شناسهٔ خبر: 18121756 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

توسعه ظرفیت معابر، راه حل چالش ترافیک نیست

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز| وبلاگ مهرداد تقی‌زاده-نخستین ایده ای که برای رفع معضل ترافیک به ذهن متخصصان شهری در ایران می رسد، گسترش معابر است در حالیکه توسعه ظرفیت معابر، راه حل چالش ترافیک نیست. 
 
متاسفانه گسترش نگرش غلط برای توسعه شهری توسط شهرداری ها در کشور منجر به نگرش غلط ترافیکی شده است به نحوی که نخستین ایده ای که برای رفع معضل ترافیک به ذهن متخصصان شهری در ایران می رسد، گسترش معابر همچون پل، بزرگراه و تونل، همچنین افزایش پارکینگ ها است در حالیکه توسعه ظرفیت معابر، راه حل چالش ترافیک نیست. 

افزایش ظرفیت معابر رابطه مستقیم با افزایش ظرفیت تقاضا برای سفر با خودروی شخصی دارد
طی دو بار مطالعه بر روی ۸۵ شهر دنیا مشخص شد که افزایش ظرفیت معابر نه تنها در رابطه ای مستقیم با افزایش ظرفیت تقاضا برای سفر با خودروی شخصی قرار دارد، بلکه می تواند منجر به افزایش ظرفیت تقاضا برای سفر با خودروی شخصی به میزان چند برابر افزایش ظرفیت معابر منجر شود.

امروز تمام کارشناسان توسعه شهری دنیا معتقد و متحد است هستند که توسعه ظرفیت معابر به ویژه در کلانشهرها ترافیک زا است و به همین دلیل شما می بینید در حالیکه تهران دارای ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه است و همچنان خواستار افزایش این ظرفیت بزرگراهی هستیم، لندن تنها ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه دارد.

 به همین دلیل متخصصان جهانی، راهکارهای متعددی برای کاهش استفاده از خودرو شخصی یا به عبارت بهتر افزایش سخت گیری ها برای استفاده از خودرو شخصی مطرح می کنند. 

 در آن دیدار، این پرسش مطرح شد که استراتژی شما در کلانشهر تهران چیست؟ زیرا از یک سو برای توسعه حمل و نقل عمومی و از سوی دیگر برای توسعه حمل و نقل با خودرو شخصی گام بر می دارید و هزینه می کنید.

انتقاد از استراتژی ترافیکی در ایران
این موضوع از آنجا مورد پرسش قرار گرفت که رویکرد جهانی کاهش ظرفیت معابر و افزایش سختی های حمل و نقل با خودرو شخصی به رغم علاقمندی مردم به آن است.
به گفته این مسئول، افزایش خطوط ویژه اتوبوس رانی، افزایش خودروهایی با ظرفیت جابه جایی تعداد افراد بیشتر در خطوط حمل و نقل عمومی، توسعه خطوط ویژه دوچرخه سواری برخی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا است.

یکی از طرح های در دست بررسی، ایجاد خطوط اتوبوسرانی سریع بین تهران و کرج برای حمل و نقل مسافران و کاهش استفاده از خودرو شخصی و بار ترافیک و آلودگی است که تهران و کرج را درگیر کرده است.

تامین بودجه کاهش آلودگی هوا از طریق توقف پروژه های ترافیک زا
حل معضل آلودگی هوا و ترافیک، راهی جز کنترل و کاهش میزان استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی ندارد و از این رو اولویت نخست برنامه های مقابله با آلودگی هوا باید توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی باشد.

نظر شما