شناسهٔ خبر: 18120964 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در طرحهای گردشگری، آبی وحمل و نقل استان اصفهان

اصفهان -ایرنا - سرمایه گذاری خارجی در استان اصفهان در طرحها و زیرساختهای گردشگری، پروژه های آبی و حمل و نقل از جمله طرحهای اصلی و زیربنایی در این خطه به شمار می رود که می تواند در توسعه استان نقش شایانی ایفا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تدوین 129 طرح برای جذب سرمایه گذاری خارجی با ارزشی بالغ بر 14.4 میلیارد یورو در استان اصفهان در زمینه های زیربنایی و عمرانی، نشانگر فعالیت مثبت این استان برای ایجاد بستری در راستای ارتقای روابط اقتصادی فراگیر است.
محورهای اصلی این مذاکرات، نشست ها، سرمایه گذاری ها، قراردادهای هیات های خارجی و هیات های اقتصادی استان اصفهان در ارتباط با حوزه های گردشگری، طرح های آبی، حمل و نقل، درمانی بهداشتی و تامین ماشین آلات سنگین بوده و برای سهولت سفر و تسهیل برپایی نشست ها، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان به عنوان محور اصلی و بنوعی برنامه ریز این مذاکرات مشخص و فعال شده است.
در سه سال اخیر بیش از یکصد هیات اقتصادی به اصفهان سفر کرده و تمایل خود را نسبت به توسعه همکاری دوجانبه و سرمایه گذاری در این استان بویژه در بخش گردشگری، آب و حمل و نقل اعلام کرده اند.

*** علاقه مندی کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری اصفهان***
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا واثرتاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، همواره کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
در همین ارتباط رسول زرگرپور، استاندار اصفهان با اشاره به روند رشد گردشگری در کشور و توجه به این مهم به عنوان محور توسعه این استان گفت: در دوران پسا برجام قرارداد کلی احداث 20 هتل در کشور منعقد شده که از این تعداد پنج هتل در اصفهان ساخته می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این ارتباط گفت: برای احداث این هتل ها با سرمایه گذاران خارجی رایزنی شده است.
فریدون الهیاری همچنین از رایزنی با سرمایه گذارانی از کشور کره جنوبی برای احداث دو منطقه نمونه گردشگری در استان اصفهان خبر داد.
همچنین به گفته معاون سرمایه گذاری وطرح های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در سه ماه نخست سالجاری، فرصت های سرمایه گذاری حوزه گردشگری استان به بیش از 20 گروه سرمایه گذار خارجی معرفی شده است.
حمید امینی افزود: گروه های خارجی متقاضی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان در قالب بازدیدها و نشست های کارشناسی با زیر ساخت ها، فرصت ها، توانمندی ها و ظرفیت های مختلف اصفهان در صنعت گردشگری آشنا شده اند.
وی اظهار کرد: این سرمایه گذاران برای ایجاد تاسیسات اقامتی و پذیرایی از جمله هتل، دهکده سلامت، احیای خانه های تاریخی بمنظور بهره برداری در صنعت گردشگری و ایجاد منطقه نمونه گردشگری در استان اصفهان هدایت و ترغیب شدند.
معاون سرمایه گذاری و طرح های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: بیشتر این گروه ها از کشورهای فرانسه، چین، اسپانیا، آلمان و عراق هستند و بسیاری از آنها با حضور در اصفهان بصورت مستقیم با فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری این استان آشنا شدند.
وی ازآمادگی اداره کل میراث فرهنگی برای هدایت، حمایت وجذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در صنعت گردشگری استان خبر داد و افزود: برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری و تشویق این گروه ها، بسته های پیشنهادی شامل طرح های توجیهی و امکان سنجی، ساختار مالی به روز و زیر ساخت های اولیه تهیه شده است.
البته بر اساس گفته های مسئولان گردشگری استان اصفهان، اصلاح قوانین برای رشد گردشگری در کنار سرمایه گذاری خارجی، یکی دیگر از راهکارهای اساسی برای توسعه این حوزه است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیش از این، از رشد 400 درصدی شمار گردشگران خارجی این در استان در سه سال گذشته خبر داد.
محسن یارمحمدیان خاطرنشان کرد: در سال 92 شمار گردشگران خارجی که به اصفهان سفر کردند 65 هزار نفر بود که این آمار در سال 94 به 248 هزار نفر رسید که رشد 400 درصدی را نشان می دهد.
وی آمار گردشگران خارجی که در چهار ماه نخست امسال به اصفهان سفر کرده اند را 69 هزار و 380 نفر اعلام کرد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز رشد چشمگیری داشته است.
وی شمار گردشگران خارجی که در چهار ماه نخست سال گذشته به استان اصفهان سفر کرده اند را 60 هزار و 338 نفر اعلام کرد.
یارمحمدیان نقش سیاست خارجی کشور در افزایش شمار گردشگران خارجی به استان و تقویت صنعت گردشگری کشور در سه سال گذشته را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: از بین بردن ایران هراسی و اسلام هراسی با اتخاذ سیاست های منطقی دولت تدبیر و امید موجب افزایش سفر گردشگران خارجی به کشور بویژه اصفهان شده است.

*** سرمایه گذاری خارجی می تواند شرایط آبی استان اصفهان را بهبود بخشد***
بررسی گزارش های وضعیت آب و خشکسالی بیانگر این است که استان اصفهان بدترین روزهای خشکسالی در مقایسه با میانگین 40 سال اخیر را تجربه می کند، واقعیتی تلخ که برون رفت از آن نیازمند همت و مشارکت ارگانها و مردم است، این استان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در سالجاری زراعی با پدیده خشکسالی روبه رو است، شدت این پدیده در مرکز، شرق و جنوب شرقی اصفهان بیشتر از دیگر نقاط این استان است،به گونه ای که 64 درصد از مساحت استان دچار خشکسالی و 22.5 درصد گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.
در همین راستا چندین طرح برای بهبود اوضاع آبی در این خطه در حال انجام و سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی نیز در این عرصه از جمله راهکارهای پیش رو است.
طرح انتقال آب 'بهشت آباد' به فلات مرکزی ایران و قطار اصفهان – اهواز از جمله طرح هایی است که برای تامین منابع فاینانس آن با هیات های خارجی مذاکره شده، از این طرح می توان به عنوان یکی از طرح های زیربنایی و راهکارهای حل مشکل آب منطقه نام برد که طبق وعده دولت با جدیت در حال انجام و هدف این طرح تأمین آب شرب بر اساس پیش بینی جمعیتی برای استان های اصفهان، کرمان و یزد است.
این طرح در سه بخش مجزا شامل احداث سد 1.5 میلیارد مترمکعبی به ارتفاع 178 متر، سامانه انتقال آب تا منطقه 'شلمزار' در چهارمحال و بختیاری و خطوط انتقال ازسامانه انتقال آب از شلمزار به اصفهان، یزد و کرمان و حجم آب انتقالی این طرح، در مجموع 580 میلیون مترمکعب خواهد بود که 250 میلیون مترمکعب آن برای اصفهان، 180میلیون متر مکعب برای کرمان و 150 میلیون مترمکعب برای یزد اختصاص خواهد یافت و این ارقام بصورت مصوبه قانونی ابلاغ شده است.
به گفته رسول زرگرپور استاندار اصفهان، آخرین برآوردهای پیمانکار برای این طرح بدون محاسبه خط انتقال یزد و کرمان، حدود 750 میلیون دلار هزینه سد، حدود 300 میلیون دلار سامانه انتقال، 470 میلیون دلار خط لوله انتقال از شلمزار به اصفهان ودرمجموع یک میلیارد و 520 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

*** فرودگاه اصفهان با مشارکت فرانسه توسعه می یابد***
طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان یکی از زیر ساخت های توسعه در جریان سفر رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه در سال 94، بین شرکت فرودگاه های کشور و یک شرکت مهندسی فرانسه که به عنوان چهارمین شرکت توسعه ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه ای اروپا مطرح است، منعقد شد.
بر اساس این توافق ترمینال خارجی 25 هزار مترمربعی به ظرفیت دو میلیون مسافر در بازه زمانی دو تا دو و نیم ساله از زمان آغاز عملیات اجرایی آن در اصفهان ساخته خواهد شد تا بتواند ترافیک ناشی از مقطع پسا برجام در اصفهان را پشتیبانی کند.
با اجرای این طرح، ظرفیت فرودگاه دو برابر می شود.
استاندار اصفهان با اشاره به عقد قرارداد با سرمایه گذاران فرانسوی برای طرح توسعه فرودگاه اصفهان افزود: ما با تقاضاهای زیادی برای برقراری خطوط ایر لاین خارجی به اصفهان مواجه هستیم و مرکزیت اصفهان همه شرایط ایده آل و مناسب را برای تبدیل این شهربه مقصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می کند.
مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان نیز آبان ماه امسال در این ارتباط گفت: طرح توسعه این فرودگاه با سرمایه گذاری 120 میلیون یورویی شرکت 'وینسی' فرانسه انجام می شود.
حسین امجدی تصریح کرد: :در مرحله اول این طرح قرار است ترمینال فرودگاه اصفهان با مساحت 21 تا 25 هزار مترمربع احداث و در مرحله دوم هم ترمینالی با مساحت 35 هزار متر مربع ساخته شود.
فرودگاه بین المللی شهید بهشتی در شرق اصفهان دارای دو باند به طول چهار هزار و 397 متر و عرض 45 متر با 10 جایگاه پذیرش انواع هواپیمای مسافربری و ترمینال پروازهای داخلی و خارجی است.

***مشارکت ایتالیا برای احداث بیمارستان در اصفهان***
تفاهم نامه ساخت بیمارستان هزار و 500 تختخوابی در اصفهان با مشارکت سرمایه گذار خارجی توسط رئیس دانشگاه و رئیس شرکت سن دوناتو ایتالیا امضا شد.
قرارداد این پروژه به ارزش 200 میلیون یورو با یک شرکت ایتالیایی منعقد شده که در بازدید اوایل مرداد کارشناسان این شرکت از زمین محل، کار طراحی و اجرایی آن نیز آغاز شده است.
گروه 'سن دوناتو' بزرگترین گروه خصوصی سلامت با 18 بیمارستان و چهار هزار پزشک در کشور ایتالیا محسوب می شود.
هم اکنون بیمارستان الزهرا (س) در کلانشهر اصفهان به عنوان بزرگترین و جامع ترین بیمارستان استان اصفهان دارای حدود یک هزار تخت به شمار می رود.
استاندار اصفهان تیرماه امسال گفته بود: طبق استاندارد موجود باید در استان 12 هزار تخت بیمارستانی وجود داشته باشد اما هم اکنون تنها شش هزار تخت در استان موجود است.
کمبود تخت مراقبت ویژه سالهاست بعنوان یکی از مشکلات اساسی نظام خدمات درمانی کشور خودنمایی می کند.
طبق استانداردهای تعریف شده باید حدود 10 درصد تخت های بیمارستانی را تخت های مراقبت ویژه تشکیل دهد بنابراین با درنظر گرفتن حدود 110 هزار تخت بیمارستانی در کشور باید حدود 10 هزار تخت مراقبت ویژه در کشور وجود داشته باشد در حالی که بر اساس آخرین آمار تاکنون بیش از چهار هزار تخت مراقبت ویژه در مراکز دولتی ایجاد شده است.
با افزایش یکهزار و 714 تخت مراقبت ویژه جدید در بیمارستان های دولتی، تعداد کل این تخت ها به حدود شش هزار تخت در کشور می رسد.

*** راه اندازی خط 2 قطار شهری اصفهان با سرمایه گذاری کره ای ها ***
استاندار اصفهان در تبیین تحولات و شرایط ایجاد شده برای تقویت زیرساخت های توسعه این استان از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی از مذاکره با نمایندگانی از کره جنوبی برای راه اندازی خط 2 قطار شهری اصفهان خبر داد.
وی ادامه داد: خط دو قطار شهری اصفهان به مسافت 23.5 کیلومتر و با 22 ایستگاه قرار است شهرک امام حسین(ع) در شمال شرق را پس از گذر از مرکز این کلانشهر به میدان شهدای خمینی شهر متصل کند.

*** تبادل فناوری در زمینه ماشین آلات سنگین در صنایع***
به گفته استاندار اصفهان قرارداد یک شرکت خصوصی ماشین آلات سنگین با یک شرکت آلمانی بمنظور انتقال تکنولوژی در این زمینه نیز انجام شده است.
زرگرپور اضافه کرد: بر این اساس ساخت و نصب ماشین آلات سنگین در کارخانه های فولاد و غیره با سهولت انجام خواهد شد.

*** توسعه و تجهیز پالایشگاه اصفهان با سرمایه گذاری شرکت کره ای ***
پیش قرارداد طرح تبدیل مازوت به بنزین در پالایشگاه اصفهان با یک شرکت کره ای از دیگر گام هایی است که در دولت تدبیر و امید برداشته شده و به گفته کارشناسان این اقدام می تواند حرکتی مهم در توسعه صنعت نفت در اصفهان و کمک به اقتصاد مقاومتی باشد.
تبدیل مازوت به بنزین جزو اولویت های پالایشی وزارت نفت به شمار می رود و در این زمینه برای تجهیز برای پالایشگاه های کشور نیز برنامه ریزی شده است.
با توسعه و تجهیز پالایشگاه اصفهان با سرمایه گذاری شرکت کره ای، تولید مازوت دراین پالایشگاه از 30 به 10 درصد کاهش و تولید بنزین دراین مجموعه افزایش می یابد.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران فروردین ماه امسال گفته بود: طرح تبدیل مازوت به بنزین با مشارکت یک شرکت سرمایه گذاری کره ای در پالایشگاه اصفهان اجرا می شود.
عباس کاظمی افزود: تبدیل مازوت به بنزین جزو اولویت های پالایشی وزارت نفت است ودراین زمینه برای تجهیز برای پالایشگاه های کشور برنامه ریزی شده است.
استان اصفهان با مرکزیت شهر اصفهان با مساحتی افزون بر 105 هزار کیلومتر مربع در نقطه میانی ایران قرار گرفته است.
این استان از شرق به استان‌های یزد و خراسان جنوبی، از شمال به استان‌های سمنان، قم و مرکزی، از غرب به استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری، از جنوب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس محدود است.
استان با جمعیتی حدود پنج میلیون نفر قطب تولید آهن، فولاد، مصالح ساختمانی و پتروشیمی در ایران است.

گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
کانال اطلاع رسانی : https://telegram.me/esfahanirna

انتهای پیام /*

نظر شما