شناسهٔ خبر: 18124590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

كنگره اتحاد ملت با تاكيد بر وحدت اصلاح‌طلبان برگزار شد

«اتحاد» با روحاني

صاحب‌خبر -

گروه احزاب

اصلاح‌طلبان از سنگلاخ سال‌هاي سخت 88 تا 92 با هزينه‌هاي گزاف بالاخره عبور كردند و سياست‌ورزي در دولت روحاني را اگرچه غايت مطلوب‌شان نبود اما پيش گرفتند. شكايت از باز نبودن فضاي سياسي و وضعيت احزاب منحل اعلام شده بالاخره با كار بزرگ دولت و اعطاي مجوز به حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت ايران اسلامي در ارديبهشت 94 بخش‌هاي وسيعي از اصلاح‌طلبان را قانع كرد كه دولت در پي گشايش سياسي و صدور اجازه فعاليت قانوني به اصلاح‌طلباني است كه از كانون قدرت انتخابي در سال‌هاي 76 تا 84 تا نزديكي مرزهاي اپوزيسيون داخلي در سال‌هاي پس از 88 پيش رفته بودند.
اتحادي‌ها هم البته كار راحتي براي شروع فعاليت نداشتند. آنها از همان ابتداي كار بايد تلاش مي‌كردند تا ثابت كنند بدل و بديل مشاركت نيستند. مصاحبه‌هاي متعدد و اعلام مواضع پياپي از سوي اعضاي ارشد اتحاد اگرچه تلاشي ستودني براي خروج از سايه نام مشاركت بود اما هنوز هم در بخش‌هايي از هسته قدرت آنان را مساوي با مشاركت مي‌دانند. هرچه بود اتحاد در مرداد 94 نخستين كنگره سراسري‌اش را برگزار كرد. كنگره‌اي موفق و نمونه‌اي از فعاليت سياسي اصلاح‌طلبانه كه باعث شد درهاي سياست‌ورزي اصلاح‌طلبانه بر روي طيف گسترده‌اي از فعالين اصلاح‌طلب باز شود. حالا نزديك به يك سال و نيم پس از آن كنگره سراسري و در شرايطي كه اتحاد توانست با دريافت پروانه رسمي فعاليت در آذرماه سال جاري آخرين مرحله از هفت‌خوان فعاليت رسمي را به سلامت طي كند بالاخره كنگره دوم هم برگزار شد. كنگره‌اي كه رنگ و بوي آينده را داشت ونشانه‌هاي سياست‌ورزي با برنامه را مي‌شد در همه لحظات ديد. هرچند تا چند دقيقه پيش از برگزاري هنوز مجوزهاي قانوني‌اش از اداره اماكن و فرمانداري تهران نرسيده بود و محل برگزاري‌اش چند باري تغيير كرد اما النهايه كنگره دوم اتحاد ملت با انضباط دقيق حزبي و حرف‌هايي براي فرداي اصلاحات و ايران برگزار شد تا مشخص شود كه عصر عسرت اصلاح‌طلبان با ادراكي دقيق از هزينه‌هاي داده شده در حال اتمام است. بي‌ترديد همين موضوع باعث شده بود تا حرف‌هاي علي شكوري راد دبيركل حزب اتحاد ملت بيش از آنكه آسيب‌شناسي گذشته باشد معطوف به تحليل شرايط فعلي و راه‌حل‌هايي براي فردا بود. مواضع حزب اتحاد ملت از زبان دبيركل گوياي آن بود كه اين حزب مي‌خواهد در آينده بدون تنش و هزينه كشور سهيم باشد. آنها معتقدند امروز ديگر كشور نه فرصت و نه توان تحميل هزينه‌هاي ناشي از تنش سياسي و آزمون و خطا را ندارد. دبيركل اتحاد ملت از كنار موضوع تفاهم و آشتي ملي نيز عبور ساده‌انگارانه‌اي نداشت و با تاكيد بر فرمايشات اخير رهبر معظم انقلاب مرزبندي دقيقي با سردهندگان شعارهاي ساختارشكنانه انجام داد تا رسما اعلام كند نه بيرون از نظام كه درون آن تعريف مي‌شوند و نه تنها قصد و نيت بر هم زدن فضاي سياسي را ندارند كه خواستار نزديكي دل‌ها و بازگشت به روزهاي تفاهم هستند. حزب اتحاد خود را حامي جدي و بي‌چون و چراي حسن روحاني مي‌داند و به همين دليل دبيركل در پايان سخنانش با اعضا قرار و مدار انتخاباتي را هم گذاشت و گفت وعده ما جمعه 29 ارديبهشت پاي صندوق‌هاي راي. اتحادي‌ها البته پيش از برگزاري كنگره دوم‌شان به ديدار رييس دولت اصلاحات رفتند و آخرين نقطه نظرات او را جويا شدند و با پخش بخش‌هايي از اين ديدار هويت سياسي خود را بار ديگر با صداي بلند اعلام كردند. هويتي كه به اين راحتي‌ها از آن دست‌بردار نيستند.
دو كنگره در دو نقطه شهر
كنگره حزب اتحاد صبح پنجشنبه 5 اسفند در هتلي مجلل در شمال غرب تهران برگزار شد. همزمان با اتحادي‌ها اصولگرايان در شهرآفتاب مجمع 3 هزار نفره برگزار كردند. همين شمال و جنوب تهران در ساعات اوليه صبح پنجشنبه دستاويزي براي قياس فقر و غنا شده بود تا اينكه اعلام شد پيش از قطعي شدن محل فعلي قرار بود سالن وزارت كشور محل برگزاري كنگره باشد اما با وجود انعقاد قرارداد و پرداخت وجه مورد نظر اما وزارت كشور تنها چند روز مانده به پنجشنبه به صورت يك‌طرفه اين توافق را ملغي كرده بود. پس از آن مكان‌هاي ديگري نيز در نظر گرفته شده بود كه همگي به دلايلي كاملا اتفاقي يكي پس از ديگري منتفي شد تا اينكه اتحادي‌ها در هتلي مجلل كنگره‌شان را برگزار كنند.  مجموعه اين اتفاقات باعث شد تا كنگره بر خلاف اعلام قبلي با ساعت و ده دقيقه تاخير آغاز شود. بر اساس اعلام قبلي كنگره حزب اتحاد داخلي بوده و نمايندگان رسانه‌ها تنها در افتتاحيه آن مي‌توانستند حضور داشته باشند. آن‌طور كه روابط عمومي حزب اعلام كرد با خروج خبرنگاران پس از تصويب محورهاي اصلي قطعنامه با راي اعضاي كنگره صدور قطعنامه به شوراي مركزي حزب اتحاد ملت تفويض شد. در جلسه بعد از ظهر كنگره نيز، گزارش اركان مختلف به اعضاي كنگره ارايه شد. و راهبردها و خط‌مشي‌هاي كلي و برنامه كلان حزب به تصويب مجمع عمومي رسيد. همچنين در پنلي بررسي انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا با مشاركت اعضاي مجمع مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
راهبرد سياسي و انتخاباتي اتحاد
پس از استقرار هيات رييسه سني به رياست حسين كاشفي و ارايه گزارش از مقدمات برگزاري كنگره علي شكوري‌راد، دبيركل حزب به عنوان سخنران افتتاحيه پشت تريبون رفت و سخنراني نسبتا طولاني خود را ارايه كرد تا راهبردهاي سياسي و انتخاباتي حزب اتحاد براي اعضا تشريح شود.
مراقبت از اعتماد عمومي
شكوري راد در اين مراسم گفت: قبح انواع فسادهاي اداري و دولتي در اختلاس‌ها، رانتخواري، ايجاد شبكه‌هاي پيچيده قاچاق، برداشت‌هاي بانكي، رشوه دادن، رشوه‌خواري، زمين‌خواري، استفاده نابرابر فرصت‌هاي كسب‌وكار ريخته است. متاسفانه در همين زمينه مسوولان انگشت اتهام را به سمت يكديگر مي‌گيرند كه نتيجه آن از بين رفتن اعتماد عمومي است. هنوز فضاي سياسي كشور از حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ متاثر است و با وجود اميدواري‌هاي پس از انتخابات دوره يازدهم رياست‌جمهوري و تلاش‌هاي ارزنده دولت تدبير و اميد هنوز موانع مختلفي براي عبور از فضاي امنيتي به سياسي وجود دارد. با اين حال جوهر اميدي كه در دل‌هاي ما و شماست و ايماني كه به لطف خداوند داريم و تجربه‌اي كه از آگاهي و عقلانيت ملت به دست آورده‌ايم حاكي از داشتن چشم‌اندازي بهتر از اكنون است.  
تشييع باشكوه هاشمي جلوه‌اي از تحول
وي يادآور شد: آنچه در همين ماه‌هاي اخير در مراسم تشييع مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نمود يافت، جلوه‌اي از تحول و پيشرفتي است كه در فرهنگ سياسي جامعه و نظام به وقوع پيوسته است. از يكسو نفس تجليل از هاشمي به آن گستردگي، ترجمان رويكرد فراگير ملت به مشي اعتدالي بود كه پيش از آن در انتخابات ۹۲ به منصه ظهور رسيده و اكنون مورد تاكيد قرار مي‌گرفت و ازسوي ‌ديگر خويشتنداري و رواداري شركت‌كنندگان در مراسم تشييع نسبت به يكديگر با وجود تنوع در انگيزه‌ها و شعارها بود. ميراث هاشمي و واكنش مردم به درگذشت او هر دو نمايانگر تحولات و پيشرفت‌هايي هستند كه در جامعه ما به وقوع پيوسته و موجب اميدواري است.  
مرز آزادي و قانون اساسي مترقي
دبيركل حزب اتحاد ملت اظهار كرد: مردم تا هركجا كه رسما قانون آنها را محدود نكرده است، آزادند و اين آزادي به خصوص زماني معنا پيدا مي‌كند كه مردم در يك فرآيند منطقي و عقلاني آزادانه‌ترين و مسوولانه‌ترين نظر يا انتخاب خود را براي تعيين سرنوشت‌شان در قالب راي به صندوق بيندازند و آن راي عينا خوانده شود. با چنين رويكردي ديگر هرگز هيچ‌كس از مراجعه به آراي مردم چه به صورت انتخابات و چه به صورت همه‌پرسي در هر موضوعي نگراني نخواهد داشت.  وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران قالبي است كه از عصاره آرمان‌هاي پيش‌گفته شكل گرفته و استقرار يافته است، گفت: همان‌طور كه در ابتدا عرض كردم مساله سياسي امروز جامعه ما پيشبرد خواسته‌هاي ملي يعني آرمان‌هاي انقلاب در مسيري اصلاح‌طلبانه و قانوني است؛ قانون اساسي ما در مجموع يك قانون مترقي است و اگر همه اصول آن اجرا شوند مردم‌سالاري سازگار با دين يا «جمهوري اسلامي» تحقق پيدا مي‌كند.  وي گفت: اين قانون ممكن است نياز به اصلاح داشته باشد اما اين موضوع در دستور كار ما نيست و دنبال آن نيستيم. آنچه امروز براي ما موضوعيت بيشتر دارد اجراي كامل قانون اساسي، براي اعمال حق حاكميت ملت بر سرنوشت است.
وضعيت موجود
وي افزود: تحقق اهداف چشم‌انداز بيست‌ساله و رسيدن به جايگاه شايسته ايران در منطقه، مستلزم گفت‌وگو و عزم و اتحاد و آشتي ملي، كار و تلاش مستمر آحاد ملت، حفظ و حراست از منابع و ثروت‌هاي بين نسلي و زيست محيطي، حسن تعامل با جهان پيرامون و پيوستن به اقتصاد جهاني و جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي و تزريق آن به اقتصاد مولد ملي بر اساس مزيت‌هاي نسبي كشور است كه با اين توصيف مفهوم اقتصاد مقاومتي نام درستي بر آن است.  شكوري‌راد در ادامه گفت: در اين مسير ما چالش‌هاي مهمي پيش رو داريم كه بايد با بسيج امكانات و نيروها از آنها عبور كنيم. بحران بيكاري كه جوان‌ترين و كارآمدترين نيروهاي جامعه را هدف قرار داده و آنها را به وادي بي‌انگيزگي و نارضايتي و در نهايت نااميدي از نظام سوق مي‌دهد. لشكر بيكاران به راستي بيش از هر لشكر خارجي ديگري نظام را تهديد مي‌كنند.  شكوري‌راد در ادامه اين سخنراني گفت: در ايران به‌دليل آنكه احزاب به خوبي شكل نگرفته‌اند و رويكردها در دولت‌ها قائم به افراد است تداوم و پايداري سياست‌ها ضعيف است و موضوعاتي كه جنبه استراتژيك دارند بيشتر مورد غفلت واقع مي‌شوند. از جمله آنها سياست‌هاي مربوط به آب و محيط‌زيست است. كميته‌هاي كشوري مربوط به اين سياست‌هاي استراتژيك هرگز به درستي شكل نگرفته و سياست‌هاي جامع و دراز مدت اعمال نشده است و سياست‌هاي كوتاه‌مدت نيز اثر بخشي چنداني نداشته‌اند. اتخاذ و اعمال اين سياست‌هاي كلان نياز به تفاهم ملي دارد.
با مبناي رهبري، آشتي حاصل است
دبيركل حزب اتحاد گفت: حقيقت آن است كه رسيدن به اهداف چشم‌انداز 20 ساله، نياز به يك فضاي تفاهم‌آميز و شكل‌گيري يك گفت‌وگوي ملي دارد. اگر مبناي قهرها همان باشد كه مقام معظم رهبري برشمردند، نياز به آشتي ملي نيست و اين آشتي حاصل است. آنها عده قليلي بودند كه خارج از كنترل رهبران معترضين شعار‌هايي سر داده يا اقداماتي كرده‌اند. مساله آنها تمام شده است.  شكوري‌راد همچنين تصريح كرد: اين طبيعي است كه در اعتراضاتي به سطح و گستره اعتراضات به حق سال ۸۸، در هر دو سوي ميدان عده‌اي قليل خارج از مدار قانون و خواست و كنترل رهبران اعتراضات، متصديان نظم عمومي يا مسوولان نظام، بخواهند اعتراضات را به انحراف و آشوب و سركوب بكشند. مسلم است كه خط و جهت اعتراضات ميليون‌ها انسان، كه در نهايت مسالمت، راهپيمايي سكوت ۲۵ خرداد ۸۸ را به عنوان يكي از بزرگ‌ترين اجتماعات مردمي تاريخ معاصر ايران در مدني‌ترين شكل آن صورت دادند از آن عده اندك و مشكوك جداست و همه رهبران و جريان‌هاي سياسي اعتراضات مسالمت‌آميز سال ۸۸ بارها و بارها بر مرزبندي خود با آشوبگران هر دو سوي ميدان تاكيد كرده‌اند. حال اگر اين است كه چنين است، پس ديگر تداوم حصر و حبس و ممنوع‌التصويري و ردصلاحيت و دوقطبي كردن جامعه بر اساس فتنه و بصيرت، تداوم فضاي امنيتي، لغو سخنراني و جلوگيري از فعاليت آزاد احزاب و فشار بر نويسندگان و روزنامه‌نگاران و روشنفكران و دانشجويان و دانشگاهيان و هنرمندان و اقوام و پيروان مذاهب به چه معناست؟ آن چه اهميت دارد حل و فصل اينهاست.
رفاقت و همدلي
وي افزود: به هر اسم و عنواني بايد اين مفارقت و دوري و ناهمدلي از ميان رفته و رفاقت و نزديكي ‌دل‌ها حاصل شود. از گذشته‌هاي تلخ عبور كنيم و به آينده روشن ميهن بپردازيم. ما بر اين باوريم كه اشتراكات بسيار بيشتر از اختلافات است اما اختلافات همچون گره‌هاي كور دست و بال نظام را به هم پيچانده است و اجازه حركت نمي‌دهد. اين مهم در شرايطي كه با روي كار آمدن دولت ترامپ در امريكا با تهديدات جدي‌تر خارجي مواجه هستيم خود را بيشتر مي‌نماياند. در پيشگاه آيندگان چگونه پاسخ خواهيم داد كه چرا درحالي كه مي‌توانستيم نيروهاي موثر جامعه را هم جهت كنيم و كشور را به پيش ببريم، اجازه داديم آنها همديگر را خنثي كنند و كشور درجا بزند؟ اين عضو شوراي عالي انتخاباتي اصلاح‌طلبان با اشاره به فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي موجود در نظام اظهار كرد: عمده مطالعات، تحقيقات و تحليل‌هاي سياسي و اجتماعي و اقتصادي كه ناظر بر شرايط كنوني و روندهاي پيش روي جامعه و كشور هستند، نشان مي‌دهند كه با وجود تهديدها و چالش‌هاي جدي پيش گفته، ملت، نظام، دولت، جامعه سياسي و اصلاح‌طلبان با فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي جديدي نيز مواجه‌اند. در صدر اين فرصت‌ها، رشد آگاهي و بلوغ سياسي جامعه، نقش فرهنگ و رفتار جامعه مدني است.  شكوري‌راد تصريح كرد: اعتدال و ميانه‌روي بر رويكردها و روش‌هاي پيشين غلبه يافته است و افراطي‌گري و تندروي عملا به حاشيه رفته است. دولت تدبير و اميد با وجود محدوديت‌ها و موانع ساختاري و نهادي توانسته است در بخش‌هاي مهمي از حكمروايي دامنه مخاطرات جدي را از كشور كم كند. موفقيت‌هاي دولت به ويژه در سياست خارجي با تصويب برجام و موفقيت‌هاي نفتي و اقتصادي و نوسازي ناوگان هوايي از اين جمله‌ است.  وي همچنين يادآور شد: «گفتمان اصلاحات» به اعتبار سلامت و صداقت و ثابت‌قدمي سران آن و سرمايه اجتماعي جناب آقاي سيدمحمد خاتمي و همراهي و هماهنگي احزاب و تشكل‌ها و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب و پايگاه مردمي اصلاح‌طلبي از دامنه تاثيرگذاري و مقبوليت شايسته‌اي برخوردار شده است.
وضعيت موجود اصلاح‌طلبان
شكوري‌راد تصريح كرد: جريان اصلاحات و اعتدال‌گرا با پشت سرگذاشتن تجربه انتخابات مجلس دهم و تشكيل فراكسيون اميد در مجلس داراي توان و ظرفيت جديدي شده است كه با مديريت «شوراي سياستگذاري اصلاحات» در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا با عزمي جدي ورود پيدا كرده است.  وي افزود: ميل به گفت‌وگو و غلبه عقلانيت در سياست‌ورزي، نظام را با ظرفيت‌هاي جديدي از تحمل و تدبير و جامعه را با عزم بيشتر مشاركت سياسي از طريق‌صندوق‌هاي راي كشانده است.  دبيركل حزب اتحاد ملت گفت: در اين شرايط و در اين فرصت‌ها كه مي‌توان مصاديق بيشتري در عرصه‌هاي اقتصادي و سياسي و اجتماعي و فرهنگي و بين‌المللي بر آنها افزود، حزب اتحاد ملي هم وظيفه خود مي‌داند، تمامي توان خود را با نگاه به آينده به كار گيرد و توش و توان حزبي اعضا و هواداران خود را براي اعتلاي نام ايران و اسلام و ارتقاي ظرفيت‌هاي نظام و توانمندي جامعه و موفقيت هر چه بيشتر دولت تدبير و اميد به كار گيرد. ما همچنان در پي آنيم كه توان حزب را از طريق تعميق ارزش‌هاي اخلاقي و معنوي و بالا بردن آموزش‌هاي معرفتي و سياسي و تشكيلاتي و پيگيري دغدغه‌ها و خواسته‌هاي مردم و دفاع از حقوق شهروندي و دردها و رنج‌هاي طبقات محروم جامعه روزبه‌روز بيشتر كنيم.  وي ادامه داد: در اين مسير رويكرد ما ترجيح منافع ملي بر منافع حزبي و منافع حزبي بر منافع شخصي است و دست يكايك اعضا و هواداران را براي طي اين مسير مي‌فشاريم. ما كار جبهه‌اي و هماهنگي و اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان، در عين حفظ هويت تشكيلاتي همه احزاب و تشكل‌ها را ضروري مي‌دانيم. ما اميدواريم كه با پيشبرد گفت‌وگو، تفاهم و وفاق ملي گره حصر و محدوديت بزرگان انقلاب و نظام ما باز شود.  شكوري‌راد افزود: ما به پيدايش فضايي بهتر و پوياتر و راهگشاتر در پرتو فعاليت هر چه گسترده‌تر يكايك شما و همه اصلاح‌طلبان و شهروندان مسوول كشور در انتخابات پيش رو ايمان داريم. بايد توجه داشت كه انتخابات رياست‌جمهوري آينده صرفا انتخاب مجدد يك رييس‌جمهور نيست. قطب‌نماي تحولات سياسي داخلي و سياست‌ خارجي كشور در اين انتخابات تعيين مي‌شود.  وي گفت: از اين‌روست كه با مفروض دانستن چالش‌ها و فرصت‌هاي پيش‌گفته رييس‌جمهوري مستظهر به راي حداكثري و سقف آراي ملي مي‌تواند با قدرت و اقتدار بر مشكلات داخلي و تهديدهاي خارجي فايق آيد و مسير سياست‌ورزي و اداره جامعه را در آينده روشن اما دشوار ايران اسلامي هموارتر سازد.  شكوري‌راد تصريح كرد: انتخابات شوراها نيز از درجه اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است چرا كه نقصان‌ها و ضعف‌هاي مديريت شهري و نيز نيازها و مطالبات شهرها و شهروندان محتاج حضور كارشناسان و كاربلدان امر اداره شهر و انتخاب آنان از سوي آحاد شهروندان است.  وي در پايان گفت: وعده ما و شما حضور و مشاركت تاثيرگذار در انتخابات، تقويت گفتمان اصلاحات و تحكيم مباني و رفتار حزبي.

نظر شما