شناسهٔ خبر: 18125814 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون وزیر علوم عنوان کرد

گردش مالی 20 هزار میلیارد ریالی پارک‌های علم و فناوری/ ایران میزبان کنفرانس 2018 پارک‌های جهانی است

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: گردش مالی پارک‌های علم و فناوری ایران در امسال به 20 هزار میلیارد ریال رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد قشم، وحید احمدی در پانزدهمین همایش رؤسای پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور در جزیره قشم عنوان کرد: دولت در سال 94، یک‌هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار برای پارک‌های علم و فناوری تخصیص داد که میزان گردش مالی شرکت‌های فناور از این اعتبار به 20 هزار میلیارد ریال رسید.

وی در ادامه به مباحث مربوط به صادرات محصولات دانش‌بنیان کشور اشاره کرد و گفت: با برگزاری دوره‌های توانمندسازی و گسترش ارتباطات بین‌المللی، تنها امسال 125 میلیون دلار محصول شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به کشورهای منطقه و حتی اروپا صادر شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: با توجه به توسعه چشمگیر ایران در عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیان، میزبانی برگزاری کنفرانس پارک‌های جهانی در سال 2018 به کشورمان واگذار شده که امتیاز بسیار ارزشمند بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی از عقد قرارداد فروش 3 هزار میلیارد ریال محصول توسط شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در داخل خبر داد و اضافه کرد: این میزان قرارداد فروش محصولات فناورانه و دانش‌بنیان با شرکت‌های فعال بسته شده که نشان می‌دهد ضریب اعتماد بخش خصوصی به فناورهای داخلی در حال افزایش است.

احمدی نقش دولت تدبیر و امید در موفقیت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را ارزشمند توصیف کرد و افزود: قرارداد خرید محصول از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در هفته پژوهش سال 1392 به ارزش 50 میلیارد ریال رسید، که این میزان در سال 93 به 230 میلیارد ریال و در سال گذشته نیز به 440 میلیارد ریال افزایش یافت.

وی همچنین به مقدار پایین‌تر سرمایه برای اشتغال‌زایی در مقایسه با سایر نهادها اشاره کرد و گفت: شاغلان در واحدهای دانش‌بنیان و فناور کارگر عادی نیستند و در چنین شرایطی راه‌اندازی شغل در پارک‌های علم و فناوری نیازمند 400 میلیون ریال و در دیگر حوزه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون ریال است.

به گفته احمدی، قوانین مرتبط با حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان در سال 1389 مصوب شد اما تا سال 92 چندان اجرایی نشده بود به طوری که الزام تزریق 30 هزار میلیارد ریال به صندوق نوآوری و شکوفایی طی برنامه پنجم توسعه مغفول ماند اما در دولت تدبیر و امید این صندوق به طور جدی عملیاتی شد و از 18 صندوق فعال در سال گذشته به 22 صندوق فعال در کشور در سال جاری افزایش یافت.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه افزایش 20 درصدی بودجه پیشنهادی دولت برای فعالیت‌های دانش‌بنیان در سال آینده خبر داد و گفت: دستگاه‌ها با وزارت علوم در دولت یازدهم ارتباط نزدیکتری برقرار کردند و پژوهش‌های دانشگاهی با نیازهای کشور و بازار هماهنگ‌تر از گذشته شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه فعالیت‌های دفاعی قرارداد انجام پژوهش به ارزش 12 هزار میلیارد ریال در حال اجراست، قراردادی در زمینه صنایع بالادستی (توسعه 20 میدان نفتی) به ارزش 10 هزار میلیارد ریال و تفاهم نامه‌ای برای پژوهش در صنایع پایین‌دستی به ارزش هفت هزار میلیارد ریال با مرکزهای دانشگاهی و پژوهشی بسته شده است.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: امسال 125 میلیون دلار محصول شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به کشورهای منطقه و حتی اروپا صادرات شده است و امارات، چین، قزاقستان و چند کشور اروپای شرقی هم در صف کشورهای هدف صادراتی محصولات دانش‌بنیان قرار دارند.

به گفته وی، هم‌اکنون 39 پارک علم و فناوری، 180 مرکز رشد و چهار هزار شرکت و هسته فناور در کشور فعال هستند و 30 هزار تن فناور در این مجموعه اشتغال دارند.

انتهای پیام/3264/صا

برچسب‌ها:

نظر شما