شناسهٔ خبر: 18126274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ادعای منافقین درباره همکاری صدای آمریکا با ایران

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛
** هماهنگی احتمالی میان روسیه و آمریکا و پاکستان در افغانستان
ترامپ میان استفاده از ابزارهای جنگ‌طلبانه و انزواطلبی در شک و تردید است که این به معنای جنگ طولانی در افغانستان است.
انتخاب ترامپ یک الگوی جدید جغرافیای سیاسی را نیز باز می‌کند که می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای صلح در افغانستان ایجاد کند. وعده ترامپ به " تقویت اتحادهای قدیمی، شکل‌های جدید و متحد ساختن جهان متمدن" به‌طور گسترده‌ای اشاره به اتحاد نزدیک‌تر با روسیه در مقابله با افراط‌گرایی دارد. اگر این اتحاد در مورد سوریه عنوان شده است، اما این امکان به‌طور ویژه‌ای در مورد افغانستان هم هست. جایی که روسیه، تعاملش با طالبان افزایش قابل‌توجهی داشته است و از سوی دیگر دشمن اصلی دولت‌های پشتیبانی شده توسط آمریکا، داعش است.
روابط نزدیک‌تر با روسیه در مبارزه با افراط‌گرایی در کنار ضعف بی‌سابقه در رهبری جنبش‌های جهادی ممکن است در واقع موجب تسریع رغبت برای یک قرارداد صلح با طالبان شود. رابطه ترامپ با پاکستان تأثیر بسیار زیادی بر استراتژی وی در افغانستان دارد. اتصال عمیق ستیزه‌جویی در منطقه افغانستان و پاکستان بدین معنی است که همکاری مؤثر با اسلام‌آباد، ابزاری برای مقابله با تهدید طالبان و به میزان کمتری داعش خواهد بود.
** رقابت میان پوتین و ترامپ در اوکراین
بالا رفتن شدت درگیری‌ها در شمال شرقی اوکراین، گمانه‌زنی‌هایی را تقویت نموده است مبنی بر آنکه "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه خواهان آزمون "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است. درواقع، نظر به قرابت راهبردی ظاهری میان آراء ترامپ و پوتین و اظهارات انتخاباتی و پسا انتخاباتی ترامپ در باب نظیر روسی خود، چنین تحلیل می‌شود که پوتین با افزایش شدت درگیری و مداخله در اوکراین می‌خواهد میزان واکنش و حساسیت ترامپ را بسنجد و او را در بوته آزمایش سخت اوکراین قرار دهد. البته پیرامون افزایش مداخله روسیه در اوکراین در چند روز اخیر تحلیل‌های دیگری نیز مطرح می‌شود، به‌عنوان نمونه، برخی کارشناسان این‌چنین تحلیل می‌کنند که پوتین، جهت نیل به «پیروزی» در اوکراین که یکی از ارکان کلیدی مشروعیت داخلی رژیم اوست، چاره‌ای جز توسعه‌طلبی و افزایش مداخلات خارجی در این کشور ندارد.
تحلیل‌گران همچنین تأکید می‌کنند ولادیمیر پوتین احتمالاً پیش‌تر بدین نتیجه نائل آمده و یا به‌زودی نتیجه خواهد گرفت که جنگ فرسایشی بی‌پایان با ارتش کنشگر و کارآمد اوکراین، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی بهایی گزاف در پی خواهد داشت. این موضوع، اهرم فشاری در اختیار ایالات‌متحده قرار می‌دهد تا زمین‌بازی را به نفع خود و علیه روسیه تغییر داده و به‌جای آنکه رئیس‌جمهور روسیه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده را در اوکراین در بوته آزمایش قرار دهد، ایالات‌متحده، پوتین را در این کشور جنگ‌زده مورد آزمون قرار دهد.
** ریاض و نزدیک شدن به صندوق‌های تأمین مالی
منابع خبری اطلاع  دادند که "محمد بن سلمان" وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان سعودی، بسیار تمایل دارد تا ذیل بخشی از برنامه چشم‌انداز 2030، توجه سرمایه‌گذاران خارجی را به عربستان سعودی جلب کند، وی در پایان ماه ژانویه پذیرای دنیل لوب (Daniel Loeb)، ریاست صندوق تأمین مالی ثرد پوینت (Third Point)، ابر شرکت نیویورکی، بود. ثرد پوینت در یاهو، سونی و ساتِبیز (Sotheby’s) صاحب سهام است.
لوب، یکی از حامیان کاریزماتیک حزب دموکرات، با چندین خیریه یهودی نیویورکی ارتباط نزدیک دارد و از جنبش‌های حامی حقوق هم‌جنس‌بازان، پشتیبانی می‌کند.
** ادعای جدید منافقین: صدای آمریکا برای ایران کار می‌کند
منابع اطلاعاتی خبر داده‌اند که گروهی 100 نفره از اعضای سازمان مجاهدین خلق (گروهک منافقین) از کنگره آمریکا خواسته‌اند تا تحقیقاتی را درباره آنچه از آن به‌عنوان تلاش‌های مخفیانه ایران برای تأثیرگذاری در سیاست آمریکا یاد کردند، انجام دهند. بر اساس ادعای این ۱۰۰ نفر، ایران با استفاده شبکه‌ای از لابی‌ها و تبلیغات سعی در تأثیرگذاری در سیاست‌های آمریکا دارد.
این گروه ۱۰۰ نفره اعتقاد دارند که کنگره آمریکا اقدامات کافی برای روشن شدن نقش لابی‌های ایران در آمریکا و همچنین گروه تبلیغاتی آن انجام نداده است.
نکته جالب در نامه این ۱۰۰ نفر آن است که آن‌ها مدعی شده‌اند بخشی از تبلیغات ایران در آمریکا برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های آمریکا توسط بخش فارسی رادیو «صدای آمریکا» (VOA) انجام می‌شود.
** گسترش همکاری امنیتی فرانسه و اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان
با توجه به آنکه تصمیم "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای گسترش سرزمین‌های اسرائیل در قلمروی اشغالی کرانه باختری، باعث سردی روابط سیاسی میان پاریس و تل‌آویو در حال حاضر شده است، سرویس‌های امنیتی فرانسه و اسرائیل، همچنان به گسترش روابط خود ادامه می‌دهند.
در پایان ماه ژانویه، شناور مونتکالم (Montcalm) نیروی دریایی فرانسه یک مانور دو روزه اعلان نشده را با نیروی دریایی اسرائیل برگزار کرد. این شناور پیش از پهلو گرفتن در بندر حیفا، در آب‌های لیبی و سوریه گشت زنی می‌کرد. مونتکالم که قرار است پس از 38 سال خدمت بازنشسته شود، همچنان ادوات استراق سمع و رصد به‌روزی را در اختیار دارد. هم‌زمان، اشتراک‌گذاری اطلاعاتی بین دو سرویس اطلاعاتی افزایش به در میان ویژه سرویس‌های نظامی، افزایش‌یافته است؛ بالا رفتن سطح تهدید داعش و افزایش ظرفیت‌های حزب‌الله، هم در سوریه و هم در عراق و لبنان، یکی از دلایل مهم این همکاری‌هاست.
** نزدیکی مجدد در عرصه امنیتی میان لندن و قاهره
"محمود حجازی" (Mahmood Hijazi)، فرمانده ستاد مشترک ارتش مصر، در سفر هفته گذشته خود به لندن به همراه مقامات اطلاعاتی سازمان خود، از "مایکل فالون" (Michael Fallon)، وزیر دفاع بریتانیا، قول گرفت که بریتانیا همکاری اطلاعاتی خود را با مصر افزایش دهد.
جی‌سی‌اچ‌کیو (GCHQ)، سرویس شنود و کنترل ارتباطات بریتانیا، از پایگاه خود در قبرس، قرار است داده‌های بیشتری را از صحرای سینا برای دولت مصر، مخابره کند
سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور در نتیجه حمله به هواپیمای متروجت در 31 اکتبر سال 2015 در صحرای سینا، به شدت لطمه خوردند. طرف مصری برای مدت طولانی اصرار داشت که این اتفاق یک حادثه بود اما جامعه اطلاعاتی بریتانیا ادعا می‌کرد شواهدی در دست دارد که ثابت می‌کند رویداد مذکور یک حمله بوده است.
** حضور پنهانی مقام آمریکایی در سوریه برای گفتگو با کردها
"جان مک‌کین" رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات متحده، اخیراً در یک سفر پنهانی به شمال سوریه، با مقام‌های نظامی آمریکا و نیروهای کرد در آن کشور دیدار و با آن‌ها درباره داعش گفت‌وگو کرده است.
این سفر در حالی صورت گرفت که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در حال آماده سازی برای آغاز یک عملیات گسترده با هدف بازپس گیری شهر رقه – که از آن به‌عنوان مرکز خلافت خودخوانده داعش در سوریه یاد می‌شود – هستند.

نظر شما