شناسهٔ خبر: 18124731 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

"پلاسکو" فراموش نشود/ جلوگیری از تکرار حادثه با ایمنی ساختمان‌ها و مراکز عمومی

R41346/P1361/S6,51/CT7

حادثه پلاسکو هشداری بود تا همه مسئولان مرتبط با حوزه مدیریت بحران متوجه مسئولیت خود باشند و از تکرار چنین حوادثی پیشگیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، رشد آشفته شهری و بی‌قاعدگی در زیرساخت‌ها و بناها و عدم توجه به نکات ایمنی و ضوابط ساخت و سازها در سال‌های گذشته، سبب آسیب‌پذیر بودن بافت‌های شهری در سطح شهر شهرضا شده و حادثه دردناک ساختمان پلاسکو زنگ خطری برای ساختمان‌های عمومی است.

حادثه تلخ ساختمان پلاسکو، حادثه‌ای بود که نباید دوباره در سطح کشور تکرار شود. این حادثه علاوه بر ضرر و زیان مادی، سبب از دست رفتن تعدادی از آتش‌نشا‌نان جان بر کف عزیزمان شد.

این حادثه زنگ خطر را برای مجموعه مسئولان از سطح محلی تا کشوری را به صدا درمی‌آورد که در صورت عدم توجه به اصول اساسی ساخت و ساز و عدم طراحی برنامه و طرح مدیریت بحران، امکان رخداد بحران دوباره در شهرهای مختلف کشور وجود دارد.

وجود بافت های فرسوده،‌ شبکه معابر غیرمنظم، فشردگی جمعیت و بافت شهری، عدم هماهنگی بین کانال‌های تاسیسات شهری از عوامل مهمی است که می‌تواند سبب ایجاد مخاطرات محیطی در سطح شهر شهرضا و تبدیل آن به بحران شهری شود، تدوین برنامه جامع مدیریت بحران در شهر شهرضا و در پی آن عملیات بهسازی و نوسازی در سطح شهر باید دستور کار مجموعه مدیریت شهری این شهر قرار بگیرد.

دبیر کمیته شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرضا در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه حوزه مدیریت بحران به صورت مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است، اظهار داشت: متاسفانه امروزه پس از وقوع هر حادثه طبیعی به دنبال مقابله و رسیدگی به مصدومان و فوت شدگان هستیم که این موضوع به هیچ عنوان پذیرفته نیست بلکه باید ازقبل از بروز حادثه پیشگیری کرد.

داریوش بهرامی با بیان اینکه ما آمادگی ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی را در سطح شهرستان داریم و همراهی لازم را در این زمینه داریم، افزود: حادثه پلاسکو هشداری بود تا همه مسئولان مرتبط با حوزه مدیریت بحران متوجه مسئولیت خود باشند و از تکرار چنین حوادثی پیشگیری کنند.

وی با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از تکرار حادثه پلاسکو باید ایمنی ساختمان‌ها را بالا برد، گفت: جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی و بی رویه در افزایش ایمنی موثر است و مدیریت بحران شهرستان آمادگی همکاری و انجام مانور مشترکی برای گسترش آموزش و آگاهی فرهنگ ایمنی را دارد.

دبیر کمیته هماهنگی مدیریت بحران شهرضا با بیان اینکه اجرای مقررات ملی ساختمان ایران و بازرسی و نظارت از ساختمان‌ها در پیشگیری از این حوادث اهمیت فراوانی دارد، بیان کرد: مدیریت بحران یعنی هماهنگی کردن و در مدیریت بحران باید راهنمایی کرد و مشاوره داد تا بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع حوادث غیر مترقبه، تصریح کرد: باید زمینه‌های وقوع ریسک محیطی را شناسایی و با انجام اقدامات کارشناسی آنها را کاهش دهیم.

بهرامی گفت: در هر بحران به دلیل سوء مدیریت ممکن است بحران دیگری به‌وجود آید و باید آموزش‌هایی قبل از بروز بحران داده شود که در بحران‌های دیگر کاربرد داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم تجهیز مراکز آتش‌نشانی شهرستان به ست کامل تجهیزات امداد چاه، گفت: در چند مورد حادثه‌ای که در این مورد در شهرستان ایجاد شد عوامل امدادی و نیروهای آتش‌نشانی به خوبی به حادثه دیدگان کمک کردند اما در همه این حوادث نواقصی از نظر تجهیزاتی مشاهده شده که باید برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه باید مانورهای سوانح و حوادث را جدی بگیریم، بیان کرد: در مانورها باید 80 درصد واقعیت‌ها را نمایش دهیم و نقاط ضعف و قوت‌مان را شناسایی کنیم.

بهرامی با اشاره به اخطار به واحدهای عمومی غیراستاندارد در سطح شهرستان، اظهار داشت: تاکنون اخطارهای زیادی درباره لزوم رفع نقص ایمنی واحدهای عمومی شهرضا از طریق شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان صادر که منجر به رفع برخی از ایرادات شده اما لازم است در این زمینه همکاری بیشتری انجام شود.

برخی از مراکز تجاری و اماکن عمومی شهرستان از نظر ایمنی نواقص و ایراداتی دارند

وی بیان کرد: برخی از مراکز تجاری و اماکن عمومی شهرستان از نظر ایمنی نواقص و ایراداتی دارند که با توجه به کثرت تردد روزانه افراد در اینگونه محل‌ها لازم است نواقص ایمنی آنها هر چه سریعتر برطرف شود.

دبیر کمیته مدیریت بحران شهرستان شهرضا با بیان اینکه لازمه کار ما در بحران، مدیریت خوب، داشتن کارگروهای قوی و داشتن علم و آگاهی کافی است، تصریح کرد: مجتمع مسکونی آفتاب دارای ایرادات فنی و مهندسی زیادی از قبیل نقص در سیستم آسانسور است و در صورت وجود هرگونه حادثه‌ای می‌تواند جان عده زیادی از افراد را تهدید کند.

وی گفت: کلاس‌های آموزشی ویژه ساکنان مسکن‌های مهر برگزار شد اما لازم است مجموعه‌ای از اقدامات اعم از آموزش‌های فردی و نیز نظارت و بازرسی مسئولان در این بخش وجود داشته باشد تا نتیجه مطلوب به دست بیاید.

بهرامی افزود: همه حوادثی که سبب ایجاد تلفات جانی و مالی بسیاری می‌شود، مدتی در صدر اخبار هستند و بعد از آن فراموش می‌شوند اما لازم است با عبرت از اینگونه حوادث یک بار برای همیشه از تکرار آن جلوگیری شود.

وی با اشاره به آمار حوادث رانندگی منجر به فوت این شهرستان در 10 ماه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، اظهارداشت: حوادث منجر به فوت درون شهری در شهرستان 46.2 درصد کاهش داشته اما حوادث برون شهری 10.3 درصد افزایش داشته است.

دبیر کمیته مدیریت بحران شهرستان شهرضا با بیان اینکه تصادفات فوتی در محورهای روستایی شهرستان در این مدت صددرصد کاهش داشته است، گفت: شهرضا در مجموع با کاهش 9.3 درصدی حوادث ترافیکی منجر به فوت در بین 25 شهرستان استان اصفهان رتبه یازدهم را کسب کرده است.

عدم استعلام ایمنی واحدهای تجاری از شهرداری یک معضل است

معاون خدمات شهری شهرداری شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: شهرداری شهرضا 730 میلیون ریال برای خرید تجهیزات امداد و نجات حوادث چاه مصوب کرده و به زودی این لوازم خریداری می‌شود.

محمدحسین کوهی‌زاده با بیان اینکه آتش‌نشانی شهرضا با درخواست مربی کارآزموده در مورد اینگونه سوانح، دوره‌های آموزشی برای نیروهای آتش‌نشان این شهرستان برگزار کرده است، افزود: در حادثه پلاسکو همه امکانات برای اطفاء حریق وجود داشت اما وجود خلاء قانونی و نبود امکان الزام به رعایت هشدارهای قانونی همه مسئولان را رنج ‌داد.

وی با اشاره به سکونت حدود 30 هزار نفر در مسکن‌های مهر و ساختمان‌هایی نظیر مجتمع مسکونی آفتاب، افزود: لازم است ساز و کارهای قانونی برای ایجاد امکان الزام مجریان این پروژه‌ها به رعایت قوانین و مقررات ایمنی ساختمان وجود داشته باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرضا با بیان اینکه ایمنی نخستین چیزی است که در حوادث مهم است و باید آگاهی و علم داشته باشیم تا در بحران‌ها بتوانیم خوب مدیریت کنیم، گفت: در گذشته درباره ایمنی واحدهای تجاری از شهرداری استعلام می‌شد اما متأسفانه اکنون با حذف این استعلام امکان نظارت شهرداری در این زمینه هم از بین رفته است.

آموزش اجباری ساکنان آپارتمان‌ها قبل از صدور پروانه پایان ساخت

معاون آتش‌نشانی شهرضا در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به وضعیت مجتمع مسکونی آفتاب شهرضا، گفت: تاکنون 6 مورد از نواقص مجتمع مسکونی آفتاب احصاء و اعلام شده است.

ابراهیم علی اکبری بیان کرد: شهرداری شهرضا پرونده این پروژه را برای بررسی مسائل ایمنی به آتش‌نشانی ارسال کرد و این مرجع تاکنون هیچگونه مجوزی برای صدور پایان ساخت این مجتمع صادر نکرده است.

وی گفت: یکی از مواردی که برای پیشگیری از ایجاد حوادث و سوانح در مجتمع‌های مسکونی در نظر گرفته شده، آموزش اجباری ساکنان این واحدها قبل از صدور پروانه پایان ساخت است.

در انتها با اشاره به حادثه تلخ ساختمان پلاسکو یادآور می‌شویم که باید برنامه‌ریزی مدیریت بحران را جدی گرفت و قبل وقوع بحران نسبت به شناسایی و پیگیری از وقوع آن اقدام کرد.

انتهای پیام/

نظر شما