شناسهٔ خبر: 18121780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

اعتراض به بازداشت 150 خبرنگار در ترکیه

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری‌ خواه خلق ترکیه نسبت به بازداشت وسیع خبرنگاران در این کشور اعتراض کرد و با انتقاد از زندانی شدن بیش از 150 خبرنگار در ایام بعد از کودتای 25 تیرماه گفت: در هیچ یک از کودتاهای قبلی ترکیه چنین اتفاقی نیفتاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج به نقل از ایرنا، وی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران اقدام دولت و رئیس جمهوری ترکیه در اعمال سختگیری های سیاسی و رسانه ای را 'کودتای غیرنظامی در تلاش برای تصفیه مخالفان' خواند.
قلیچدار اوغلو از بازداشت دنیز یوجل خبرنگار روزنامه آلمانی دیونت در ترکیه به اتهام عضویت در سازمان تروریستی، سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و تبلیغات تروریستی در تاریخ 17 فوریه انتقاد کرد و گفت: او را برای شادت به مقر پلیس استانبول فراخواندند تا در ارتباط با تحقیقات مربوط به حمله سایبری علیه پست الکترونیکی برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و داماد رجب طیب اردوغان سوالاتی بپرسند ولی به بازداشتگاه بردند و زمان زیادی است که در بازداشت است.
وی خواستار آزادی این خبرنگار شد و در ادامه از اخراج دسته جمعی کارمندان دولت به ویژه استادان دانشگاه با احکام در حکم قانون وضعیت فوق العاده در ترکیه نیز انتقاد کرد.
کلیچدار اوغلو تعداد اخراج شدگان دانشگاهی کودتای 12 سپتامبر 1980 ترکیه را 127 نفر اعلام کرد و گفت: اما از زمان کودتای 15 جولای 2016 تاکنون تعداد استادان و مدرسانی که در ترکیه اخراج شده اند، به چهار هزار و 811 نفر رسیده است.
وی خواستار رای 'نه' مردم ترکیه به تغییرات قانون اساسی ترکیه برای توقف فرایند فعلی شد و افزود: ترکیه از مسائلی با فوریت بیشتر مثل بیکاری، مشکلات کشاورزی و کاهش تعداد گردشگران رنج می‌برد.
او گفت: همه کسانی که می‌خواهند دموکراسی و آزادی در کشور ترکیه حاکم باشد و به عنوان شهروند با آرامش زندگی کنند، باید در همه پرسی رای منفی دهند.
به گزارش ایرنا، دولت ترکیه بعد از کودتای 25 تیرماه امسال اقدامات وسیعی را برای سلب آزادی ها و محدودیت در حقوق سیاسی، مدنی و اجتماعی شهروندان و فعالان سیاسی و رسانه های آغاز کرده و تاکنون بالغ بر 150 هزار نفر از کارمندان را با استفاده از 'مقررات در حکم قانون' از کار برکنار کرده است.
بر اساس قوانین ترکیه، دولت می تواند در شرایطی که حالت فوق العاده در کشور برقرار است، بدون مصوبه مجلس مقررات و بخشنامه هایی را که به 'مقررات در حکم قانون' موسوم است، وضع و اجرا کند.
حالت فوق العاده سه ماهه در ترکیه برای سومین بار تمدید شده و تا اوایل بهار امسال ادامه دارد.

نظر شما