شناسهٔ خبر: 18128304 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تهدید مالزی به بازداشت دیپلمات کره شمالی

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مالزی روز شنبه اعلام کرد اگر دبیر دوم سفارت کره شمالی در کوالالامپور در مسیر تحقیقات درباره قتل برادر  ناتنی رهبر کره شمالی با پلیس مالزی همکاری نکند کوالالامپور حکم بازداشت وی را صادر خواهد کرد. 
به گزارش خبرگزاری رویترز از کوالالامپور، عبدالسماح مات رئیس پلیس استان سلانگور مالزی گفت:« قبل از اینکه پلیس دست به اقدامات بیشتر بزند، زمان و فرصت منطقی به این دیپلمات داده خواهد شد تا جلو بیاید و با پلیس همکاری کند.» مالزی روز چهارشنبه اعلام کرد هیون کوانگ سانگ 44 ساله دبیر دوم سفارت کره شمالی در کوالالامپور برای ارائه توضیحات به پلیس درباره مرگ برادر ناتنی رهبر کره شمالی در فرودگاه کوالالامپور تحت تعقیب است. 
این مقام پلیس مالزی افزود اگر این فرد با پلیس همکاری نکند، پلیس بر اساس قوانین مالزی، هشداری را درباره این فرد صادر خواهد کرد تا وی مجبور به همکاری با بازرسان شود. وی ادامه داد اگر این دیپلمات کره شمالی به این هشدار توجه نکند و با پلیس همکاری نکند، مقامات مالزی یک قدم دیگر جلوتر خواهند رفت و از دادگاه حکم بازداشت وی را خواهند گرفت. 
هشت شهروند کره شمالی منجمله این دیپلمات در ارتباط با این پرونده تحت تعقیب هستند. یک نفر از این افراد توسط پلیس مالزی دستگیر شده است و چهار نفر دیگر نیز احتمالا به کره شمالی گریخته اند و این در حالی است که دو نفر دیگر هنوز در مالزی هستند.
پلیس مالزی روز جمعه اعلام کرد کیم جونگ نم برادر ناتنی رهبر کره شمالی در تاریخ سیزده فوریه با استفاده از عامل اعصاب وی ایکس که سازمان ملل آن را به عنوان یک سلاح کشتار جمعی طبقه بندی کرده است در فرودگاه بین المللی کوالالامپور به قتل رسید. دو زن که یکی از انها اهل اندونزی و دیگری اهل ویتنام هستند نیز بازداشت شده اند. پلیس اعلام کرد یکی از این دو نفر تحت تاثیر این ماده مهلک و سمی قرار داد به گونه ای که استفراغ وی قطع نمی شود. 
رئیس پلیس استان سلانگور همچنین تایید کرد که نیروهای امنیتی این کشور در راستای تحقیقات درباره این پرونده روز چهارشنبه به آپارتمانی در یکی از مناطق مرفه نشین کوالالامپور یورش بردند. بازرسان به دنبال نشانه ای از بقایای مواد شیمیایی در این آپارتمان بودند. 

نظر شما