شناسهٔ خبر: 18126464 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رویترز: واشنگتن در قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی دچار تردید شده است

رویترز به نقل از منابع آگاه از توقف دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در صدور دستور اجرایی خود برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی دچار تردید شده است. مقامات دفاعی و امنیتی آمریکا هشدار داده‌اند قرار دادن نام سپاه ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی به نفع آمریکا نیست و احتمالا چنین اقدامی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

با اعلام هشدار مقامات آمریکایی، منابع آگاه در گفتگو با رویترز عنوان کردند پیشنهاد دولت "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی در حال حاضر متوقف شده است. 

یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده است در این باره هشدار داد: اگر نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم، امکان هرگونه مذاکره با ایرانی‌ها را درباره هر موضوعی از بین می‌بریم.

به نوشته رویترز، این مقامات معتقدند عجله‌ای که پیش از این برای اجرای دستور رئیس جمهور وجود داشت، با هشدارهای داخلی اندکی کند شده است. مقامات آمریکایی بحث‌های زیادی در این باره مطرح کردند و توانستند با استدلال‌های خود موافقان طرح رئیس‌جمهور درباره سپاه پاسداران را متقاعد سازند انجام این کار در شرایط کنونی منطقی و مفید نیست. مهمترین دلایل متوقف شدن طرح مذکور، مخالفت متحدان کلیدی آمریکا، امکان از میان رفتن چشم انداز روابط دیپلماتیک آمریکا و ایران، نگرانی درباره تضعیف نبرد علیه داعش، پیچیده شدن اجرای توافق هسته‌ای و تضعیف دولت میانه‌روی "حسن روحانی" در برابر منتقدان داخلی‌اش عنوان شده است.

رویترز در گزارش خود آورده است: ترامپ قصد دارد با قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران، وعده‌های پیشین خود را درباره اتخاذ موضعی سخت‌تر علیه ایران اجرایی کند. رئیس جمهور آمریکا قصد دارد تحریم‌های گسترده‌تری را علیه اشخاص و نهادهای مرتبط با سپاه اعمال کند؛ اما اجرای این طرح به طور موقت از سوی مقامات امنیتی و دفاعی آمریکا متوقف شده است. 

تحلیلگران اعلام کردند تصمیم‌گیری درباره این موضوع پس از استعفای "مایکل فلین"، مشاور امنیت ملی ترامپ، پیچیده‌تر شده است. فلین یک چهره شناخته شده در دشمنی با ایران بود و مسئول سیاست‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید علیه تهران به شمار می‌آمد.

رویترز در ادامه نوشت: کشورهای اروپایی به همراه آمریکا در ژوئن ۲۰۱۵ موفق شدند به یک توافق هسته‌ای جامع با ایران دست پیدا کنند. اگر آمریکا کاری کند که این توافق را در معرض نابودی قرار دهد، واشنگتن با متحدان اروپایی خود نیز دچار مشکل خواهد شد. کشورهای اروپایی در تلاش برای برقراری مجدد روابط تجاری و اقتصادی با ایران هستند و در برخی از توافقنامه‌ها، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز در یک طرف معامله قرار دارد. به همین دلیل مقامات اروپایی نیز مخالف طرح رئیس جمهور آمریکا درباره سپاه پاسداران هستند.

درصوتیکه طرح مذکور به طور کامل لغو شود، ترامپ یک بار دیگر در ارائه سیاست‌های خارجی خود با شکست مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما