شناسهٔ خبر: 18121605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

خبرگزاری فرانسه: بیش از ۱۳۰ دیپلمات و نظامی ترکیه به آلمان پناهنده شدند

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بر اساس اسناد دولت آلمان که روز جمعه منتشر شد، بیش از 130 دیپلمات و نظامی ترکیه و اعضای خانواده هایشان از هنگام کودتای شکست خورده ژوئیه سال گذشته در این کشور، از برلین درخواست پناهندگی کرده اند.

به گزارش انتخاب، وزارت امور داخلی آلمان در پاسخ کتبی به درخواست یک نماینده مجلس این کشور، اعلام کرد: دولت از 136 مورد درخواست پناهندگی دارندگان گذرنامه دیپلماتیک ترکیه آگاهی دارد که شامل اعضای خانواده های آنان نیز می شود.

این وزارتخانه افزود: از شمار دقیق دیپلمات های ترک در میان این افراد و همچنین نظامیان مستقر در پایگاه های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اطلاعی ندارد.

براساس این گزارش ،دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، با متهم کردن فتح الله گولن روحانی مقیم ایالات متحده به دست داشتن در این توطئه براندازی، سرکوب گسترده ای علیه پیروان وی را آغاز کرده است.

تاکنون حدود 43 هزار نفر در ترکیه به اتهام ارتباط داتشن با جنبش گولن دستگیر و بازداشت و 100 هزار تن از شغل هایشان اخراج یا تعلیق شده اند که بسیاری از آنان آموزگار و دبیر، مامور پلیس، قاضی و روزنامه نگار هستند.

خبرگزاری فرانسه افزود: گستره این سرکوب نگرانی های بین المللی را برانگیخته و آلمان درمیان منتقدان سرسخت این بازداشت های گسترده بوده که موجب تیره شدن روابط میان آنکارا و برلین شده است.

آنکارا همچنین بر برلین برای تحویل دادن افراد متهم به حمایت از گولن و شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، فشار می آورده است.

وزارت کشور آلمان در پاسخ کتبی به نماینده مجلس اعلام کرد: این وزارتخانه در سال 2015 میلادی، 60 متهم به ارتکاب جرائم گوناگون از جمله تروریسم و قتل را به ترکیه تحویل داده است.

وزارت کشور آلمان می افزاید: اطلاعات مربوط به سال 2016 در سال 2018 منتشر خواهد شد.
منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما