شناسهٔ خبر: 18125011 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

بــاشــگــاه اقــتــصـادی

صاحب‌خبر -

تورم بهمن ۷/۸ درصد شد

ایرنا: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ امسال را نسبت به مدت مشابه پارسال ۷/۸ درصد اعلام کرد. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌ امسال به عدد۷/۲۵۷ رسید که نسبت به ماه پیش ۱/۱ درصد افزایش یافت. این شاخص در بهمن‌ امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۶/۱۰ درصد رشد کرد. در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها درصد تغییر در همسنجی با دی ۱/۱ و نسبت به بهمن پارسال ۶/۱۰ بود. گروه دخانیات نسبت به ماه پیش و بهمن پارسال به ترتیب ۱/۰ و ۷/۱۰ درصد افزایش را تجربه کرد. درصد تغییر در گروه پوشاک و کفش نسبت به دی منفی ۱/۰ بود، اما در همسنجی با بهمن پارسال شش درصد افزایش یافت. در گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها ۴/۰ درصد رشد تورم نسبت به دی و ۲/۹ درصد افزایش نسبت به بهمن پارسال ثبت شد. درصد تغییر بهمن گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نیز به ترتیب ۸/۰ درصد نسبت به ماه پیشین و ۸/۶ درصد نسبت به بهمن ۱۳۹۴ بود. در گروه بهداشت و درمان ۴/۰ درصد نسبت به دی و ۱/۱۷ درصد نسبت به بهمن پارسال رشد تورم رقم خورد. درصد تغییر تورم در گروه حمل و نقل ۵/۰ درصد و ۳/۸ درصد به ترتیب نسبت به دی و همچنین بهمن ۱۳۹۴ بود. تورم گروه ارتباطات مشابه دی بود و نسبت به مدت مشابه پارسال ۳/۶ درصد تغییر تورم را ثبت کرد.

 

افت۴۰ درصدی معاملات مسکن

مهر: رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی حجم معاملات مسکن در دی و بهمن سال جاری گفت: در بهمن سال‌جاری در پایتخت حدود ۱۷ هزار و ۴۶۷ قرارداد خرید و فروش و ۱۶ هزار و ۷۶۱ قرارداد اجاره به ثبت رسید. این درحالی است که در دی سال ۹۵، ۱۹ هزار و ۲۷۱ قرارداد خرید و ۱۶ هزار و ۲۱۶ قرارداد اجاره به امضا رسیده است. حسام عقبایی ادامه داد: نگاهی به آمار حجم معاملات مسکن در دی و بهمن سال جاری نشان دهنده آن است که تعداد قراردادها در هر دوماه نسبت به آذر سال‌جاری افزایش داشته، اما با این وجود تعداد قراردادها در دی و بهمن سال ۹۵ در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تغییر محسوسی نداشته است. به گفته او، در نخستین روز اسفند هم ۵۰۸ قرارداد خرید و فروش و ۶۳۶ قرارداد اجاره در پایتخت ثبت شده است. عقبایی اظهار داشت: روند ثبت معاملات در دی و بهمن سال جاری در تهران مناسب بوده است، اما این موضوع در مورد قراردادهای کل کشور مشاهده نمی‌شود. اگر چه انتظار می‌رود که این سیر صعودی به شهرهای دیگر، به ویژه مراکز استان‌ها و سپس شهرهای کوچکتر منتقل شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک به حجم معاملات مسکن کل کشور در بهمن اشاره و عنوان کرد: ۵۵ هزار و ۲۲۲ قرارداد خرید و ۵۳ هزار و ۳۳۰ قرارداد اجاره به ثبت رسیده است و در نخستین روز اسفند هم ۱۸۴۸ قرارداد خرید و ۱۹۸۹ قرارداد اجاره امضا شده است. او همچنین بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که سال ۹۵، پایان رکود بخش مسکن باشد.

 

 

خرید سالانه ۷میلیارد تومان لباس

ایسنا: رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ایران گفت: براساس آمار و اطلاعات موجود، سالانه هفت میلیارد تومان صرف خرید پوشاک در کشور می‌شود که بیش از نیمی از آن یعنی معادل سه یا چهار میلیارد تومان قاچاق است. محمد مروج حسینی در حاشیه چهارمین همایش ملی صنعت فرش ماشینی اظهار کرد: بیشترین مصرف کنندگان کالاهای داخلی قشر حقوق بگیران دولتی و کارگران هستند و ۴۰ درصد قدرت خریدشان از سال ۹۰ کمتر شده است. او با بیان اینکه عمده قاچاق کشور از مبادی رسمی وارد می‌شود، گفت: عدد واقعی قاچاق از مابه‌التفاوت آمارهای واردات کشور مقصد با عدد گمرک کشور صادرکننده مبدا به دست می‌آید که رسانه‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت‌های مربوط هر کشور به راحتی این عدد را برای هرکالایی به دست بیاورند. مروج حسینی تصریح کرد: پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا وزارت اطلاعات نقش جدی‌تری پیدا کرده که با همکاری دیگر ارگان‌های مربوطه خوشبختانه میزان قاچاق کمتر شده است. رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ایران با ابراز امیدواری در مبارزه با قاچاق پوشاک و پارچه افزود: پارچه از هند وارد می‌شود و پوشاک از جنوب از راه دوبی و از مسیر شمال از ترکیه وارد می‌شود به گونه‌ای که لباس‌های گران‌تر محصول ترکیه و ارزان‌تر تولید چین است. او همچنین خاطرنشان کرد: آنچه کمی گیچ کننده است این است که تولیدکنندگان داخلی به تولیدات خود اتیکت خارجی می‌زنند، حتی کسانی هستند که شغل‌شان فروش اتیکت است.

 

 

گرانی ۸۰۰ تومانی تخم‌مرغ در ۳ روز

تسنیم: رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری به پنج هزار و ۲۰۰ تومان رسیده و طی سه روز ۸۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. ناصر نبی‌پور افزود: قیمت تخم مرغ در اوایل هفته ۴۳۰۰ تا ۴۴۰۰ تومان بود که به خاطر معدوم سازی ۱۰ میلیون قطعه مرغ تخمگذار به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی نرخ آن افزایش یافته است. او ادامه داد: در کنار عامل کاهش تعداد مرغ تخمگذار به دلیل آنفلوآنزای پرندگان، باید به موضوع افزایش قیمت هر ساله تخم‌مرغ در این مقطع زمانی یعنی ۲۰ بهمن تا ۲۰ اسفند اشاره کرد. او در ادامه تصریح کرد: قنادی‌ها و صنایع کیک‌پزی هر ساله در این مقطع خرید عمده‌ای برای تهیه محصولات مورد نظر خود انجام می‌دهند که این موضوع نیز در بالارفتن نرخ تخم مرغ برای مردم تاثیرگذار است. همچنین رئیس انجمن مرغ گوشتی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: با توجه به هزینه‌های تولید قیمت ۷۵۰۰ تومان تا ۸۰۰۰ تومان برای مرغ گرم منطقی است. محمد یوسفی اظهار کرد: قیمت مرغ برای مصرف‌کنندگان کمی افزایش‌یافته، اما باید در نظر داشت که این افزایش قیمت علاوه بر اینکه چشم‌گیر نیست، بلکه منصفانه است. او همچنین ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت مرغ با احتساب وارد آمدن ضرر و زیان برای مصرف‌کننده نرخ پایینی دارد و این صنعت نیازمند کمک دولت برای کاهش هزینه‌های تولید است تا در نهایت مصرف‌کننده هم متوجه ضرر نشود.

 

تحصیلکرده‌ها، بیشترین متقاضیان کار

ایسنا: معاون وزیر کار با تاکید بر لزوم انطباق آموزش‌ها با نیازهای بازار کار گفت: امروز نیاز به آموزش‌های مهارتی بیش از گذشته احساس می‌شود و توانمندی نیروی انسانی و توجه به آموزه‌های مهارتی در ورود به بازار کار موثر است. از این رو سازمان‌هایی مانند فنی و حرفه‌ای باید در قالب سازمان‌های توسعه‌ای پیش بروند و آموزش‌های مهارتی را به بخش خصوصی واگذار کنند. عیسی منصوری تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین متقاضیان کار را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که باید وارد بازار کار شوند، در غیر این صورت یا در بخش‌هایی که در آن تخصصی ندارند سرمایه‌گذاری می‌کنند و شکست می‌خورند و یا از کشور خارج می‌شوند. معاون اشتغال وزارت کار نبود انطباق بین نیروهای ماهر و نیاز صنایع را از جمله مشکلات اشتغال برشمرد و اضافه کرد: بررسی آخرین آمارها از ریزش میزان اشتغال کشور از بخش صنعت به خدمات حکایت دارد که نشان می‌دهد اشتغال در بخش خدمات در حال رشد است. منصوری در ادامه درباره طراحی نظام جامع اطلاعات بازار کار اظهار کرد: شکل‌گیری نظام جامع اطلاعات بازار کار از ابتدای امسال آغاز شده و اکنون در مرحله طراحی و پیاده‌سازی قرار دارد. او در ادامه گفت: طراحی این نظام از اهمیت فراوانی برخوردار است و معتقدیم خروجی داده‌های آن می‌تواند در اختیار همه افراد و بخش‌هایی که به نوعی در سیاستگذاری‌های کلان کشور نقش دارند قرار بگیرد.

 

تشدید نظارت بر بازار شب عید

تسنیم: مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از تشدید نظارت گشت‌های مشترک تعزیرات بر بازار شب عید این استان خبر داد و گفت: در سه روز گذشته از اجرای طرح نوروزی، ۱۱۹ پرونده برای واحدهای صنفی متخلف تشکیل شده است. محمد محمدی از افزایش گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران ویژه طرح نوروزی خبر داد و اظهار کرد: این طرح با مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی از جمله بازرسان و کارشناسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، دامپزشکی، استاندارد، اتاق اصناف، دانشگاه‌های علوم پزشکی و پخش فراورده‌های نفتی استان تهران، اجرا می‌شود. معاون رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور با اشاره به آغاز طرح نوروزی از ۲۸ بهمن و ادامه آن تا ۱۵ فروردین سال ۹۶ تصریح کرد: گشت‌های تعزیرات از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ شب هر روز در فعالیت مراکز تجاری، خرید و فروش مواد پروتئینی، قنادی‌ها، پوشاک و البسه، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، میادین میوه‌ و تره‌بار، اماکن فرودگاهی، پایانه‌های مسافربری، تفریحی، اقامتی، رستوران‌ها، مهمان‌پذیرها و آرایشگاه‌های سطح استان حضور دارند. محمدی افزود: علاوه بر گشت‌های مشترک تعزیرات، پنج پایگاه ثابت در پنج منطقه تهران شامل میدان مرکزی میوه و تره‌بار، شوش، بازار شهرستانی، نازی‌آباد و میدان تجریش حضور دارند. او ادامه داد: طرح نوروزی در سه مرحله زمانی اجرای می‌شود و بر حسب ضرورت، نظارت‌ها در بازارهای هدف تقویت خواهد شد.

نظر شما