شناسهٔ خبر: 18121877 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واردات 65 درصدی پوشاک قاچاق به کشور/فرهنگ سازی مصرف و ارتقای کیفیت لازمه رونق تولید داخل

مروج‌حسینی با اشاره به اینکه 65 درصد پوشاک وارداتی به ایران به صورت غیرقانونی وارد می شودگفت:از3 ماه گذشته نظارت ها شدت گرفته و سبب کاهش میزان واردات پوشاک قاچاق شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،محمد مروج‌حسینی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص قاچاق پوشاک اظهار داشت: آمار و ارقام مربوط به کشفیات کالای قاچاق از نظر مقدار و مبلغ توسط نهادهای نظارتی به صورت تخمینی اعلام می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی کشور گفت: 65 درصد پوشاک وارداتی به ایران به صورت غیرقانونی وارد شده و کالای قاچاق محسوب می شود.

وی افزود: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری نهادهای نظارتی و کنترل کننده دست به کار شدند و از حدود 3 ماه گذشته نظارت ها شدت گرفته است و این موضوع سبب کاهش میزان واردات پوشاک قاچاق به کشور شده است.
 
مروج‌حسینی گفت: وزارت اطلاعات در کنار پلیس، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان حمایت از مصرف کنندگان نقش پررنگی در مبارزه با قاچاق کالا داشته اشت.  
 
این مقام مسئول با بیان این که عمده قاچاق پوشاک از طریق مبادی رسمی به کشور صورت می گیرد افزود: پرترافیک ترین گمرک کشور گمرک بندرعباس است و در مواقعی که رطوبت افزایش پیدا می کند دستگاههای ایکس ری موجود در آنجا به درستی کار نمی کنند ؛ همچنین در بسیاری از گمرکات کشور هم این دستگاهها وجود ندارند و به صورت فیزیکی کانتینرها بازرسی می شوند که در این شرایط احتمال ورود کالای قاچاق افزایش می یابد.

 رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت:به منظور افزایش تعداد دستگاههای ایکس ری باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود و در کنار آن حمایت های دولتی هم افزایش یابد تا بتوان با ورود کالاهای قاچاق به طور جدی مقابله کرد.

وی افزود: علت گرانی پوشاک تولید داخل، کوچک بودن واحدهای تولیدی ما است زیرا اگر یک واحد تولیدی در سال تعداد قابل توجهی قطعه لباس تولید کند قطعا هزینه ها کمتر می شود ولی با کوچک بودن واحدهای تولیدی قیمت نهایی پوشاک تولید داخل گران تر تمام می شود. 

مروج حسینی با انتقاد از تولیدکنندگان داخلی که از مارک خارجی استفاده می کنند افزود: متاسفانه اتیکت فروشی این روزها در کشور ما به یک شغل تبدیل شده است و هر اتیکت تحت هر نامی در دسترس است. 

بر اساس این گزارش شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک کشور در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: متاسفانه پدیده شوم قاچاق بر پوشاک کشور سایه افکنده است و با اقدامات یک سال گذشته به زودی شاهد یک نظم خوب در واردات پوشاک کشور خواهیم بود.

 رئیس اتحادیه پوشاک کشور با اشاره به واردات پوشاک قاچاق از طریق گمرکات کشور افزود: حجم زیادی از پوشاک قاچاق از مبادی رسمی به کشور وارد می شوند و با برنامه ریزی هایی که انجام شده است می توانیم تا 90 درصد از ورود پوشاک قاچاق به کشور جلوگیری کنیم.

شیرازی گفت: ما باید در کشور تقاضای پوشاک خارجی را مدیریت کنیم که یکی از راههای آن فرهنگ سازی است و راه دیگر آن توسط خود تولید کنندگان باید اتفاق بیافتد و آن هم ایجاد تنوع در کارها، رقابت پذیری در زمینه کیفیت کالا و قیمت تمام شده است.

  رئیس اتحادیه پوشاک کشور افزود: دولت باید در زمینه پوشاک حمایت عملی از این صنعت به عمل آورد و در بحث مالیات، قانون کار، بیمه تامین اجتماعی و واردات ماشین آلات از تولید داخل حمایت کند.

انتهای پیام/

نظر شما