شناسهٔ خبر: 18120210 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

نماینده مردم اردبیل در مجلس؛

رشته های دانشگاهی متناسب با بازار کار آمایش شوند/ ترس از تورم، مجوز درجا زدن در فعالیت های اقتصادی نیست

نماینده مردم اردبیل در مجلس در جمع دانشجویان با بیان اینکه برخی رشته های دانشگاهی با بازار کار تناسب ندارند به طرح آمایش رشته های دانشگاهی پرداخت و گفت: در دانشگاه ها باید فضایی فراهم شود تا دانشجویان آزادانه مسئولان استانی و کشوری را مورد انتقاد سازنده قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ابصارخبر، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس در جمع دانشجویان رشته مهندسی در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه اسم مهندس باید مارا به سمت خلاقیت، ظرافت،پیشرفت، نوآوری رهنمون کند از مسئولان استانی گلایه کرد و گفت: مسئولان استانی باید از چنین برنامه هایی استقبال کنند چونکه آینده کشور در دستان دانشجویان است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه تعامل مسئولان استان با دانشگاهیان در آینده شهر و استان تأثیرگذار است از مسئولان استانی خواست تعاملات خود را با دانشگاهیان تقویت کنند و از این قشر فرهیخته در حل مشکلات استان استفاده کنند.

بدری در ادامه سخنان خود به آمارهای مجمع جهانی اقتصادی فوربس اشاره کرد و گفت: ایران بعد از آمریکا و روسیه با 230000 فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته های مهندسی در جایگاه سوم جهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه اختلاف فارغ التحصیلان ایرانی با آمریکایی تنها 4000 نفر است، گفت: جمعیت مهندسی ایران 50 مهندس به ازای هر 10000 نفر است

نماینده مردم اردبیل در مجلس جمعیت حاضر را  بزرگترین پتانسیل علمی و فنی برای توسعه کشور توصیف کرد و گفت: اگر بازار کار برای این قشر فرهیخته فراهم نشود این پتانسیل به بزرگترین تهدید برای کشور محسوب خواهد شد.

 

نجومی بگیران در برابر مهندسین بی کار جوابگو هستند

نماینده مردم اردبیل در مجلس دارندگان حقوق های نجومی را سرزنش کرد و گفت: روا نیست مهندسین جوانی که حتی از حقوق مکفی برخوردار نیستند عده ای با دریافت حقوق های نجومی باعث اخلال در نظم و نظام کشور شوند.

بدری در ادامه سخنان خود از برخی دانشگاه های کشور که همچنان علی رفم فقدان بازار کار تنها بدلیل درآمدزایی اقدام به جذب دانشجو  می کنند، انتقاد کرد و گفت: رشته های دانشگاهی باید بر حسب نیازسنجی ایجاد شود.

وی از رشته های عمران ،مکانیک، برق و کامپیوتر بعنوان رشته های پر کشش برای جوانان نام برد و گفت: امروز برخی رشته ها نظیر عمران در جامعه به حال اشباع درامده و باید فکری به حال این رشته های دانشگاهی کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در 6 سال گذشته فارغ التحصیلان دانشگاهی 4 برابر شده است، این مهم را زنگ خطری برای مسئولان دانست و گفت: نمایندگان مجلس در کنار مسئولان استانی باید با دانشگاهیان رفاقت ایجاد کنند تا بتوانند مشکلات موجود بخصوص مسئله بی کاری را حل کنند.

وی به تصویب  برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: دولت در برنامه ششم تنها 35 ماده لایحه داده بود که آن هم در حد صدور احکام مسئولیتی بود که نهایتا مجلس مجبور شد با تشکیل جلسات کارشناسی به تهیه برنامه اقدام کند.

بدری با بیان اینکه دولت در بحث کنترل تورم تا حدودی موفق عمل کرده است گفت: با اینحال کشور همچنان با مشکل رکود دست و پنجه نرم می کند.

 

وضعیت اقتصادی کشور کساد و ماساد است

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه مردم از وضعیت کنونی بازار بعنوان وضعیت کساد و ماساد نام می برند گفت: عده ای هم که موفق به خرید و فروش می شوند سر هفته با عودت کالا و پس گیری اموال مواجه می شوند که این به نفع اقتصاد مردم نیست. و باید چاره ای اساسی در اینخصوص اندیشیده شود.

بدری به نرخ بی کاری در کشور اشاره کرد و گفت: طبق قانون کار هرکس 2 ساعت در روز کار کند بی کار محسوب نمی شود گفت: چه کسی مسی تواند با 2 ساعت کار در روز چرخه زندگی را بچرخاند.

وی با بیان اینکه اگر لطف خداوند متعال، ایثار و فداکاری شهدا و دعای شما جوانان پاک دل نبود وضعیت مملکت بدتر از این بود، گفت: همانگونه که خداوند متعال با فرستادن برف و باران علاوه بر برطرف کردن کمبود آب در کشور تالاب ها و دریاچه های مرده را زنده کرد، ما نیز باید دست به دست بدهیم و با تعامل و همکاری مشکلات کشور بخصوص بیکاری را از بین ببریم تا موجب رضایت خداوند متعال نیز شود.

بدری در ادامه سخنان خود به راهکارهای حل مشکل بیکاری اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ریشه قانوی است که کار ما نمایندگان مجلس است و در اینخصوص با کمک شما باید بتوانیم این مشکلات و بی قانونی را استخراج کرده ئر در حل آنها بکوشیم.

وی مشکل بعدی را عدم تحصص گرایی عنوان کرد و گفت: بعنوان مثال در بخش مسکن باید مهندسان مربوطه کار اجرایی احداث ساختمان را در دست بگیرند و اجازه ندهند هرکس که از راه رسید به این کار اقدام کرده و با ساخت و ساز های غیر اصولی موجب ازدیاد مشکلات شوند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس صدور خدمات فنی مهندسی به کشور های همسایه و آسیای میانه را از جمله راهکارهای کاهش بیکاری عنوان کرد و گفت: با توجه به وضعیت بوجود آمده در کشور های منطقه، مهندسان ایرانی می توانند با اعزام به کشور های منطقه علاوه بر تسهیل روند سازندگی، در انتقال دانش فنی ایرانی اسلامی به کشورهای مسلمان نیز پیشتاز شده و از این طریق مشکل بیکاری استان و کشور نیز کاهش یابد.

بدری از مسئولین کشوری که تنها حرف می زنند و دستور می دهند که فلان کار باید انجام شود انتقاد کرد و گفت: مسئولان باید به مردم گزارش بدهند که فلان کار را توانستیم انجام بدهیم و فلان کار در دست انجام است.

وی شعار سال را یاداور شد و گفت: نباید در سالی که مزین به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است  به بهانه  ترس از تورم اقتصادی درجا زد و بر مشکلات کشور افزود.

 

نمایندگان کفن پوشیده به اصلاح امور داخلی بپردازند

نماینده مردم اردبیل در مجلس به سئوال دانشجویی که از  عملکرد وی انتقاد و از نمایندگان خواست کفن پوشیده به اصلاح امور داخلی بپردازند، گفت: من در مجلس به فرد نقاد معروف هستم و هیچگاه از مواضعم کوتانه نیامده و نخواهم آمد اگرچه سخنانم خریدار نداشته باشد.

بدری با بیان اینکه هر جا لازم باشد از عملکرد دولت تمجید خواهم کرد،گفت :در بحث خریدار هواپیماهای نو بدلیل اینکه پای نوسازی ناوگان فرسوده هوایی در میان بود از این کار دفاع کرده و به تجمید از آن پرداختم.

وی خاطر نشان کرد: در طول مذت حضورم در مجلس نیز همواره از کارهای ناکرده دولت انتقاد کرده ام.

نماینده مردم اردبیل در مجلس از مسئولان دانشگاه خواست تا با فراهم کردن فرصت های تبادل افکار، نشست های خصوص با دانشجویان و نمایندگان مجلس فراهم شود تا روشنگری های واقعی در محیط علمی رخ دهد.

وی با بیان اینکه همانطور که دانشجویان دسروز انقلاب کردن،لانه جاسوسی را تسخیر کردند و در دفاع مقدس را مدیریت کردند، دانشجویان امروز نیز باید بتوانند با کسب بصیرت های لازم رسالت دانشجویی خود را به سرانجام رسانده و با به چالش کشاندن مسئولان، آرمان های انقلاب را نیز محقق سازند.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس
نماینده مردم اردبیل در مجلس
نماینده مردم اردبیل در مجلس
 
انتهای پیام/

نظر شما