شناسهٔ خبر: 18124813 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مدیر رادیو جوان در گفت‌و‌گو با جام جم:

استقبال از رادیو تصویری به شرط سرگرمی مخاطب

رادیو جوان از جمله شبکه‌های رادیویی پرمخاطب است که پخش تصویری آن همزمان با شروع بازی‌های المپیک ریو آغاز شده. در پخش یک اثر رادیویی به شکل تصویری، دوربین در استودیوی برنامه کار گذاشته می‌شود و همزمان با پخش برنامه از رادیو، مخاطبان می‌توانند از طریق وب به شکل تصویری برنامه را تماشا کنند. این روزها مخاطبان رادیو جوان می‌توانند از ساعت 18 به مدت یک ساعت شاهد رادیو تصویری از طریق سایت رادیو جوان باشند. نیم‌ساعت از این برنامه هم به شکل زنده از رادیو جوان پخش می‌شود. ضرورت‌ها و چرایی راه‌اندازی رادیو تصویری شبکه جوان به طور اخص و اهداف و برنامه‌های کوتاه و بلندمدت این رادیو به شکل اعم بهانه این گفت‌وگوست با علی سیفی، مدیر شبکه رادیویی جوان. برنامه تلویزیونی «تاریخ ایران و جهان» به معرفی شخصیتهای مهم تاریخی، هنری و نویسندگان برجسته جهان می پردازد. جام جم آنلاین: ترانه علیدوستی در واکنش به جایزه اسکار فیلمش در توییترش پستی به همراه عکسی دیده نشده از اولین پلاتوی فیلم فروشنده منتشر کرد. پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون کشور در پیامی اینستاگرامش کمپین تحرم چهارشنبه سوری راه انداخت و از مردم خواست امسال چهارشنبه سوری را ایرانی برگزار کنند. مدیر گروه دانش و اقتصاد رادیو ایران گفت: امسال پنجمین سالی است که رادیو با شعار «هر ایرانی یک نهال، هدیه به فردا ایران « حامی محیط زیست است و نقش فعالی در انعکاس فرهنگ درختکاری دارد. مدت‌هاست که نه‌فقط در صدا و سیمای خودمان بلکه در همه جای دنیا استفاده و دعوت از مهمانان مختلف در برنامه‌های گفت‌وگو محور مرسوم شده است. مهمانانی از میان مردم عادی و بینندگان برنامه‌ها گرفته تا شخصیت‌های شناخته‌شده‌تر و عموما برجسته از میان نامداران حوزه‌های گوناگون، از سیاست تا ورزش و فرهنگ و هنر به برنامه‌ها دعوت می‌شوند و مجری در مقام میزبان این برنامه‌ها، دقایقی را با این چهره‌ها به گفت‌وگو می‌نشیند. فصل دوم برنامه گفت‌وگو محور «جیوگی» با نگاهی متفاوت و از دریچه‌ای تازه به ناهنجاری‌های اجتماعی و مسائل روزمره مردم از چندی پیش روی آنتن شبکه دو رفته و پخش آن تا اواخر اسفند ادامه دارد. «از شرابه های روسری مادرم» عنوان ویژه برنامه تلویزیونی است که به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) از شبکه چهار سیما پخش می شود. برنامه امروزی ها که از شنبه تا چهارشنبه از شبکه یک پ

صاحب‌خبر -

آقای سیفی، از چه زمانی ایده رادیوجوان به صورت تصویری در این مجموعه جنبه عملیاتی به خود گرفت؟

من معتقدم رادیو رسانه دیروز نیست، رسانه امروز و فرداست، چراکه می‌خواهد و می‌تواند خود را با ضرورت‌های روز وفق بدهد و از ظرفیت فناوری‌های نوین استفاده کند. در این مقطع زمانی هم با تکیه بر چند عنصر؛ نیاز مخاطب به جذابیت‌های بصری، به‌روز شدن رادیو و دوری از روزمرگی، ضرورت تغییر را احساس کرد و با نگاه مدیریتی جدید به آینده رسانه‌های نوین، حرکت خود را آغاز نمود.

چرا؟ و اصلا این اقدام چه ضرورتی داشت؟

وقتی شما نیاز مخاطب را حس کردید و نخواستید او را از دست بدهید و در ضمن به این نتیجه رسیدید که با این تغییر محتوایی می‌توانید به مجموعه رادیو چیزی اضافه کنید، آن موقع ضرورت تحول را درک خواهید کرد.

آیا صرفا الگوبرداری از رسانه‌های خارجی بویژه رادیوهای تصویری دلیل اصلی این موضوع است؟

بعضی نیازها با توجه به تحولات جهانی رسانه، برای فرستندگان پیام و مخاطبان مشترک است ولزومی ندارد از جایی الگوبرداری کنید مثل نظر روانشناسانه یونگ درباره کهن‌الگوها که بحث اثرگذاری و اثرپذیری در حوزه اسطوره‌ها را با چالش مواجه و موضوع شکل‌گیری همزمان ایده‌ها را پررنگ می‌کند، اینجا هم همین بحث تا حدودی قابل قبول به نظر می‌رسد. به عبارت بهتر؛ براثر تجربه‌های مکرر، خود ما، به این نتیجه رسیدیم که می‌توان از قابلیت تصویر در کنار رادیو استفاده کرد.

باتوجه به محدودیت‌های درآمدی و ضرورت رفع این مهم به عنوان یکی از شاخص‌های اثربخشی مدیریت در رسانه، تا چه اندازه به بسترهای تبلیغاتی آن توجه داشته‌اید؟

رسانه، بستر اصلی تبلیغات می‌تواند باشد، به شرطی که از سه هدف اصلی رسانه ملی یعنی ایجاد سرگرمی، آموزش و تربیت، و اطلاع‌رسانی غافل نشود. این فرآیند اگر به طور اصولی محقق شود هم به چرخه تولید و مصرف بهینه کمک می‌کند و هم به برخی نیازهای مخاطب پاسخ می‌دهد.

تصور شما از میزان استقبال مخاطبان از برنامه‌های این رادیو چه بوده؟ اصلا آیا این رسانه با توجه به نوپابودنش مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است؟

میزان استقبال مخاطبان از برنامه‌های رادیوتصویری به کیفیت محتوایی و ساختاری این رسانه بستگی دارد؛ اگر رادیوتصویری چیزی به محتوای رادیو اضافه کند و علاوه بر آن باعث سرگرمی مخاطب شود، مخاطب ناخودآگاه به سمت آن متمایل خواهد شد، در غیر این صورت نه. البته در حال حاضر نشانه‌های روشنی از علاقه مخاطب به این رسانه جدید دیده می‌شود.

صرف‌نظر از برنامه‌های موسیقایی که از عوامل موثر در جذب رسانه شنیداری محسوب می‌شوند، بفرمایید که پخش تبلیغات چه تاثیری در معرفی محصولات کالا و خدمات، و به طور متقابل در ترغیب و اعتمادسازی مخاطبان دارد؟

تبلیغات اگر با پشتوانه تحقیقاتی مناسبی و براساس نفع چندسویه مخاطب رسانه و مشتری شکل بگیرد، حتما باعث اعتمادسازی می‌شود و ضربان این چرخه را منظم و آهنگین می‌سازد وگرنه مخاطب و رسانه و مشتری را فرسنگ‌ها از هم دور می‌کند.

از نظر شما کارایی محصولات تبلیغ‌شده در آن رادیو (منظور، تبلیغات متنوع است) تا چه اندازه در جذب مخاطب برای مصرف آن موثر خواهد بود؟ آیا پخش تبلیغات در آن رسانه به نوعی اعتمادسازی شنوندگان را برخواهد انگیخت؟

مخاطبان رادیو جوان در شکل‌گیری، شکل‌دهی و استمرار فعالیت‌های رادیو جوان نقش بسزایی دارند، بنابراین جزئی از اجزای این رسانه محسوب می‌شوند و همانگونه که آنها به رادیو جوان اعتماد دارند، رادیو جوان هم به آنها اعتماد دارد و تلاش می‌کند شرایطی فراهم کند که این مخاطبان در کنار رسانه و مشتری به نفع مورد نظر دست پیدا کنند.

در نظر داشتن سلایق مختلف به معنی همراهی با مخاطبان رادیو جوان است به شرطی که اهداف رسانه ملی، حرمت عرف جامعه و اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی را دچار خدشه نکند.

برای این‌که رادیوی شما به عنوان یکی از پرجاذبه‌ترین رسانه‌ها شناخته شود، تا چه حدی به توانمندی و مهارت پرسنل، توجه داشته‌اید؟

نیروی انسانی رکن اساسی رسانه ملی و به تبع آن رادیو جوان است و هر نوع پیشرفت در این زمینه آینده رادیو را رقم خواهد زد. با اتکا به این نگرش تا حد امکان تلاش کرده‌ایم فرصت‌هایی برای آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی فراهم کنیم.

آقای سیفی، حساسیت به کیفیت محتوا و برنامه‌ریزی در آن رادیو به چه حد مورد عنایت شماست؟

تمام تلاش‌های رادیو جوان در ایجاد شیوه‌های هنری جدید، سبک، قالب و زبان، رسیدن به محتوای مناسب است. به بیان دیگر، مطابق آموزه‌های اسلامی هنر هدف نیست و فقط وسیله‌ای است که ما از آن برای رسیدن به هدف والاتر استفاده می‌کنیم.

از اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت آن رادیو بفرمایید. آیا به این موضوع دقت نظر داشته‌اید؟

بخشی از تلاش‌های رادیو جوان به این مساله معطوف خواهد شد که رسانه مرجع مخاطبان هدف خود یعنی جوانان باشد.

برای رسیدن به هدف مذکور، ضمن احصا نیازهای مخاطبان جوان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، از پیشنهادها و راهکارهای کارشناسان رسانه برای تبدیل شدن به رسانه مرجع استفاده خواهد شد.

در بحث نظارت و کنترل، وضعیت رسانه‌های تلفیقی شنیداری دیداری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رادیو تصویری بخشی از رادیو و مجموعه بزرگ صدا و سیماست، بنابراین در بحث نظارت از قواعد سازمان و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌کند و برای ارزشیابی آن اصولی تدوین شده که بزودی در اختیار واحدهای ارزشیابی قرار خواهد گرفت.

نظر شما