شناسهٔ خبر: 18124791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دبیر بخش بین الملل جایزه بزرگ اختراعات ایران در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد

برنامه‌ریزی برای تجاری سازی دانش مخترعان در داخل کشور/چالش‌های اداری نخبگان برطرف شود

R41382/P1361/S6,61/CT1

دبیر بخش بین‌الملل جایزه بزرگ اختراعات ایران با بیان اینکه هدف مهم از برگزاری جشنواره جایزه بزرگ اختراعات ایران توجه به اصلی‌ترین خواسته یک مخترع که همان تولید و تجاری‌سازی ایده‌ است گفت: چالش مهم پیش‌پای نخبگان بروکراسی‌های اداری است.

صاحب‌خبر -

رسول شاهسونی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با اشاره به دستاورد نخستین جشنواره بین‌المللی جایزه بزرگ اختراعات ایران اظهار داشت: در این مراسم سعی شد تجلیل از مخترعان و نخبگان را از حالت نمادین که دادن یک لوح تقدیر است خارج کرده و به دنبال تجلیل از طرح‌هایی باشیم که آماده سرمایه‌گذاری برای تولید و در مرحله قرارداد برای تجاری‌سازی است.

شاهسونی با بیان اینکه در تجاری‌سازی ایده و اختراعات نخبگان، گام مهم و اساسی ورود ایده آنان به بازار و تبدیل ثروت است گفت: در این زمینه ایده آکواریم فناوری برای تکمیل فرآیند تجاری‌سازی مطرح کرده شده که برنامه‌ریزی لازم در این زمینه توسط دبیرخانه جایزه بزرگ اختراعات ایران در حال انجام است.

شاهسونی که خود چالش‌های پیش روی مخترعان و نخبگان را لمس کرده و در سوابق خود در جشنواره‌های مختلف اختراعات رتبه‌های نخست را کسب کرده  با بیان اینکه خط فکری درستی در کشور در مورد مخترعان طراحی نشده است گفت: امروز نخبگان، مخترعان و دانشجویانی که پایان‌نامه انجام می‌دهند نیازمند ایجاد بستر و خط فکری مناسب برای رسیدن به اهدافشان در اختراع هستند و در این زمینه نیز در دبیرخانه جایزه بزرگ اختراعات تلاش می‌کنیم این خط فکری را به آنها بدهیم و مسئولان نیز باید با فراهم کردن ساختار مناسب آنان را درگیر بروکراسی‌های اداری نکنند.

دارنده مدال جهانی اختراعات اتحادیه اروپا تصریح کرد: باید طوری در موضوع مخترعان برنامه‌ریزی شود که مخترع بداند باید به دنبال نیازهای روز جامعه برود نه اینکه هر اختراعی را که دوست داشت انجام دهد و آن اختراع نیز حلال مشکلات نباشد.

شاهسونی با بیان اینکه امروز وظیفه مسئولان در حمایت از نخبگان فراهم کردن زیرساخت لازم است نه سد راه علمی شدن گفت: باید طوری خط فکری برای نخبگان ایجاد کرد که سرمایه‌‌گذار نیز از آنان چه در عرصه داخل و چه خارج از کشور حمایت کند.

دبیر بخش بین‌الملل جایزه بزرگ اختراعات ایران گفت: یکی از نقاط قوت برگزای جشنواره نخست جایزه بزرگ اختراعات این بود که نخبگان ایرانی با همکاری و همفکری نشان دادند وابسته به سازمان دولتی نبوده و خودشان به دنبال حل مشکلات و تبدیل ایده به ثروت هستند.

 عضو شورای سیاستگذاری جایزه بزرگ اختراعات کشور افزود: امروز انتظار دولتمردان از نخبه و ایده‌پرداز این است که خودش علاوه بر اینکه ایده می‌دهد، ثبت اختراع کرده و برای تولید و تجاری‌سازی سیستم پیچیده اداری را طی کند و این در حالی است که این کار یک مخترع نیست و باید فضایی برای او فراهم باشد که نخبه بدون دغدغه بتواند فکر کند و مشکلات و نیازهای جامعه را حل کند نه اینکه درگیر چالش‌های اداری باشد.

شاهسونی خاطرنشان کرد: امروز علم و تکنولوژی مرز نمی‌شناسد و در عرصه بین‌الملل به دنبال شناسایی نیازهای جهانی و انتقال دانش ایرانی به سراسر جهان هستیم و باید به سمتی برویم که از داخل کشور صادر کننده دانش و تکنولوژی ایرانی باشیم.

عضو هیئت علمی و دبیر بخش بین‌الملل جایزه بزرگ اختراعات ایران گفت: در بخش بین‌الملل جایزه بزرگ اختراعات با دانشگاه‌های معتبر جهانی ارتباط برقرار کرده و در این جشنواره نیز کارگاه بین‌المللی برای دادن خط فکری و گرفتن بازار بین‌المللی برگزار شد تا در داخل از فکر و ایده علمی نخبه جوان ایرانی استفاده کنیم و محصولات را برای در دست گرفتن بازار بین‌المللی به خارج از کشور صادر کنیم.

شاهسونی نخبه علمی و پرافتخار ایرانی که در محیط دانشگاه فعالیت دارد در مورد علت عدم استفاده از برخی  پایان نامه‌های دانشگاهی گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر استادان دانشگاه، دانشجویان را به سمت پایان نامه‌های عملی سوق می‌دهند که این کار بسیار شایسته است و البته باز هم  کافی نیست و پایان نامه‌ها همچنان ر کتابخانه‌ها خاک می‌خورند.

وی افزود: برای رفع این معضل بزرگ لازم است استادان دانشگاه نگاه بر پایه تولید مقاله محور را کمتر کنند و پایان نامه‌ها را برای رفع نیازهای عملی کشور و صنعت انجام دهند تا پایان‌نامه بتواند تجاری و وارد بازار شود تادانشجویان ناامید نشوند.

شاهسونی درباره ورود اختراعات در سطح جهانی بیان کرد: امروز باید مخترعان خود را هر چه بیشتر به دانش علمی و عملی تقویت کرده و به دنبال اختراعاتی باشند که عمر تکنولوژی آن تمام نشده و پاسخگوی نیاز جامعه است در این راستا نیز باید فرامرزی فکر کنند و نیازهای جهانی و بازار بین‌المللی را رصد کنند.

به گزارش تسنیم، رسول شاهسونی اهل استان فارس و ساکن شهر شیراز یکی از نخبه‌های جوان ایرانی است که این روزها در آن سوی مرزها و در کشور آلمان مشغول ابدعات و اختراعات است و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از دانشجویان دکتری فناوری‌های پیشرفته و مهندسی رباتیک و مکاترونیک دانشگاه ارلانگن نورنبرگ آلمان مشغول تحصیل است و سال‌های پایانی تحصیلات خود را می‌گذراند.

رسول شاهسونی نخبه برتر و مخترع ایرانی، عضو هیِئت علمی و شورای سیاستگذاری جایزه بزرگ اختراعات ایران و رییس روابط بین‌الملل و خانه نخبگان ایران در اتحادیه اروپا است.

شاهسونی تا کنون حدود 30 اختراع ثبت شده دارد که نمونه‌های صنعتی آنها را ساخته است.جدیدترین دستاورد بین‌المللی وی که موفق شده جایزه ویژه اتحادیه اروپا را کسب کند ربات هوشمند صنعتی است که برای نخستین بار در جهان اراِیه و این ربات به توسعه تعامل انسان و ربات کمک شایانی کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما