شناسهٔ خبر: 18124198 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

الگوی مردمی

از فروش فلافل تا تولید گل و گیاه توسط کارآفرین موفق خرمشهری

جواد کعبی، کارآفرینی است که کار خود را از فروش فست‌فود و فلافل به تولید گل و گیاه تغییر داده و این روزها، محل کارش در روستای حفار شرقی، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری خرمشهر مطرح است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی، وارد روستای حدود دو سه هزار نفری حفار شرقی که بشوی، آدرس مجتمع گلخانه‌ای را از هرکدام از روستاییان که بپرسی، تو را به محل این گلخانه راهنمایی می‌کنند. وقتی وارد فضای کار جواد کعبی جوان، خلاق خرمشهری می‌شوی، بوی گل روح و جسم آدمی را نوازش می‌دهد.

جواد کعبی، کارآفرینی که کار خود را از فروش فست‌فود و فلافل به تولید گل و گیاه تغییر داده و این روزها محل کارش در روستای حفار شرقی به یکی از جاذبه‌های گردشگری خرمشهر تبدیل شده، روند کار خود را این گونه بیان می‌کند: کارم را از یک اغذیه‌فروشی ساده و فروش ساندویچ و فلافل شروع کردم و به دلیل علاقه شدیدی که به کار کشاورزی و کشت گل و گیاه داشتم، تصمیم گرفتم به جای فروش اغذیه و فست‌فود، به تولید محصولات کشاورزی بپردازم.

وی با بیان این که در پنج سال و نیم گذشته با فروش کل دارایی اعم از خانه، زمین و مغازه، یک زمین شوره‌زار در حفار شرقی به وسعت چهار هکتار را میلیارد و 300 میلیون ریال خریداری کردم، می‌گوید: با وجود این که در این مدت هیچ سودی از این زمین عاید من نشده ولی ناامید نشدم و برای احیای آن تلاش کردم و هم‌اکنون زمین را به 13 هکتار توسعه داده‌ام.

کعبی گفت: پس از این مدت توانسته‌ام علاوه بر احداث گلخانه تولید گل و گیاه زینتی آپارتمانی، سبزی و صیفی‌جات، یونجه، علوفه دام و نخیلات و انواع گونه‌های مرکبات سازگار با هوای منطقه نظیر پرتقال، لیموشیرین، شاتوت، توت نوری و انجیرزمینی نیز تولید کنم. وی افزود: هم‌اکنون 55 نوع گل و گیاه زینتی آپارتمانی، 18 نوع گل‌های بیرونی و 25 نوع نهال مثمر و کشت انواع خرما به میزان 450 اصله در این مجموعه تولید می‌شود.

وی هزینه احداث گلخانه را ده میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این گلخانه دارای نمای داخل، تصفیه آب و تجهیزات و بخاری است.

کعبی گفت: در این مجموعه علاوه بر گلخانه و تولید گل و گیاه، استخر 500 مترمکعبی برای قایق‌سواری و صید انواع ماهی، باغ پرندگان و سالن پرنده‌ها و اسب‌سواری فراهم شده و برای بازدیدکنندگان نیز سیاه‌چادر بختیاری در معرض دید عموم قرار گرفته است. وی شمار بازدیدکنندگان از مجموعه تفریحی رؤیای مادر و گلخانه را روزانه 400 تا 500 نفر عنوان کرد و گفت: پنجشنبه و جمعه‌ و روزهای تعطیل نیز بین 3000 تا 4000 گردشگر از مجموعه تفریحی حفار شرقی دیدن می‌کنند. کعبی درآمد ماهانه این مجموعه تفریحی را بین 40 تا 50 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: برای توسعه گلخانه به وسعت یک هکتار به میزان ده میلیارد ریال وام تسهیلاتی نیاز دارم.

مسئولان به تعهدات خود عمل کنند

کعبی در این گفت‌وگو با گلایه از وعده عمل نشده مسئولان برای توسعه طرح‌های خود گفت: تاکنون نتوانسته‌ام وام تسهیلاتی برای توسعه کار دریافت کنم و تنها از مسئولان، وعده توخالی شنیده‌ام.

وی با بیان این که تاکنون تسهیلاتی از بانک دریافت نکرده‌ام، می‌افزاید: این مجموعه را با تلاش چند ساله و دارایی شخصی احداث کرده‌ام و با توجه به این که چند سالی است به دنبال وام با بهره کم بوده‌ام و مسئولان قول دادند از محل اعتبارات ریاست جمهوری تا سقف سه میلیارد ریال اعتبار تخصیص دهند، اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.

کعبی افزود: سود تسهیلات اعطایی بین 15 تا 18 درصد است و با احتساب بازپرداخت آن بالای 23 درصد می‌رسد و این برای توسعه کار به صرفه نیست.

کعبی در ادامه گفت: طرح احداث رستوران سنتی و پذیرایی غذاهای محلی و بومی، احداث سوئیت‌های اقامتی و توسعه گلخانه به میزان یک هکتار برای کشت گل‌های شاخه بریده، انواع سبزی و محصولات صیفی و کشت نخیلات تا یک هزار اصله در برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر نیز در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص برنامه‌های دولت برای حمایت از کشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی گفت: گلخانه پرورش گل و گیاهان آپارتمانی برادران کعبی به عنوان نخستین واحد تولیدی خرمشهر و شهرستان‌های همجوار، در سطحی معادل سه هزار مترمربع با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده و برای افزایش تولیدات آن و افزایش سطح به ده هزار مترمربع، پرونده متقاضی برای گرفتن تسهیلات بانکی در جریان است. محمد مطرودی افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای از سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی است که به منظور استفاده حداکثری از منابع آب و خاک، کاهش هزینه تولید و افزایش درآمدی تولیدکنندگان این بخش اجرا می‌شود.

وی گفت: مدیریت جهاد کشاورزی خرمشهر آمادگی کامل دارد متقاضیان احداث گلخانه و پرورش‌دهندگان این گونه محصولات را مورد حمایت‌های آموزشی، فنی و تسهیلات بانکی قرار دهد.

نظر شما