شناسهٔ خبر: 18125734 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چرا تعداد قربانیان فاجعه پلاسکو،‌ زیاد نبود؟

جامعه > شهری - ریزش ساختمان پلاسکو به شکل کاملا عمودی بود و این اتفاق تعداد قربانیان این حادثه را کاهش داد، علت این موضوع هم ساختار این ساختمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بیش از پنج هفته پیش که ساختمان پلاسکو  بعد از ساعاتی سوختن در آتش، ریخت و 22 نفر جان در آن خود را از دست دادند، اما برخی کارشناسان می‌گویند این فاجعه می توانست مرگبار تر این این هم باشد اما تنها یک موضوع مانع رخ دادن چنین اتفاقی شد؛ ساختار ساختمان پلاسکو.

شهریار مزیدآبادی، مدرس امداد و نجات که در محل حادثه پلاسکو هم حضور داشت در این رابطه چندی پیش در میزگردی در خبرآنلاین گفت: پلاسکو اولین ساختمان بلند مرتبه با سن بیش از 50 سال در ایران است که دچار فروریزش می شود، این ساختمان فرم U شکل بود یعنی در وسط از زیرزمین تا سقف ساختمان یک فضای خالی به صورت سالن قرار داشت، در قسمت شمالی پلاسکو هم یک ساختمانی بود که در 5 طبقه با فضای برج مشترک بود، یعنی ساختمان L مانند بود. ساختمان که می ریزد این ساختمان 5 طبقه سالم می ماند، یعنی شاید یکی از نقاطی که می شد آتش‌نشان ها در آنجا عملیات کنند این قسمت بود.



او در رابطه با اینکه این ساختار چه تاثیری بر تعداد کشته شدگان داشت گفت: یکی از بزرگترین مزیت های طراحی این ساختمان این بود که این ساختمان درون خودش ریخت و گر نه ، آمار کشته شدگان بسیار بدتر بود. ببینید این ساختمان قطعا برای ریختن طراحی نشده بود ولی این سازه انقدر خوب مقاومت کرد که در درون خود فرو رفت.

علیرضا سعیدی دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران و مشاور مدیریت بحران سازمان آبفا هم در رابطه ساختار پلاسکو گفت:  پسر پیمانکار ساختمان پلاسکو به من گفت که ستون‌های این ساختمان از اتصال چند ناودونی به یک دیگر به وجود آمده است. تیرآهن نداشته و همه به صورت ناودونی بوده است.

جزییات بیشتری از این میزگرد را که موضوعات مختلف دیگری درباره پلاسکو در آن مطرح شد را اینجا بخوانید.

47237

برچسب‌ها:

نظر شما