شناسهٔ خبر: 18125812 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رسانه و اقتصاد مقاومتی

مسایل اقتصادی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم ما محسوب می‌شود و موضوعات پیرامونی آن همچون اقتصادمقاومتی نیز از مهم‌ترین بحث‌های بین مسئولان، رسانه‌ها و مردم بوده است. برگزاری انتخاباتی در تراز نظام جمهوری اسلامی و خنثی سازی تبلیغات مسموم رسانه های بیگانه از مهمترین اهداف رسانه ملی است. شبکه رادیویی تهران به مناسبت فرا رسیدن روز درختکاری و هفته منابع طبیعی «درخت دوستی» را در پارک ملت غرس می کند. شبکه دو سیما در سوگ شهادت بانوی دو عالم؛ حضرت فاطمه زهرا (س) ویژه برنامه هایی چون «کوی محبت»، «تن های تنها»، پخش مداحی و مرثیه خوانی و سخرانی ویژه این ایام، «مداحان نوجوان» و نمایش آثار سینمایی و مستند متعددی را برای بینندگان این شبکه تدارک دیده است. برنامه امروزی ها که از شنبه تا چهارشنبه از شبکه یک پخش می شود، امروز با حضور فرشاد پیوس، بازیکن پیشکسوت پرسپولیس پخش می شود. نشست سراسری مدیران رسانه ملی برنامه تلویزیونی «تاریخ ایران و جهان» به معرفی شخصیتهای مهم تاریخی، هنری و نویسندگان برجسته جهان می پردازد. جام جم آنلاین: ترانه علیدوستی در واکنش به جایزه اسکار فیلمش در توییترش پستی به همراه عکسی دیده نشده از اولین پلاتوی فیلم فروشنده منتشر کرد. پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون کشور در پیامی اینستاگرامش کمپین تحرم چهارشنبه سوری راه انداخت و از مردم خواست امسال چهارشنبه سوری را ایرانی برگزار کنند. مدیر گروه دانش و اقتصاد رادیو ایران گفت: امسال پنجمین سالی است که رادیو با شعار «هر ایرانی یک نهال، هدیه به فردا ایران « حامی محیط زیست است و نقش فعالی در انعکاس فرهنگ درختکاری دارد. مدت‌هاست که نه‌فقط در صدا و سیمای خودمان بلکه در همه جای دنیا استفاده و دعوت از مهمانان مختلف در برنامه‌های گفت‌وگو محور مرسوم شده است. مهمانانی از میان مردم عادی و بینندگان برنامه‌ها گرفته تا شخصیت‌های شناخته‌شده‌تر و عموما برجسته از میان نامداران حوزه‌های گوناگون، از سیاست تا ورزش و فرهنگ و هنر به برنامه‌ها دعوت می‌شوند و مجری در مقام میزبان این برنامه‌ها، دقایقی را با این چهره‌ها به گفت‌وگو می‌نشیند. فصل دوم برنامه گفت‌وگو محور «جیوگی» با نگاهی متفاوت و از دریچه‌ای تازه به ناهنجاری‌های اجتماعی و مسائل روزمره مردم از چندی پیش روی آنتن شبکه دو رفته و پخش آن تا اواخر اسفند ادامه دارد. «از شرابه های روسری

صاحب‌خبر -

به عقیده بسیاری کارزاری که اکنون علیه کشور ما راه افتاده و عملا مختصات و مشخصات آن قابل رصد است، جنگ اقتصادی تمام عیاری است که در قالب‌ها و شیوه‌های گوناگون در حال اجرا شدن است و تدبیری که از سوی بزرگان نظام در برابر این هجمه اندیشیده شده تکیه بر منابع داخلی، فعال کردن ظرفیت‌های استفاده نشده مالی و انسانی و تعریف دوباره از سازوکار اشتغالزایی بومی و نیز کشف بازارهای جدید در حوزه‌های مختلف و در یک کلام اقتصاد مقاومتی است.

با این رویکرد معلوم است که نقش و جایگاه رسانه مرجعی مثل صدا و سیما چقدر تعیین‌کننده خواهد بود.

صدا و سیما از ابتدای طرح شعار اقتصاد مقاومتی کوشیده جنبه‌های نادیده و کمتر تجربه شده این موضوع را بازتاب دهد که مهم‌ترین آن تولید و پخش برنامه‌هایی است که عموما توسط خود مردم در گوشه و کنار کشور اجرا شده‌اند و اتفاقا بازده نهایی آن هم بسیار مطلوب بوده است.

شیوه‌ای که باعث شده است بسیاری از جوانان علاقه‌مند از آنها الگوبرداری کرده و به تناسب علاقه و موقعیت خود، کاری برای خود دست و پا کنند. جذابیت این نوع برنامه‌ها در این نکته نهفته است که «یک راه تجربه شده قبلی برای راه‌اندازی یک کسب و کار» به مخاطب معرفی می‌شود و بسیاری را مشتاق، علاقه‌مند یا دست‌کم کنجکاو می‌کند که راه‌های دیگر راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک را امتحان کنند. صدا و سیما همچنین با مجموعه گزارش‌های تحلیلی و خبری و نیز برنامه‌های نمایشی مختلف تلاش کرده، اقتصادمقاومتی و زوایای گوناگون آن را در جامعه به نمایش بگذارد.

مهدی غلامحیدری - دبیر قاب کوچک

نظر شما