شناسهٔ خبر: 18122943 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اجباری در انتخاب رشته نیست /ارسال دستورالعمل جدید هدایت تحصیلی به استان‌ها

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دستورالعمل جدید هدایت تحصیلی به استان‌ها ارسال شده است، گفت: در دستورالعمل هدایت تحصیلی اجباری در انتخاب رشته نیست.

صاحب‌خبر -



به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌ و پرورش استان‌های سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر، هدایت تحصیلی را در سال تحصیلی آینده از مهم‌ترین کارهای اجرایی استان‌ها عنوان کرد و افزود: هدایت تحصیلی یک بحث فرآیندی است که فقط در یک مقطع خاص اتفاق نمی‌افتد.
دانش آشتیانی با بیان اینکه جهت گیری صحیح هدایت تحصیلی در دوره ابتدایی و با همکاری مربیان مدارس و همکاری خانواده‌ها شکل می‌گیرد، خاطر‌نشان کرد: باید کاری بکنیم تا در مدرسه استعداد، علاقه و گرایش شغلی و تحصیلی دانش‌آموز در مقاطع پایین تحصیلی شکوفا شود و این موضوع به اطلاع خانواده‌ها نیز برسد تا آنها هم بتوانند با درک درست از واقعیات جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغلی فرزندانشان با آموزش و پرورش همکاری مطلوب داشته باشند.
وی با بیان اینکه در دستورالعمل هدایت تحصیلی اجباری در انتخاب رشته نیست، تصریح کرد: این اجبار خلاف روال تعلیم و تربیت است و وظیفه داریم به دانش‌آموزان و اولیای آنان در خصوص رشته‌های تحصیلی شناخت کاملی بدهیم و زمینه این آگاهی‌بخشی را فراهم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دستورالعمل ارسالی اولویت‌هایی برای دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی قرار داده‌ایم و استان‌ها نیز باید برای توجیه دانش‌آموزان و خانواده‌ها از ظرفیت‌های استانی مانند صداوسیما در تولید محتوا و دعوت از صاحب‌نظران و متخصصان علوم مشاوره و هدایت تحصیلی استفاده کنند.
وی خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور، گفت: در ابتدای سال از دانش‌آموزان درخصوص رشته‌های تحصیلی نظر‌سنجی کنید تا بتوانید برنامه‌های خود را در پایان سال مدیریت کنید، کما اینکه این نظر‌سنجی تاثیری در انتخاب رشته دانش‌آموز ندارد. دانش آشتیانی با اشاره به مشکلات سال گذشته درخصوص هدایت تحصیلی، تصریح کرد: نباید برای رسیدن به توازن رشته‌ای، اجبار را در دستورکار قرار داد. اگر در یک رشته‌ای علاقه مندی کم است مشکل در این است که باید این علاقه‌مندی توسط آموزش و پرورش و در یک فرآیند اصولی و زمان‌بندی شده صورت بگیرد.
فرم جدید بیشتر جنبه توصیه‌ای دارد
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی  با بیان اینکه فرم جدید هدایت تحصیلی، بیشتر جنبه توصیه‌ای دارد، گفت:سیاست آموزش و پرورش در انتخاب رشته، پاسخگویی حداکثری به انتخاب دانش‌آموزان است.
علی زرافشان با بیان اینکه در فرم جدید هدایت تحصیلی 100 امتیاز و مبتنی بر دوازده اولویت می‌باشد، افزود: ملاک امسال در هدایت تحصیلی، حداکثر پاسخگویی براساس نمرات باشد ولی شرایط باید به گونه‌ای مدیریت شود تا انتخاب توسط خود دانش‌آموز انجام شود. زرافشان ادامه داد: سیاست امسال استفاده کامل از ظرفیت همه مدارس در رشته‌ها و حداکثر پاسخگویی به نیاز دانش‌آموزان است، به همین دلیل ضرورت دارد تا براساس نیازهای دانش‌آموزان دررشته‌های مختلف، به تامین نیروی انسانی، فضا و تجهیزات اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد: باید شرایطی را در استان‌ها فراهم کنیم تا دانش‌آموزان در انتخاب رشته آرامش داشته باشند.

نظر شما