صورت های مالی مناسب و بدون بند باشیم که با همت تمامی متخصصان این هدف محقق خواهد شد و امیدواریم پس از اتمام فصل مجامع شاهد عملکردی موفق خواهیم بود.

نظر شما