شناسهٔ خبر: 18121672 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

راز فراری شدن ستاره های هندبال به اروپا چه بود؟

ورزش سه

صاحب‌خبر -

 

به گزارش "ورزش سه"، هفدهم اسفندماه مجمع انتخاباتی هندبال برگزار می شود تا بالاخره بعد از ماه ها آشتفگی این رشته با پتانسیل که بدترین روزهای خود را پشت سر می گذارد، سر و سامانی بگیرد. رشته ای که 11 لژیونر در اقسا نقاط اروپا دارد که آقای گل لیگ قهرمانان اروپا، پدیده سال 2016 و صدرنشین لیگ رومانی از ایران هستند.


این فدراسیون ماه هاست توسط سرپرست اداره می شود و قبل از آن هم فدراسیون با بازیکنان تیم ملی وارد تنشی شده بود که در نهایت طلایی ترین نسل هندبال ایران نه توانست قهرمانی آسیا را به دست بیاورد، نه سهمیه المپیک و نه سهمیه مسابقات جهانی. تیم های لیگی هم برتری یکی پس از دیگری انصراف می دهند و آنهایی هم که باقی مانده اند اغلب قرارداد بازیکنان را پرداخت نکرده اند تا جایی حالا تمامی ستاره ها راهی لیگ های اروپایی شده اند.


الله کرم استکی، ستاره تیم ملی هنبدبال ایران که حالا در دیناموبخارست، تیم صدرنشین رومانی توپ می زند و بردارش در همین تیم حضور دارد که آقای گل لیگ اروپا و پدیده سال 2016 لقب گرفت. او در گفت و گو با "ورزش سه" از دلیل مهاجرت هندبالیست ها به اروپا، عدم نتیجه گیری تیم ملی و انتخابات پیش رو می گوید:

* باید مدیران هم به اروپا ترانسفر شود
استکی در ابتدا صحبت های خود را با شرایط تیم باشگاهی اش شروع کرد:« هم خوشحالم و هم ناراحت که حالا بچه ها در این سطح از اروپا بازی می کنند. خوشحال به خاطر اینکه بازیکنان احترام و آسایش دارند و باشگاه ها نهایت تلاش را برای آنها می کنند اما از طرف دیگر ناراحتم که چرا این اتفاقات در ایران نمی افتند. بازیکنان ایرانی بسیار از نظر فنی در سطح بالایی هستند اما کمتر مدیر خوبی بالا سر آنها بود که بتوانند در کشور خودشان به جایی برسند. مدیران به جای اینکه طلب بازیکنان را از باشگاه ها بگیرند، شرایط تمرین و مسابقات تیم ملی را مهیا کنند، اسپانسر را به هندبال بیاورند و مسائلی این چنینی به دنبال انتقام گیری یا پیش بردن افکاری بودند که ورزشکار را هر روز بیشتر از قبل زجر می دادند تا شرایطی که حالا می بینیم. باید مدیران ما هم به اروپا ترانسفر شوند تا ببینند رفتار با ورزشکار چه طور است و یک مدیر چه قدر برای ورزش مملکت تلاش می کند و افکار شخصی اش به خودش مربوط است نه هندبال.»

 


* دهان باز کنیم شاید کار به امنیت و اطلاعات بکشد؛ اما هیچ گاه نمی کنیم
او در مورد نزدیکی هندبال به انتخابات ریاست فدراسیون هم می گوید:« خوشبختانه بالاخره انتخابات شروع می شود تا اینکه بالاخره هندبال تکلیف خود را بداند. مدت زیادی است که هندبال لنگ در هوا است اما بالاخره یا اینوری یا آن وری تکلیف مشخص خواهد شد. شرایط آنقدر نا امید کننده و ناجوانمردانه است که در فاصله ای کوتاه تا مدت انتخابات برخی از کاندیدا به صورت مخفیانه کانال هایی در شبکه های اجتماعی درست می کنند که بدون توجه به مردانگی، جوانمردی و مسائل انسانی به شخصی ترین اتفاقات زندگی تمامی افراد ورود می کنند. من اگر دهان باز کنم و مسائلی را بازگو کنم کار بسیاری به امنیت و اطلاعات خواهد کشید. مدارکی که وجود دارد، پول هایی که رد و بدل شده است، دست هایی که اتفاقاتی را به نفع افرادی عوض کرده اند و بسیاری دیگر که جز خراب کردن اوضاع هندبال هیچ چیزی همراه ندارد اما من نمی کنم، چون دلم می خواهد هندبال سر و سامان بگیرد ولی آقایان حالا انجام می دهند، با قدرت هم انجام می دهند که شعارشان کمک به هندبال است. بدون اسم، در فضای مجازی، فحاشی، تهمت های دروغ و این مسائل کمک به هندبال است ؟»

 

 


* بازیکنان ملی فقط 2 چیز می خواهند؛ یک دست لباس و احترام اینکه چرا تیم ملی در آسیا قهرمان نشد، به المپیک و مسابقات نرفتیم مسائل دیگری بود که استکی در مورد آنها گفت:« ما در آسیا تا فینال هم رفتیم و بحرین را در نیمه نهایی با اختلاف خوبی شکست دادیم اما در فینال موفق به برد نشدیم. بعد از آن رقابت ها به دلایل مختلفی مثل مبارزه با بازیکن سالاری و جوانگرایی تعدادی از بازیکنان را به بازی های مهمی مثل انتخابی المپیک و انتخابی مسابقات جهانی نبردند تا نتیجه آن غیبت ایران در هر دو رقابت مهم باشد. چرا اجازه ندادند بعد از این دو رویداد مهم جوانگرایی شود ؟ انواع بی احترامی ها و بدرفتاری ها با بازیکنان می شد و وقتی اعتراضی می شد سریع بازیکنان را اخراج می کردند و فریاد می زند:"آی در هندبال بازیکن سالاری است". یک مدیر زمانی می تواند ادعای وجود بازیکن سالاری در رشته را کند که احترام در حد نهایت باشد، مشکلات مالی را برطرف کرده باشد و همه چیز برای افتخار آفرینی مهیا کردند و یک بازیکن در این بین اعتراض می کند. در هندبال کل تیم ها بدهکارند، نه مربی، نه امکانات، نه احترام نه هیچ چیز دیگری وجود ندارد و به محض اینکه می گوییم چرا این طور می شود. خدا را شکر حالا وضعیت هندبالیست ها در اروپا بسیار مناسب است اما ما فقط یک آرزو داریم، تیم ملی به سر و سامانی برسد تا همین بازیکنان که حالا برای خودشان کسی هستند برای تیم ملی هم افتخار آفرینی کنند. ما فقط دو چیز می خواهیم: یک دست لباس تیم ملی و احترام.»


* مربی آورده بودند که می گفت: شما در حدی نیستید که با شما تاکتیک کار کنم!
الله کرم استکی به عنوان بازیکنی که به دلیل بازیکن سالاری از تیم ملی کنار گذاشته شد بود در مورد این اتهامی که به او وارد شد می گوید:« یک مربی برای ما از کرواسی آورده بودند که بازیکنان، هندبال ایران و فرهنگ کشورمان را مدام به تحقیر و تمسخر می گرفت و از نظر کیفی هم در پایین تر سطح ممکن قرار داشت. او برای صدا کردن بازیکنان به طرز تمسخر آمیزی با دهان سوت می زد و رفتار از بالا به پایینی داشت. تمرینات پیش پا افتاده ای می داد که یک بار به او گفتیم چرا تاکتیک کار نمی کنیم؛ پاسخ داد:" شما در حدی نیستید که من با شما تاکتیک کار کنم". بعد ما گفتیم که این رفتار را نداشته باشد بازیکن سالار شدیم و بعد از آن برنامه های دیگری که سر تیم ملی پیاده کردند.

 


* به فکر هندبال باشیم نه پیش بردن افکار شخصی
مجمع انتخابات ریاست فدراسیون هندبال نزدیک است و این اتفاق می تواند سرنوشت این رشته و ملی پوشان را تغییر دهد. استکی در پایان این طور گفت:« هندبال این مشکل را داشت که کسی دلسور آن در این سال ها نبود و به جای کمک هر کسی می آمد، با اسپانسرها ساخت و پاخت می کردند و نفر بعدی. نه حالا در راس فدراسیون اما به همه چیز فکر می شد به جز پیشرفت و رشد هندبال. اینکه این همه بازیکن مستعد ما داریم که هنوز در شهرهای دور مستاجر هستند، برای زندگی برنامه ریخته اند پول آنها را نمی دهند و دردهایی دیگر که واقعا دل جامعه هندبال را به درد آورده است. هر رئیسی می آید فقط این بچه ها را نجات دهد تا هندبال به جایی که در آسیا و جهان لیاقتش را دارد، برسد.»


نظر شما