شناسهٔ خبر: 18127999 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاه اجتماعی- فرهنگی روزنامه ها

هم افزایی وآگاهی بخشی؛ راهکاری مناسب برای حفاظت از محیط زیست

تهران- ایرنا- «آموزش و رشد آگاهی؛ مسیری در جهت حل مشکلات محیط زیستی»، «فضای مجازی عاملی مهم در فرهنگ سازی یک جامعه» و «آسمان خوزستان در محاصره پدیده ریزگردها» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های شنبه هفتم اسفند 1395 به آنها پرداخته اند.

صاحب‌خبر -

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** آموزش و رشد آگاهی؛ مسیری در جهت حل مشکلات محیط زیستی
ضرورت حفاظت از محیط زیست امروزه مهم ترین امری به شمار می رود که باید با همکاری مسوولان و مردم یک جامعه مورد توجه قرار گیرد و اهمیت این امر سبب شد تا در نمایشگاه بین المللی محیط زیست؛ بر راهکارهای حفظ آن تاکید شود و گزارش ها و مطلب های روزنامه های امروز به این امر اختصاص یابد.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «تعامل با دنیا، مقابله با آلودگی»، نوشت: نمایشگاه بین‌المللی محیط ‌زیست امسال در شرایطی آغاز به کار کرده است که به تازگی یک بحران مهم زیست‌ محیطی را پشت سر گذاشته‌ایم و بعد از چند روز پر مخاطره، شاهد بازگشت شهروندان مناطق جنوبی و غربی کشور به زندگی عادی هستیم. بحران محیط‌زیست که از آن به عنوان یکی از سه بحران مهم ایران در سال‌های آینده یاد می‌شود، این روزها بیش از هر زمان دیگری چنگ و دندان نشان می‌دهد. دیپلماسی محیط‌زیستی در دولت یازدهم به موازات دیپلماسی در دیگر عرصه‌ها پیش رفته است، اما یک مشکل بزرگ در منطقه یعنی بی ثباتی همسایگان ایران باعث شده نتایج دلخواهی کسب نشود. شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست که روز گذشته با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و مهمانان خارجی در تهران افتتاح شد، «برنامه مشترک زیست‌محیطی» را به عنوان یک ضرورت امنیتی و سیاسی برای منطقه در دستور کار دارد.

در ادامه این مطلب گفت و گوی محمدرضا فاطمی فعال محیط ‌زیست را می خوانیم: تعامل برای حفاظت از اکوسیستم‌های مشترک بین کشورها ضروری است، به این علت که بروز هرگونه آسیب در یک بخش از اکوسیستم به تدریج به تمام اکوسیستم‌ها منتقل می‌شود و بقا، حیات و پایداری آنها را تهدید می‌کند. بنابراین باید در مورد اکوسیستم‌های کشورهای منطقه‌ای همکاری کنیم. بیشتر کنوانسیون‌ها، تعهدات و موافقت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمدتا هیچ گونه مجازاتی را برای کشورهایی که آنها را رعایت نمی‌کنند در نظر نگرفته است، یعنی الزام‌آور برای اجرا هستند، اما عدم اجرا به منزله مجازات نیست. این الزامات اگر اجرا شود به نفع منطقه و دنیا است و اگر اجرا نشود ضرر محسوب می‌شود.

روزنامه «ایران» با انتشار عنوان «بررسی حل مشکل ریزگردها در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست»، به سخنان دنیل کالخا مدیرکل محیط زیست اتحادیه اروپا پرداخت و نوشت: ایران شریک خوبی برای مسائل زیست محیطی است، زیرا جایگاه خوب و کلیدی در منطقه دارد. ما با ایران همکاری می‌کنیم تا روند صیانت از محیط زیست در ایران تسریع شود و هیأت همراه ما شامل شرکت‌های خصوصی و جامعه مدنی که در حوزه اقتصاد مربوط به محیط زیست فعال هستند، با مقامات ایرانی ملاقات خواهند کرد.: درسال 2016 توافقنامه همکاری‌های فنی با ایران را داشتیم این توافقنامه‌ها اهمیت صیانت از محیط زیست را به رسمیت می‌شناسد.

در ادامه به نقل از یوخن پلاس قائم مقام وزیر محیط زیست آلمان آمده است: دولت و مردم ایران اهمیت محیط زیست را بخوبی درک کرده‌اند. آلودگی هوا یکی از معضلات جهانی است که علاوه بر ایران، در چین و آلمان نیز مشاهده می‌شود. زمانی که دستور کار توسعه پایدار 2013 را تصویب کردیم، همکاری‌های بین‌المللی به عنوان مهم‌ترین کار مطرح شد. این نمایشگاه نمونه‌ای از همکاری‌های بین‌المللی در حوزه محیط زیست است. نباید اجازه دهیم خاک در هوا منتشر شود. باید تلاش کنیم ظرفیت خدمات تالاب‌ها را افزایش دهیم.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» با اشاره به عنوان «فقط یک کره زمین داریم»، نوشت: نمایشگاه محیط‌زیست امسال به‌شدت تحت‌تأثیر اتفاقات اخیری بود که در خوزستان افتاد، هجوم وحشتناک گردوغبار، قطعی پی‌درپی و طولانی‌مدت برق، تبدیل آب شرب به چیزی بیشتر شبیه گل و... همه اینها کاری کرد که هیأت‌دولت و رئیس‌جمهوری هم دست به کار شوند و با دستورات و مصوبات جدید اعلام کنند که خوزستان را نجات خواهند داد، حالا بماند که چقدر این دستورات می‌توانند گره از مشکل مردم این منطقه باز کنند. به‌هرحال، نمایشگاه امسال که شعارش «اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی» بود تا حد زیادی متأثر از وضعیت خوزستان برگزار شد.

در ادامه این گزارش به نقل از اریک سولهایم رییس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل ، می خوانیم: می‌توانیم مشکل محیط زیستی را حل کنیم چون این کار را کرده‌ایم. در سال ١٩٧٠، دانشمندان آمریکایی از مسئله لایه ازن گفتند و در سال ١٩٧٨، پروتکل‌های خوبی تنظیم شد و ما تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دادیم. اینکه ایران توانست به توافقاتی برسد؛ یعنی قطعا می‌تواند در زمینه محیط‌زیست کارهای خوبی انجام بدهد و برجام هم می‌تواند به انجام این توافقات کمک کند. میزان امید به زندگی باید افزایش پیدا کند؛ البته هم‌اکنون اوضاع نسبت به گذشته تغییر کرده، سن امید به‌زندگی حتی در برخی کشورها به 90 می‌رسد و باید این پیشرفت را جشن بگیریم. در هند، افراد زیادی با سن‌های بالا حضور داشتند. ایران هم پیشرفت زیادی در‌این‌زمینه داشته و ما باید این را جشن بگیریم. درحال‌حاضر، برای اقتصاد سبز در مقطع مهمی هستیم و باید بین پیشرفت و اقتصاد سبز انتخاب کنیم.

همچنین روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «همکاری محیط ‌زیستی‌ ضرورت امنیتی است» سخنان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را از نظر گذراند و نوشت: ما در شرایط ویژه بین‌المللی هستیم که بیش از هر چیز نیاز به ادراک مشترک در زمینه چالش‌ها، منافع، خطرات و آینده بشریت دارد. هیچ موضوعی به اندازه محیط ‌زیست در این ادراک مشترک نقش نداشته و هیچ موضوعی به اندازه محیط ‌زیست نیازمند همکاری، هم‌فکری، تبادل‌نظر و تشریک‌مساعی بین‌المللی نیست. جمهوری اسلامی ایران دست همکاری به‌سوی همه همسایگان دراز می‌کند تا بتوانیم آینده بهتر برای فرزندانمان در منطقه را فراهم کنیم. این اقدام نه‌فقط ضرورتی محیط ‌زیستی که ضرورتی امنیتی است و امیدوارم رهبران همه کشورهای منطقه از این آزمون حیاتی سربلند بیرون بیایند.

در ادامه این گزارش که با واکاوی سخنان معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست، به نقل از وی آمده است: امیدواریم با استفاده از این فرصت، هرچه‌بیشتر زمینه را برای تبادل اطلاعات و مبادله تجربیات در این زمینه فراهم کنیم. محیط ‌زیست مقوله‌ای نیست که بتوان به صورت منطقه‌ای یا ملی آن را رفع کرد، بلکه این موضوع نیازمند عزم جهانی است و موفقیت برجام نیز این زمینه را برای کشور فراهم کرده است.

** فضای مجازی عاملی مهم در فرهنگ سازی یک جامعه
فضای مجازی، به عنوان فضای دومی از زندگی واقعی محسوب می شود که فرهنگ سازی در آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و این فرهنگ از عوامل متعددی مانند عرف، شرع، وضعیت اقتصادی و معیشتی، سطح تحصیلات و...ناشی می‌شود. نقش فضای مجازی در فرهنگ سازی موضوعی است که روزنامه های امروز در گزارش ها و مطلب های خود به این امر پرداختند.

روزنامه «اعتماد» با اشاره به عنوان «ما در ایده‌پردازی، طراحی و اجرای کسب و کار اینترنتی تخصص‌داریم» در گفت و گو با هنگامه گلستانی‌راد مدیرعامل موسسه نجم‏آسیا، نوشت: یکی از نکاتی که امروزه در فضای مجازی مطرح است موضوع مدیریت در کسب و کارهای اینترنتی است. فرآیند ایده‌پردازی، طراحی و اجرا در یک کسب و کار اینترنتی نیازمند یک سازمان متخصص و منسجم است.

در ادامه در گفت و گو می خوانیم: امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که به تاثیر اینترنت در توسعه بازار و کسب و کار واقف نباشد. ثبت هزاران دامنه اینترنتی در هر روز و راه‌اندازی ده‌ها وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین بهترین گواه بر این مدعاست. سهم اندک تجارت الکترونیک در اقتصاد کشور می‌تواند همزمان با حمایت ملی از کسب و کارهای ایرانی به سرعت با سیر صعودی افزایش یابد. به خاطر داشته باشیم که در دولت تدبیر و امید بیشترین حمایت از فعالان حوزه فناوری اطلاعات صورت گرفته و بالاترین حمایت از صندوق توسعه و شکوفایی مربوط به این دولت است.

روزنامه «جام جم» با اشاره به عنوان «شبکه‌های اجتماعی قانونمند می‌شوند»، سخنان سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بازتاب داد و نوشت: زندگی دیجیتال نیازمند فرهنگ‌سازی و شناخت لازم نسبت به پیامدهای فرهنگی است. در گذشته فقر اطلاعاتی وجود داشت، اما امروز در اطلاعات غرق شده‌ایم؛ به گونه‌ای که در فضای مجازی 40 میلیون نفر می‌توانند سه میلیارد اطلاعات را با یکدیگر تبادل کنند. شبکه‌های اجتماعی را به‌رسمیت می‌شناسیم، اما باید یک هنجار و قانونمندی در کنار صیانت شکل بگیرد.

در ادامه این مطلب آمده است: سرمایه تنها اقتصادی و صنعتی نیست و مفاهیم جدیدی در این زمینه مانند سرمایه فرهنگی، انسانی و اجتماعی وارد شده است. اعتماد، رضایت، وفاداری و مشارکت از شاخصه‌های سرمایه اجتماعی است و در جامعه‌ای که این سرمایه‌ها شکل نمی‌گیرد، فاقد احساسات انسانی و اخلاقی است.

** آسمان خوزستان در محاصره پدیده ریزگردها
پدیده ریزگردها مشکلی محسوب می شود که امروز آسمان بسیاری از شهرهای جنوبی ایران از جمله خوزستان را از گرد و غبار پوشانده است؛ اهمیت این امر سبب شد تا روزنامه های امروز در یادداشت ها و گزارش های این موضوع را بازتاب دهند.

روزنامه «اعتماد» با انتشار عنوان «تن رنجور خوزستان»، نوشت: «... آن ولایت برای من تنها یک ولایت نبوده است که تنها به‌انتظار بنشیند تا تو سراغش را بگیری و قدم رنجه کنی و بار خود‌خواهی‌ات را از این گوشه به آن گوشه‌اش بکشی... خوزستان در چشم من شخصی بوده است به صورت خاکی. کسی بوده است به صورت اقلیمی که اگر تو خود زیر آسمانش نیز به سر نبری او مدام زیر آسمان تنگ ذهن تو به‌سر می‌برد و خوزستان نه تنها مدام در آسمان این ذهن بوده است بلکه پنداری که بر آسمان سیاست و اقتصاد سراسر مملکت سایه انداخته است. حتی اگر جسارت کنم باید گفت که در تمام گوشه‌های مملکت ما همه به‌برکت خوزستان زندگی می‌کنیم و در زیر سایه آن آسمان بزرگ که پنجاه سالی است که بلعنده مشعل‌های نفت است... و این داستان سربسته‌ای نیست... » بخشی از سفرنامه جلال آل احمد –اسفند 1344

در ادامه این یادداشت که به قلم جواد دلیری منتشر شد، می خوانیم: خسته، اما تن رنجور خوزستان خسته است؛ خسته‌ از جدال با «ریزگردها» و جنگ با «بی‌آبی». خوزستان؛ «آب» می‌خواهد و «هوا». چهارشنبه گذشته فرصتی پیش آمد همراه شماری از فعالان رسانه‌ای، در اهواز پای درددل مردم، فعالان اجتماعی و مسوولان شهر باشم. باید قبل از هرچیز قبول کنیم که حل مشکل ریزگردها نیازمند مطالعات و اقدامات وسیع‌تری است. باید بپذیریم، مشکل و بحران آب نیازمند پذیرفتن آن به عنوان مساله پیچیده بین‌رشته‌ای و بدخیم است.

روزنامه «همشهری» در مطلبی با عنوان « نقش عوامل انسانی در فعال شدن کانون‌های گرد و غبار
»، با اشاره به سخنان غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه شورای اداری استان خوزستان آورده است: در حال حاضر 130 هزار هکتار اطراف شهر و 50 هزار هکتار نیز در منطقه هورالعظیم جزء کانونهای فعال ریزگردها است که بحران های اخیر ریزگردها ناشی از این کانونها بوده است که عوامل انسانی اصلی‌ترین نقش را در فعال شدن کانون‌های گرد و غبار دارند.

در ادامه این مطلب آمده است: برای حل مشکل ریزگرد‌ها و قطعی برق در کوتاه‌مدت، حدود ٦٠٠میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مهم نیازمند برنامه‌ریزی کلان است. انشالله شاهد حل مشکلات ریزگردها در استان باشیم و وزیر جهاد کشاورزی مسئول ارایه گزارش در این خصوص معرفی شده‌اند و از دو هفته گذشته تاکنون با سفرهای خود به استان از همه دستگاههای دولتی و غیر دولتی کمک می گیرند.

روزنامه «جوان» در گزارشی به وجود ریزگردها در خوزستان و هوای آلوده این شهر پرداخت و نوشت: تا اواخر روز گذشته که بارش هایی در نواحی جنوبی و مناطق مرکزی استان خوزستان ادامه داشت تاحدودی از میزان گرد و غبارهای این استان کاسته شداما مدیر کل هواشناسی خوزستان با اشاره به برخاستن گردو غبارهای جزئی در اهواز اعلام کرد که این پدیده هرچند تا ساعاتی ادامه خواهد یافت اما پایدار نخواهد ماند.

در ادامه این گزارش که به قلم محمدرضا هادیلو انتشار یافت، می خوانیم: نهال کاری در استان خوزستان از طرح هایی است که اگر واقعا پیگیری و تداوم داشته باشد از جهات گوناگون نتایج مثبتی در دراز مدت به همراه خواهد داشت البته محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای اداری خوزستان و کارگروه ملی مبارزه با ریزگردها شرکت کرده بود و بیان کرد که روزانه 200 هکتار نهال در این استان کاشته می شود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار:فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها- پژوهشکده ها- دانشکده ها- مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@


نظر شما