شناسهٔ خبر: 18119229 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اجبار در انتخاب رشته دانش آموزان حذف می شود؟

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، تفویض اختیار را از برنامه های جدی آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: استانها در سال 96 مسئولیت برنامه‌ریزی مالی و اداری را بر عهده دارند و باید بودجه سالانه خود را بر اساس برنامه های خود مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه بودجه سال آینده هر استان نسبت به امسال 10 درصد رشد دارد، تصریح کرد: با سازمان مدیریت و برنامه ریزی صحبت هایی داشته ایم تا استان ها به هراندازه که در مصرف بودجه سالانه شان صرفه جویی بکنند، این صرفه جویی به سرفصل بودجه استان اضافه شود و بودجه سال آتی استان نیز دستخوش این صرفه جویی نشود.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: ساماندهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات، برنامه‌ریزی مالی و برنامه سالانه آموزشی مدارس بر اساس شاخص‌های مصوب ستادی ازجمله تفویض اختیارات ستاد است و استان ها باید متعهد شوند تا با مدیریت صحیح برنامه ها، به کارایی و اثربخشی آموزش در مدارس برسیم.

وی هدایت تحصیلی را درسال تحصیلی آینده از مهمترین کارهای اجرایی استان ها عنوان کرد و افزود: هدایت تحصیلی یک بحث فرآیندی است که فقط دریک مقطع خاص اتفاق نمی افتد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جهت گیری صحیح هدایت تحصیلی در دوره ابتدایی و با همکاری مربیان مدارس و همکاری خانواده ها شکل می گیرد، خاطر نشان کرد: براساس یافته های علمی سهم خانواده و مدرسه و تربیت به ترتیب 70 و 30 درصد است، و باید کاری بکنیم تا در مدرسه استعداد، علاقه و گرایش شغلی و تحصیلی دانش آموز در مقاطع پایین تحصیلی شکوفا شود و این موضوع به اطلاع خانواده ها نیز برسد تا آنها هم بتوانند با درک درست از واقعیات جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغلی فرزندانشان با آموزش و پرورش همکاری مطلوب داشته باشند.

وی به نقش مهم خانواده در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان اشاره کرد و گفت: اگر مدارس در فرآیند آموزش و تربیت دانش آموزان با خانواده ها همکاری بیشتری داشته باشند، قطعا آموزش و پرورش با کیفیت بالاتری انجام خواهد شد و در این راستا استان ها باید زمینه همکاری لازم خانواده ها با مدارس را فراهم کنند.

احمدی دانش آشتیانی با بیان اینکه در دستورالعمل هدایت تحصیلی، اجباری در انتخاب رشته نیست، تصریح کرد: این اجبار خلاف روال تعلیم و تربیت است و وظیفه داریم به دانش آموزان و اولیای آنان در خصوص رشته های تحصیلی شناخت کاملی بدهیم و زمینه این آگاهی بخشی را فراهم کنیم.

وی افزود: در دستورالعمل ارسالی اولویت‌هایی برای دانش آموزان در رشته های تحصیلی قرار داده ایم و استان ها نیز باید برای توجیه دانش آموزان و خانواده ها باید از ظرفیت های استانی مانند صدا و سیما در تولید محتوا و دعوت از صاحب نظران و متخصصان علوم مشاوره و هدایت تحصیلی استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در ابتدای سال از دانش آموزان در خصوص رشته های تحصیلی نظر سنجی کنید تا بتوانید برنامه‌های خود را در پایان سال مدیریت کنید، کما اینکه این نظر سنجی تاثیری در انتخاب رشته دانش آموز ندارد.

وی با اشاره به مشکلات سال گذشته درخصوص هدایت تحصیلی، تصریح کرد: نباید برای رسیدن به توازن رشته ای، اجبار را در دستور کار قرار داد.

احمدی دانش آشتیانی افزود: اگر در یک رشته ای علاقه مندی کم است مشکل در این است که باید این علاقه مندی توسط آموزش و پرورش و در یک فرآیند اصولی و زمان بندی شده صورت بگیرد.

وی با اشاره به فرم ارزشیابی در سال گذشته، گفت: متأسفانه این فرم بر اساس شاخص‌های معلمی و کارکردهای آموزشی نبود و ما در اولین برنامه، این فرم هارا به تفکیک معلم، معاون و مدیر و مبتنی بر شاخص‌های آموزشی اصلاح کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ارزشیابی، خود ارزیابی توسط خود معلم انجام می شود، گفت: ارزشیابی، بازرسی از کار معلم نیست، بلکه می تواند در یک فضای تعاملی با عوامل مدرسه، نوعی آموزش ضمن خدمت باشد.

وی ادامه داد: روح حاکم بر ارزشیابی، اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش در مدرسه توسط معلم است و در این میان نقش مدیریت مدرسه نیز بسیار مهم خواهد بود.

احمدی دانش آشتیانی با بیان اینکه 110 امتیاز از 120 امتیاز ارزشیابی جدید مربوط به فعالیت‌های آموزشی در مدرسه است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا همه برنامه‌های ستاد و استان ها به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور در مدارس کمک کند.

وی درخصوص ساماندهی نیروی انسانی، تصریح کرد: توزیع متوازن نیروی انسانی در استان ها بهتر است بر مبنای دوعامل کلاس و مدرسه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به پراکندگی جغرافیایی تعداد مدارس کم جمعیت در آموزش و پرورش زیاد است و در این خصوص مدیران کل ساماندهی نیروی انسانی و همچنین نقل و انتقالات درون استانی را مدیریت کنند و نیازی به مجوزهای ستادی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر چابک سازی ستادی، خاطر نشان کرد: اگر اختیارات بیشتری به مدارس واگذار شود، قطعا نیاز به نیروی انسانی در مناطق و استان ها به حداقل می رسد.

برچسب‌ها:

نظر شما