شناسهٔ خبر: 18122219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -


نیجریه
پرس‌تی‌وی: عفو بین‌الملل در گزارش سالیانه خود از نقض حقوق بشر و آزادی‌های فردی و دینی و سرکوب معترضان در نیجریه انتقاد کرد. در این گزارش آمده است، دولت نیجریه برای رفع نگرانی‌های امنیتی خود به زور و خشونت متوسل شده است، که  از جمله می‌توان به شکنجه دادن، ربودن و سر به نیست کردن افراد و قتل‌های بدون محاکمه اشاره کرد. عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد پرونده جنبش اسلامی نیجریه و خودداری دولت نیجریه از عمل کردن به دستور دادگاه در آزادی فوری علامه شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش نمونه بارزی از نقض حقوق بشر است.
فیلیپین
خبرگزاری جمهوری اسلامی:  به دنبال ایجاد موج تازه‌ای از تنش‌ها میان چین و فیلیپین در ارتباط با دریای جنوبی، وزیر بازرگانی چین در آخرین لحظات، سفر خود را به فیلیپین لغو کرد. ‌اگرچه روابط چین و فیلیپین پس از سفر سال گذشته «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین به پکن، بهبود چشمگیری داشته است، اما دو کشور کماکان در مسایل ارضی اختلاف‌نظر دارند.
سومالی
اسپوتنیک: رئیس‌جمهور جدید سومالی «حسن‌علی خیری» را به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب کرد. «خیری» که پیش از این به عنوان مدیر منطقه‌ای شورای پناهجویان سومالی خدمت می‌کرد دارای تابعیت دوگانه سومالیایی - نروژی است. «محمد عبداللهی محمد» رئیس‌جمهور جدید سومالی نیز خود تابعیتی دوگانه آمریکایی - سومالیایی دارد.
رژیم صهیونیستی
اسکای نیوز: پلیس رژیم صهیونیستی از دستیابی به مدارکی خبر داد که رئیس ‌دفتر سابق «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم را به فساد مالی متهم می‌کند. به نظر می‌رسد که این اتهامات تاثیر سیاسی چندانی بر نتانیاهو نداشته باشد، چرا که خود وی در حال حاضر درگیر تحقیقات پلیس در زمینه اتهامات مربوط به فساد مالی‌اش است.
بحرین
فارس: ساکنان شهر منامه پایتخت بحرین پنجشنبه شب در دفاع از آیت‌الله «عیسی قاسم» رهبر معنوی انقلاب این کشور و زنان اسیر، تظاهرات کردند. دولت بحرین که اخیرا سعی داشت آیت‌الله قاسم را محاکمه کند تحت فشار افکار عمومی و از ترس خیزش مردمی و به دنبال برگزاری تظاهرات کفن‌پوشان در اکثر نقاط بحرین، مجبور به لغو جلسه دادگاه و تعویق آن به روز 9 اسفند شد.
کره شمالی
ایسنا: پلیس مالزی ماده خطرناکی که برادر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با آن کشته شد را معرفی کرده است، ماده‌ای شیمیایی که در لیست سلاح‌های کشتار جمعی سازمان ملل گنجانده شده است. «کیم جونگ نام» دو هفته پیش در فرودگاه کوالالامپور توسط دو زن مسموم شد و لحظاتی بعد جان خود را از دست داد و در همان ابتدا انگشت‌های اتهام به سوی کیم جونگ اون، برادر ناتنی‌اش گرفته شد. در همین حال پلیس مالزی اعلام کرد، زن متهم به قتل «کیم جونگ نام» هم شیمیایی شده است.

نظر شما