شناسهٔ خبر: 18122519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بیش از 97 درصد از جمعیت شهری کهگیلویه وبویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند

نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و نماینده کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی فاز سوم گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسن،عدل هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در آیین کلنگ‌زنی فاز سوم گازرسانی به دیشموک و چاروسا که با حضور معاون وزیر نفت برگزار شد، فداکاری‌های مردم این منطقه در دفاع از نظام جمهوری اسلامی را یادآور شد و افزود: همه روستاهای این دو بخش شهدای والامقامی تقدیم نظام انقلاب اسلامی کردند.

وی با بیان اینکه مسئولان گذشته تلاش‌های زیادی برای رفع محرومیت این مناطق انجام داده‌اند، بیان کرد: با وجود همه کارهای صورت گرفته اما هنوز با گذشت سه دهه از انقلاب از نعمت گاز محروم هستند و با درایت و دلسوزی مسؤولان وزارت نفت،شرکت ملی گاز ایران و پیگیری‌های مسؤولان استانی و شهرستانی گازرسانی به چاروسا و دیشموک وارد فازهای عملیاتی شده است.

هاشمی‌پور خواستار همکاری مسئولان بخش ها و شهرداران نسبت به اجرای شبکه های داخلی شهر و روستاها در فار اول و دوم این پروژه تا تا رسیدن خط اصلی آن شد.

وی همکاری مردم در روند هر چه بهتر این پروژه را موثر خواند و خواستار تقسیم و واگذاری پیمان‌های این پروژه به پیمانکاران توانمند بومی شد.

سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: 220 روستا در کهگیلویه وبویراحمد در دولت تدبیر و امید از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

وی در جشن سبز گازرسانی به شهرستان گچساران در روستای آبریگون افزود: برخورداری از نعمت گاز یک امر بسیار مهم و ضروری است. چون این استان به منطقه نفتخیز در کشور مطرح شده است به طبع گازرسانی به روستاها و شهرستان‌های آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  این حق طبیعی مردم گچساران و استان است که زودتر از دیگر مناطق کشور از نعمت گاز برخوردار شوند. یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود وجود گاز در مناطق کهگیلویه وبویراحمد مهم تلقی شود حفاظت از منابع زیستگاه طبیعی این استان است و با وجود تمام مشکلات مالی که در حال حاضر دولت و کشور با آن درگیر است اما این امر از افتتاح پروژه هاجهت رفاه حال مردم جلوگیری نکرده است. در مناطق باباکلان و دیشموک  و کهگیلویه، بهمئی و برخی از مناطق باشتامر گازرسانی بسیار سخت بوده  است.

وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفراست.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: در حال حاضر عملیات گازسانی به 120 روستای و 2 شهر در این استان (قلعه ریسی و دشموک) در دست اجراست. طول شبکه گازرسانی به قلعه رئیسی را 73 کیلومتر و دیشموک را 90 کیلومتراست و 160 روستا در حریم 15 کیلومتری این 2 شهر در فاز دوم، گازرسانی خواهند شد. این طرح گاز رسانی در این مناطق عنوان شده بیش از یک هزار و 700 خانوار از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.  بیش از 62 روستای بالای 20 خانوار شهرستان گچساران از نعمت گاز برخوردارند.

1180روستای کهگیلویه وبویراحمد فاقد گاز هستند

رحمن خادم مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: از تعداد 1752 روستای این استان 572 روستا از نعمت گاز برخوردار هستند و ر شهرستان گچساران روستاهای بالای 20 خانوار با تلاش و تعهد دولت از نعمت گاز بهره‌مند شدند و کار گازرسانی به روستاهای واجدشرایط به سرعت انجام خواهد شد و عملیات گازرسانی به تعداد دو شهر و 128 روستای در دست اقدام است و تاکنون 602 کیلومتر شبکه‌گذاری گاز روستایی در دولت تدبیر و امید در کهگیلویه وبویراحمد انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد:در کهگیلویه وبویراحمد تعداد 167 هزار مشترک گاز خانگی وجود دارد که  از این تعداد 124 هزار مشترک شهری و 43 هزار مشترک نیز روستایی هستند. از تعداد  17 شهر نیز 15 مورد زیر پوشش گاز طبیعی  قرار دارند.

وی افزود: در گچساران تعداد خانوارهای زیر پوشش گاز در روستاهای 6 هزار و 605 خانوار است و در کل تعداد 23 هزار و 500 خانوار زیر پوشش گاز خانگی قرار دارد.

خادم اضافه کرد: بیش از 97 درصد از جمعیت شهری و 72 درصد جمعیت روستایی این استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

وی گفت: در حال حاضر 168 هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمدی با بیش از 500 هزار نفر جمعیت و 82 درصد از کل جمعیت استان از نعمت گاز خانگی بهره‌مند  شدند.

خادم همچنین اظهار کرد: طرح گازرسانی به روستاهای آبریگون، گناوه و خربل با 167 خانوار و 657 نفر جمعیت در گچساران با 36 میلیارد ریال اعتبار تکمیل شد.

جشن نخستین شهرستان سبز  با حضورمعاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مسئولان کشوری و استان کهگیلویه و بویراحمد در گچساران برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما