شناسهٔ خبر: 18119238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

عراقچی: در موضوع برجام برخی جناح‌ها منافع ملی را فدای منافع جناحی کردند

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: از همه دلواپسان برجام در کنار موافقان برجام تشکر می‌کنم؛ زیرا نقاط ضعف را برجسته کردند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی در نشست با اعضای خانه احزاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه تا قبل از برجام همه دنیا علیه ایران و در کنار آمریکا بودند اما پس از این توافق بین المللی همه کشورهای دنیا در کنار برجام علیه آمریکا هستند، اظهار کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت‌های تاثیرگذار در دنیا شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موقعیت جمهوری اسلامی در بُعد سیاست خارجی، پس از برجام  زمین تا آسمان به صورت مثبت تغییر یافته است، خاطرنشان کرد: به طوری که ترامپ از برجام به عنوان ننگین‌ترین قرارداد یاد می‌کند، تا قبل برجام، برنامه هسته‌ای برنامه‌ای ممنوعه در عرصه‌های بین المللی بود، اما نقش و تاثیرگذاری  جمهوری اسلامی ایران پس از این قرارداد چنان تغییر کرده که شورای امنیت از ایران به عنوان ضامن صلح در منطقه و در جریان ماجرای سوریه نام می‌برد.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این در حالی است که ایران تا قبل از برجام، به عنوان یک تهدید در منطقه و دنیا حساب می‌شد، قبل از برجام پرونده " پی . ام . دی " علیه ایران در صحنه‌های بین المللی  باز بود و این سوء ظن وجود داشت که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است، برجام این پرونده را در آژانس مختومه اعلام کرد و طبق جمع بندی آژانس بزرگترین پرونده اتهامی علیه جمهوری اسلامی بسته شد .

عراقچی با اشاره به اینکه طبق توافق برجام پلوتونیوم که برای ساخت بمب هسته‌ای کاربرد دارد باید کنار گذاشته می‌شد و در مقابل آن نیز امتیازات زیادی گرفتیم، بیان کرد: تصور آنها این است که جلوی ساخت بمب هسته‌ای ایران را گرفته‌اند و این درحالی است که طبق فتوای رهبری بمب هسته‌ای حرام است و در برنامه ما نبود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه پس از برجام برنامه هسته ای ایران به قوت و در فضایی آرام ادامه دارد، افزود: غنی سازی در صنعت هسته‌ای در اثر مذاکره نه تنها تعطیل نشد بلکه غنی سازی صنعتی برای ایران به رسمیت شناخته شد.

عراقچی تاکید کرد: در سایه قدرت جمهوری اسلامی ایران و مقاومت ده ساله ملت برجام حاصل شد و کشورهای قدرتمند دنیا به پای میز مذاکره کشانده شدند.

وی با اشاره به اینکه منبع قدرت جمهوری اسلامی ایران مردم است و تا وقتی این منبع قدرت وجود دارد جمهوری اسلامی ایران قدرتمند است، خاطرنشان کرد: برجام جمهوری اسلامی ایران را در نبرد با دشمنان و نظام سلطه جهان دوباره سرپا کرده است.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه  بیان کرد: از همه دلواپسان برجام در کنار موافقان برجام تشکر می‌کنم زیرا  نقاط ضعف را برجسته کردند که البته این مهم خاصیت انتقاد سازنده است.

عراقچی با بیان اینکه همیشه بین دلواپس دلسوز و دل شکن نیز تفاوت وجود دارد افزود : ورود برجام به حوزه سیاست داخلی منافع و مضراتی برای برجام داشت.

وی با اشاره به اینکه برجام منجر به رشد بلوغ سیاسی در جامعه شد، افزود: البته در این جریان برخی جناح‌ها منافع ملی را فدای منافع جناحی کردند، اگر  برجام به عنوان یک موضوع ملی باقی می ماند و فروملی نشده بود منافع بیشتری کسب می‌کردیم.

این عضو تیم مذاکره کنننده هسته‌ای خاطرنشان کرد : یکی دیگر از برکات برجام لغو شش قطعنامه فصل هفتی شورای امنیت علیه ایران بدون حتی یک ساعت  اجرا بود و ایران از موضوع تهدید در حوزه هسته‌ای نه تنها خارج شد بلکه و شورای امنیت مجوز همکاری کشورهای دنیا با ایران برای برنامه هسته ای را صادر کرد.

عراقچی با تاکید بر اینکه برجام تحریم های مربوط به حوزه خود را مرتفع کرده است ، بیان کرد : تحریم خرید هواپیما برای ایران برداشته شد و 200 فروند هواپیما تا 10 سال آینده به ناوگان هوایی کشور افزوده می شود، برجام در زمینه بانکی نیز کار خود را انجام داده و درست است که در این زمینه به وضعیت عادی برنگشته‌ایم ولی این امر به دلایل غیر برجامی است.

عراقچی با اشاره به اینکه تحریم‌های اولیه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به برجام هیچ ربطی ندارد و مربوط به قبل از موضوع هسته ای است، خاطرنشان کرد: در مذاکرات هسته ای وارد این مرحله نشدیم و اجازه این کار را نیز نداشتیم .

مرتبط ها

نظر شما