شناسهٔ خبر: 18123087 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر امور خارجه در واکنش به مواضع ضدایرانی اخیر ترکیه:

فرافکنی‌های دولت ترکیه علیه ایران ناشی از شکست سیاست‌های منطقه‌ای آنهاست

وزیر امور خارجه ایران گفت: در حالی که ما دلسوز ترکیه هستیم، همسایه کم‌حافظه و قدرناشناس ما به یاد نمی‌آورند که ما برای حکومت آنها شب کودتا تا صبح نخوابیدیم و ایران را متهم به فرقه‌گرایی می‌کنند.

صاحب‌خبر -


«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به مواضع ضدایرانی مقامات ترکیه طی هفته‌های اخیر گفت: ما یک کنشگر تعیین‌کننده منطقه هستیم و طرف‌هایی که در منطقه موفق نبودند، به امید جهت دادن به سیاست‌های ترامپ سر و صدا می‌کنند .
وی افزود : این طرف‌ها همان‌هایی هستند که از داعش و النصره حمایت کردند. همه می‌دانند شرایط بسیار خطرناک منطقه ما نتیجه سیاست‌های آنها است و الان فرصتی پیدا کرده‌اند و ادعاهایی را مطرح می‌کنند.
ظریف در ادامه تصریح کرد : تمام طرف‌هایی که در منطقه ما ناکام شدند، ائتلافی شکل داده‌اند و حرف‌هایی می‌زنند که خیلی نباید اینها را جدی گرفت چرا که اگر وضعیت خوبی داشتند، به شکل دیگری رفتار می‌کردند.
وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه سنگ انداختن معمولاً کار طرف قوی نیست و طرف قوی باید برنامه‌اش را ارائه دهد و بگوید آینده باید به چه شکلی باشد، نه اینکه بیاید به دیگران ناسزا دهد، افزود بعضی از کنشگران در منطقه ما احساس ناکامی می‌کنند به همین دلیل دوست دارند که نه تنها خودشان موضوع دعوا نباشند بلکه رقیبی که از آن شکست خورده‌اند را در جایگاه موضوع دعوا قرار دهند. اینها کار خوبی نیست اما طبیعی است.
وی گفت : البته رژیم صهیونیستی، وضعیت خاص خودش را دارد اما ما از همسایگان‌مان توقع چنین رفتاری نداشتیم و یقین داریم از این حرکت‌شان متضرر می‌شوند. همان‌طور که تاکنون هم منفعتی نکرده‌اند.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گو با ایران ادامه داد : شما ترکیه را ببینید به کجا رسیده است؟ در حالی که ما دلسوز دولت ترکیه هستیم. دوستان مثل اینکه کم‌حافظه‌اند. ایران را متهم به فرقه‌گرایی می‌کنند اما به یاد نمی‌آورند ما برای حکومت آنها - که حتی شیعه نیست - شب کودتا تا صبح نخوابیدیم. هم کم‌حافظه هستند و هم در قبال کسانی که به آنها محبت و همراهی کرده‌اند، قدرناشناسند.
وی ادامه داد: در مورد سعودی‌ها هم قبل از اینکه دولت عربستان وارد سیاست غلط خود در یمن شود، به آنها پیام دادیم که راه برخورد با مسئله یمن چنین نیست، این کارها را نکنید، راه عاقلانه وجود دارد. ناشنیده گرفتند و الان در باتلاق و گرداب جنگ یمن گیر کرده‌اند و برای رهایی از این باتلاق به جای اصلاح سیاست‌های غلط خود، در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها به ایران حمله می‌‌کنند.
ظریف تاکید کرد: این همسایگان ما باید زودتر متوجه شوند که ایران خیرخواه منطقه و خواهان ثبات در منطقه است. ایران هیچ وقت نخواسته است گذشته‌های بد آنها را مثل حمایت‌شان از صدام یا دیگر اشتباهاتی که در منطقه داشته‌اند، تلافی کند.

نظر شما