شناسهٔ خبر: 18124894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بی‌تدبیری دولت در رسیدگی به مشکلات استان‌ها

حال و روز استان‌های کشور چندان خوب نیست. هجوم ریزگردها به خوزستان، صدای 50 نماینده مجلس را درآورده که دولتمردان باید برای رفع مشکل مردم ساکن این استان کاری بکنند. سیل در سیستان و بلوچستان و قریب به 10 استان دیگر، مشکلاتی را به بار آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بخشی از مشکلات موجود در استان‌های کشور ناشی از وضعیت طبیعی و جغرافیایی است اما بخش مهم‌تری از آن نیازمند تدبیر دولت است. رسیدگی به ساکنان استان‌هایی که دچار بحران کم‌آبی شده‌اند و یا اشتغال‌زایی برای جوانان در استان‌های دور از تهران با هدف جلوگیری از مهاجرت آنها به سایر استان‌ها، نیازمند برنامه‌ریزی دولت و تمرکززدایی در تخصیص اعتبارات و بودجه است. اقدامی که به‌نظر می‌رسد بر سر راه عملیاتی شدن آن موانعی وجود دارد.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، بخش بزرگی از آسیب‌های اجتماعی موجود در کشور ریشه در بی‌توجهی دولت یازدهم به استان‌ها و در نتیجه، رشد حاشیه‌نشینی دارد. اگر دولت حسن روحانی می‌توانست وزارتخانه‌های خود را وادار کند که طرح‌های آمایش سرزمین را جدی گرفته و امکانات را با درنظر گرفتن مزیت‌های هر استان در مناطق مختلف توزیع کنند، آنگاه بروز برخی حوادث طبیعی مانند بحران ریزگردها یا خشکسالی، شهروندان ساکن در این مناطق را وادار نمی‌کرد از استانی که در آن زندگی می‌کنند، مهاجرت کنند.

تهران‌گرایی در مدیریت دولتی، یکی از آسیب‌هایی است که متاسفانه در دولت یازدهم تشدید شده و برخلاف دولت قبل که مصوباتی برای توسعه استان‌ها داشت، در این دولت آنقدر که باید، به موضوع توسعه استان‌ها بها داده نشده و همین امر باعث شده تا روند مهاجرت به تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور ادامه داشته باشد. برخی بر این عقیده هستند که دلیل بی‌توجهی دولت حسن روحانی به روستاها و شهرستان‌ها، گرایش فکری مدیران دولتی است که بیشتر قائل به رشد شهرنشینی هستند و تمایلی به خروج اعتبارات از شهرهای بزرگ ندارند. این روحیه، برخاسته از زمینه‌های فکری بخش بزرگی از اعضای کابینه است که مدل‌های غربی در اقتصاد را دنبال می‌کنند.

در برابر این نگاه تهران‌گرایانه، منتقدان دولت کوشش می‌کنند با طرح مطالبات استان‌ها، جلوی مرکزگرایی دولتی را بگیرند. ازجمله این منتقدان می‌توان به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اشاره کرد که تلاش کرده حتی در تصمیم‌گیری انتخاباتی نیز نقش مجامع استانی و نخبگان شهرستانی را مدنظر قرار دهد. بی‌تردید اگر تشکیلاتی از همان ابتدای اعلام موجودیت، دغدغه‌ها و اولویت‌های استان‌های مختلف را در نظر داشته باشد، آن وقت در صورت تشکیل دولت، خود را پایبند به توسعه استان‌ها و حمایت از مردم در استان‌های دورافتاده کشور خواهد دانست.

در چنین شرایطی، برخی تحلیل‌گران انتخاباتی پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به عملکرد ضعیف استانداران دولت یازدهم در رفع مشکلات مردم در استان‌ها، حسن روحانی در سبد رای خود خارج از تهران شاهد ریزش چشمگیر آرا خواهد شد و در مقابل، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به‌دلیل توجه به اولویت‌های توسعه استان‌ها، می‌تواند آرای منفی روحانی را در انتخابات 96 وارد سبد رأی خود کند.

پایگاه دیدبان

نظر شما