شناسهٔ خبر: 18120859 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

ظريف : همکاري محيط زيستي ضرورت امنيتي است

صاحب‌خبر -

وزير امور خارجه، ضمن دعوت از همه همسايگان ايران براي همکاري محيط زيستي، گفت: اين اقدام نه فقط يک ضرورت محيط زيستي که ضرورت امنيتي است.

به گزارش مهر، محمدجواد ظريف در افتتاحيه شانزدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست ضمن تشکر از معصومه ابتکار براي برگزاري اين نمايشگاه از آغاز تاکنون گفت: از جامعه مدني و هنرمندان سپاسگزاري مي کنم که محيط زيست را به عنوان يک خواستگاه عمومي بر محيط فرهنگي ايران نهادينه کردند و اميدوارم اين تلاش با همين شور ادامه پيدا کند.

وي افزود: ما در شرايط ويژه بين المللي هستيم که بيش از هر چيز نياز به ادراک مشترک در زمينه چالش ها، منافع، خطرات و آينده بشريت دارد. هيچ موضوعي به اندازه محيط زيست در اين ادراک مشترک نقش نداشته و در هيچ موضوعي به اندازه محيط زيست شامل همکاري، همفکري، تبادل نظر و تشريک مساعي بين المللي نيست.

ظريف ادامه داد: اين درک مشترک که امروز در حوزه محيط زيست به آن دست يافته ايم يعني فهميده ايم که در زمينه محيط زيست در يک کشتي نشسته ايم و يا همه به ساحل امن مي رسيم و يا همه در يک محيط آلوده و غيرقابل حيات زندگي را بدرود خواهيم گفت.

وزير امور خارجه تاکيد کرد: اين نمايشگاه امروز بيش از هر چيز نشانگر همکاري همه بخش هاي ذيربط و ذي نفع براي رسيدن به محيط زيست سالم تر است. بخش خصوصي و به ويژه شرکت هاي دانش بنيان در ايران و جهان در اين نمايشگاه حضور دارند نشانگر ضرورت حضور اين بخش به عنوان پيشگام رسيدن به محيط زيست سالم است.

ظريف با اشاره به ضرورت همکاري بين المللي که در کنوانسيون هاي متعددي ذکر شده، تاکيد کرد: همه کشورها بايد بستر لازم را براي اقتصاد سبز و توسعه پايدار فراهم کنند. اقتصاد سبز نه مانع توسعه بلکه تضمين کننده توسعه پايدار است.

وي تاکيد کرد: امروز نيازمند آنيم که بخش خصوصي و شرکت هاي دانش بنيان فراسوي مرزها بر همکاري مشترک انساني براي ساختن آينده فرزندانمان که وارثان محيط زيست هستند، تلاشي مشترک داشته باشند.

وزير امور خارجه در منطقه شاهد سياست هاي غلطي بوده ايم که در نتيجه امروز بياباني شدن، بحران گرد و غبار و کم آبي را شاهديم. يکي از حوزه هايي که زمينه اعتماد در منطقه را فراهم مي کند و همه به آن نياز دارند، محيط زيست است.

ظريف ادامه داد: من همه همسايگان جمهوري اسلامي ايران را دعوت مي کنم در يک برنامه مشترک براي مقابله با خطراتي که از رژيم هاي گذشته به ويژه صدام حسين و امروز از جانب تروريسم به ويژه داعش يک همکاري ضروري و اطمينان بخش را آغاز کنند.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران دست همکاري به سوي همه همسايگان دراز مي کند تا بتوانيم آينده بهتر براي فرزندانمان در منطقه را فراهم کنيم. اين اقدام نه فقط ضرورت محيط زيستي که ضرورت امنيتي است و اميدوارم رهبران همه کشورهاي منطقه از اين آزمون حياتي سربلند بيرون بيايند.

برچسب‌ها:

نظر شما