شناسهٔ خبر: 18118776 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امیرآبادی: فروش سربازی سبب افزایش میزان غایبان مشمول شده است/زارع: پیشنهاد می‌شود تحصیل‌کرده‌ها یک‌سال خدمت کنند

"فروش خرید سربازی" موضوع برنامه این هفته مناظره بود و موافقان و مخالفان به بیان نظرات خود پرداختند.

صاحب‌خبر -
امیرآبادی:فروش سربازی باعث شده میزان غایبان مشول افزایش یابد
به گزارش خبرنگار حوزه نظام وظیفه  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فروش خدمت سربازی موضوعی است که فکر بسیاری از جوانان را به خود مشغول کرده است، دولت طرحی را به مجلس ارایه داده مبنی بر اینکه کسانی که دارای هشت سال غیبت از خدمت سربازی هستند می‌توانند آن را براساس ظوابطی خریداری کنند.

فروش خدمت مقدس سربازی مخالفان و موافقانی دارد که در زیر نظر چند تن از صاحبنظران آمده است.

حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور معتقد است: خدمت سربازی مقدس است و نباید این تصور وجود داشته باشد که وظیفه عمومی موجب عقب افتادی در زندگی می‌شود.

صدرالسادات رئیس سابق سازمان نظام وظیفه ناجا: فروش خدمت سربازی در سال های گذشته تجربه خوبی نبود و تفکر منفی ایجاد کرد که کسی که پول ندارد باید به سربازی برود.

البرت بغضیان اقتصاددان و استاد دانشگاه: فروش خدمت سربازی یکی از راه هایی است که در شرایط اضطراری می تواند منبع درآمد مناسبی برای دولت باشد.

حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی: طرح خرید سربازی در شرایط خاص نه تنها قابل دفاع نیست بلکه برخلاف قانون اساسی است.

امروز جمعه موضوع "فروش خدمت سربازی" در برنامه (مناظره)شبکه یک به بحث گذاشته شد که مخالفان و موافقانی داشت.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی با مخالفت فروش خدمت سربازی، گفت: قانون صد ساله اجباری خدمت سربازی تاثیرات شدیدی بر روی فرهنگ اسلامی_ایرانی ما داشته است، قانون نظام وظیفه به شکلی که هم اکنون در حال اجراست از نظر انسانی، شرعی زیر سوال است البته هیچ کسی منکر آموزش نظامی به افراد جامعه و مخالف آن نیست، بدیهی است آموزش های نظامی باید موثر و متناسب با تهدیدات روز باشد.

وی افزود: نادیده گرفتن قدرت انتخاب جوان، محدود کردن جوان، نگاه برده به جوان که در آموزه های اسلام ممنوع شمرده شده، تاخیر در ازدواج جوانان، اعمال تنبیه های ناروا، نگاه تحقیرآمیز برخی از نظامیان، بیکاری کشیدن از جوان و گماشتن آنها به کارهای دیگر، روآوردن به اعتیاد برای رهایی از اجبار، تبدیل شدن دوران سربازی به تولید افراد ضد انقلاب، بی انگیزگی در جوان سرباز در زمان احتیاج به دفاع از کشور و انقلاب، پناه بردن خیالی به خود کشی و خودزنی، از بین رفتن فرصت های شغلی و فرار مغزها همه و همه به ما دیکته می‌کند که بیایم همان گونه که انقلاب سیاسی و فرهنگی انجام دادیم تا حکومت رضاخانی و پهلوی را از بین ببریم با اعمال انقلاب برای خدمت سربازی قانون  خدمت سربازی اجباری رضاخانی را ساقط کنیم.

وی افزود: قانونی جدید تصویب کنیم که رویکردهایی مانند داوطلب محور بودن، علمی و تخصص محوری، خرید خدمات هدفمند و حرفه‌ای متناسب با نیازهای واقعی دارا باشد که مرکز پژوهش های مجلس چارچوب اولیه آن را تنظیم کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما بهترین الگوی دفاعی کشور را در زمان جنگ شاهد بودیم که براساس بسیجی محور و داوطلبانه بود.

احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت:  سرباز زینت کشور است و امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه که دعایی برای مرزداران داشته توصیه می کند؛ به خانواده سربازانی که برای دفاع کشور می روند توجه شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئله سربازی یک مسئله دینی، ملی و مذهبی است و ما نباید به آن نگاه مادی داشته باشیم، تصریح کرد: اتفاق هایی که در سال های گذشته رخ داده سبب ایجاد نگرانی‌هایی از جمله عدم تعلق به کشور و انتشار این تفکر که همه چیز حتی خدمت سربازی را می توان با پول خرید، شده است.

 امیرآبادیفراهانی افزود: به دلیل اینکه خیلی از خانواده ها امکان خرید خدمت سربازی فرزندانشان را ندارند اختلاف های زیادی در خانواده ها ایجاد شده است و به نظر می رسد قانون فروش سربازی قانون مناسبی نباشد.

این نماینده مجلس گفت: زمانی که قانون فروش خدمت سربازی به مرحله اجرا درآمد، پیش‌بینی می‌شد که سه هزار و پانصدهزار میلیاد تومان محقق شود، اما تنها 740میلیارد تومان محقق شده است و از این مبلغ هم به میزان مناسبی به ستاد نیروهای مسلح پرداخت نشده است، همچنین افراد زیادی هم از این قانون استقبال نکردند و فقط 150 هزار نفر خواستار خرید خدمت سربازی بودند.

رحیم زارع نماینده مجلس شورای اسلامی در موافقت با قانون "فروش خدمت سربازی"، با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه های نسل جوان بحث خدمت سربازی است، افزود: در حال حاضر 550 هزار جوان در  حال سپری کردن دوران خدمت سربازی هستند و تقریبا حدود 2 میلیون تا 2 میلیون و 500هزار نفر سرباز غایب داریم که بین 300 هزار تا 500 هزار نفر از آنها در خارج از کشور هستند.

وی بیان داشت: در حال حاضر نسبت کسانی که در حال خدمت هستند و غایبان مشمول یک پنجم است، از سوی دیگر قانون می‌گوید کسانی که به سربازی نرفتند یا باید به زندان بروند و یا از محدودیت‌های اجتماعی برخوردار شوند.

زارع گفت: در سال گذشته 2هزار و 700میلیارد تومان از بابت فروش خدمت سربازی به خزانه دولت واریز شده است که از این مبلغ  740میلیارد تومان به ستاد نیروهای مسلح پرداخت شد. 

این نماینده مجلس گفت:برخی می‌گویند؛ قانون فروش خدمت سربازی تبعیض آمیز است در صورتی که این افراد غایب چند سالی از خدمات اجتماعی محروم بودند و حال به سنی رسیدند که یک عفو عمومی شامل حال آنها می‌شود.

زارع بیان داشت: از یک سوی می‌گوییم باید از زندانیان کشور کاسته شود و از سوی دیگر وضعیت کشور به گونه‌ای است که نیازی برای آمدن این افراد به سربازی نداریم، زیرا یک سپاه و بسیج قوی داریم که امنیت کشور را تامین می‌کنند.

غلامرضا کاتب نماینده مجلس از موافقان خرید خدمت سربازی، اظهار داشت: ما باید به سربازی به عنوان خدمت به کشور نگاه کنیم و اعتقاد داشته باشیم که باید به جامعه خدمت کنیم. بیشتر جوانان ما  تحصیل‌کرده‌هایی هستند که برای خدمت به کشور حتما نباید نگهبانی بدهند بلکه می‌توانند از طریق دیگر به کشور خدمت کنند و باید متناسب با ظرفیت جوانان برنامه ریزی و سیاستگذاری کنیم و نباید بگویم که همه جوانان باید به خدمت سربازی بروند.

وی افزود: خرید خدمت سربازی برای افرادی است که بالای هشت سال غیبت دارند و حتی در مجلس پیشنهاد پنج سال غیبت هم مطرح شد که رأی نیاورد.

در ادامه مناظره حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما با حل مشکل سربازان موافق هستیم، اما با نوع فروش سربازی مخالفیم و پیشنهاد می‌دهیم آنچه که از فروش خدمت سربازی به دست می آید به عنوان دستمزد به سربازان پرداخت شود تا درآمدی داشته باشند اما امروز این کار انجام نمی شود و معتقدم سربازی باید دواطلبانه باشد و از کسانی که نمی خواهند به سربازی بروند قبل از اینکه غیبت کنند مبلغی دریافت و به 550 هزار نفری که به سربازی می روند پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه سه سال است قانون فروش سربازی اجرا می شود، افزود: در نظر داشتیم در سال 94، 2هزار و 700میلیارد تومان،در سال 95، 3هزار و 500میلیارد تومان و در سال 96، یک هزار و 500میلیارد تومان محقق شود، اما به دلیل استقبال 5 تا 7درصدی افراد غایب از فروش خدمت سربازی، در سال آینده 2 هزار میلیارد تومان کاهش درآمد در این بخش در نظر گرفته شده است.

کاتب نماینده مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قانونگذار به جزئیات قوانین وارد نمی شود و موارد کلان را تصویب می‌کند، گفت: در بودجه سال 96 گفتیم که تمام هزار و پانصد میلیارد تومان از بابت فروش خدمت سربازی باید به تقویت بنیه دفاعی داده شود.

امیرآبادی‌فراهانی در ادامه افزود: اولا ما به دولت برای هزینه کرد مجوز می دهیم و دوما تمام وجوه به خزانه واریز می شود،سال گذشته 2800هزار میلیارد تومان محقق شده که 2هزار میلیارد به تقویت دفاعی اختصاص پیدا کرد. جای سوال است که 800میلیارد تومان آن کجا رفته است؟

 زارع در واکنش به سوال امیرآبادی‌فراهانی افزود: قانون در دست مجلس است و می توانیم تکلیف کنیم که بودجه در کدام بخش هزینه شود. در حال حاضر قانونی در صحن است و می توانیم بگوییم که بودجه در کجا هزینه شود و اگر این نباشد از ضعف مجلس است.

حاجی دلیکانی گفت: به سرباز لباس داده نمی‌شود و می گویند باید خودش لباس تهیه کند و غذای کافی داده نمی شود و ما موافق هستیم یک بار از افراد پول دریافت شود و این درآمد فقط صرف معیشت سربازها و بالا بردن کیفیت غذای آنها  شود.

کاتب گفت: اگر بحث فروش خدمت سربازی مطرح باشد خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می‌توانند یک فرزند خود را معاف کنند پس بحث درآمدزایی به سربازی وجود ندارد.

امیرآبادی‌فراهانی با تاکید براینکه فروش خدمت سربازی باعث افزایش غیبت سربازان شده است، گفت:  افراد با خود می گویند؛ هشت سال سربازی نمی روم و بعد آن را خریداری می‌کنم، سربازی یک امر مقدس است، در کشور ما سربازی اجباری است و سرباز حرفه ای وجود ندارد، در کشور هایی مانند امریکا و هلند سرباز 5سال به کار گرفته می شود و حقوق دریافت می کنند اما در کشور ما سربازی اجباری است به غیر از کسانی که در زندگی دچار مشکل هستند و این قانون برای سرمایه‌داران نیست.

حاجی دلیکانی ادامه  داد: یا باید از افراد پولی دریافت نکنیم و یا مشخص کنیم که این پول کجا هزینه شود تا این مشکلات سربازان حل شود. باید قانونی که  از سال 1303 به تصویب رسید و حتی علما هم با آن مخالف بودند را تغییر دهیم.

وی افزود: حتی 20 درصد  از توان سرباز هم به درستی برای کار آموزش دفاعی به کار گرفته نمی‌شود و سربازان به کارهایی مانند فروش بلیت و نگهبانی و آبیاری درختان و جمع آوری زباله ها  گرفته می‌شوند، حیف نیست جوانان ما در اوایل جوانی و بالندگی به این گونه کارها گماشته شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید سربازی را داوطلبانه کرد تا کسانی که می‌خواهند به سربازی بیایند.

کاتب نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شما می‌گویید که فروش سربازی باعث شده فقط افراد پولدار اقدام به خرید سربازی کنند و آدم های فقیر نمی‌توانند سربازی را بخرند، ما  هنوز تربیت نشدیم جوانی که سرمایه کشور است در جای خودش به کار بگیریم.

امیرآبادی‌فراهانی گفت: سربازی برای این گذاشته شده است که جوان مهارت‌های دفاعی را آموزش ببیند و برای دفاع از کشور آماده شود به همین دلیل در قانون آمده است سربازی دو سال اجباری تا چهل سالگی بحث احتیاط وجود دارد و تا 60سالگی فرد باید آمادگی دفاع از کشور را داشته باشد پس آیا گماشتن سرباز به کارهایی مانند آب دادن درختان و نگهبانی نمی‌تواند آن را  برای دفاع از کشور آمده کند کسی که در دبیرخانه به کار گرفته شود کجا می‌تواند از کشور دفاع کند.

وی افزود: سال گذشته 180هزار نفر و امسال 150هزار نفر برای خرید خدمت سربازی مراجعه کرده‌اند و جالب است از 180هزار نفر 2800هزار میلیارد تومان و از 150هزار نفر 873میلیارد تومان دریافت شده است و دلیل این کاهش هم اقساطی کردن خرید سربازی است یعنی کسی که زیر پرچم خدمت نکرده و دیگران را هم به غیبت تشویق کرده است می تواند قسطی سربازی را بخرند و دوباره به غیبت تشویق می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برای افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است اما فروش خدمت سربازی، تشویقی برای غیبت است و جالب است که جریمه بیشتر مشمولان غایب بیش از 40میلیون تومان است یعنی افراد دارای تحصیلات لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند.

زارع نماینده مجلس با اشاره به قانون سال 90، گفت: در این قانون برای افراد غایب حکم زندان و انواع محرومیت ها در نظر گرفته شده است. 

حاجی دلیگانی با بیان اینکه بودجه جاری نهاد ریاست جمهوری 34 درصد، معادل 140میلیارد افزایش پیدا کرده است، گفت: برخی از ساختمان های دولتی را می بینیم با اینکه سالم هستند تخریب و از نو ساخته می‌شوند زیرا می گویند نباید بودجه از دستمان برود. ما در توزیع بودجه با مشکل روبرو هستیم و باید تجملگرایی را از بین ببریم، چرا که حقوق های نجومی از همین جا پیدا شده است.

کاتب افزود: در سال 94، 230میلیارد اعتبارات جاری کشور بود همین مجلس پیشنهاد 236میلیاردی اعتبارات کشور را به 250میلیارد افزایش داد چرا وقتی که بودجه نداریم بودجه کشور را افزایش می دهیم بعد می گوییم بودجه نداریم به نیروهای مسلح بدهیم.

زارع از امیرآبادی پرسید:  کل حقوق های نجومی 100میلیارد بوده و دیوان محاسبات گزارش داده است. سوال دارم که نسبت غایبان به سربازان پنج برابر است راهکار شما چیست؟ ما 2و نیم میلیون غایب سربازی داریم.

امیرآبادی تاکید کرد: قانون فروش سربازی میزان غیبت سربازی را افزایش می دهد. از 2 و نیم میلیون غایب فقط 180هزار نفر برای خرید سربازی مراجعه کردند.

زارع گفت:بیشتر افراد غایب نخبه های کشور هستند.

کاتب با اشاره به اینکه چرا گفته می شود قانون فروش خدمت سربازی برای افراد پولدار گذاشته شده است،گفت: اکثر افراد غایب، افرادی هستند که قادر به تامین معیشت زندگی و خرید سربازی نیستند و اگر ما نگاه درآمدی داشتیم سال به سال باید استقبال از خرید سربازی بیشتر می شد که این گونه نشد به همین دلیل فروش اقساطی سربازی را قرار دادیم اگر فروش سربازی برای پولدار ها بود سال به سال باید به تعداد استقبال کنندگان افزوده شود.

امیرآبادی‌فراهانی در پاسخ به حرف‌های کاتب گفت:پس چرا قانونی نمی گذارید که افراد نیازمند برای معافیت سربازی پولی پرداخت نکنند؟

حاجی دلیگانی گفت: کل جامعه به چهار دسته تقسیم می شود،دسته اول افراد مونث هستند که از سربازی معاف هستند و دختران از زندگی دو سال جلو می افتند.

وی افزود: جمعیت دیگری که به سربازی نمی روند کسانی هستند که معافیت قانونی دارند و دسته سوم ثروتمندانی‌ هستند که به هر دلیلی به سربازی نمی روند و فقط یک دسته به سربازی می روند و اینها افرادی هستند که از یک طرف انگیزه خدمت دارند و از طرف دیگر پولی برای خرید سربازی ندارند به همین دلیل 2سال از زندگی عقب می مانند و سن ازدواج آنها دوسال عقب می افتد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:سه میلیون از افراد ما تجردگرایی را انتخاب کرده‌اند و همه دلیل آن هم همین بی عدالتی ها است ما باید به افراد داوطلب سربازی حقوق مکفی بدهیم.

زارع در ادامه بحث گفت: مجلس یک مبنایی قرار داده که باید این مبنا اجرایی شود. غایبان از همه خدمات اجتماعی محروم هستند و باید یک مطالعه تطبیقی با دیگر کشورها  انجام دهیم .

وی افزود:در همین دولت چرا جوانان در سمت‌های بالا قرار ندارند باید افراد غایب را تعیین تکلیف کنیم تا مشکلات آنها از بین برود.

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که شما 31 سال سابقه نظامی دارید چرا وضعیت سربازان زیر دست خود را تغییر ندادید، گفت: هرگز به سربازی که در این مدت زیر دست بنده خدمت کرده است نگاه شخصی نداشتم.

امیرآبادی‌فراهانی در پاسخ به این سوال که چه چیز مقدسی در کشور وجود دارد که آن را نفروخته است، بیان داشت: این سوال را باید دولت پاسخ دهد، خدمت سربازی مقدس و دوره ای است که به یاد همه می‌ماند حتی اگر سخت ترین دوران باشد اما سریازان از تبعیض ناراحت هستند.

زارغ در پاسخ به این سوال که اگر دولت می خواهد برای درآمدزایی سربازی را بفروشد بهتر نیست طول دوره سربازی را کم کند، گفت: باید برای تحصیل‌کرده‌ها مدتی را برای سربازی در نظر بگیریم و نهایتا تحصیل‌کرده‌ها یک سال به سربازی بروند.

کاتب در پاسخ به این سوال که اگر شما کارگری بودید که قادر به خرید سربازی فرزند خود نبود چکار می کردید، بیان داشت: یقینا  فرزند افرادی که قادر به خرید سربازی نیستند غیبت می کنند تا به معیشت خانواده کمک کنند و مشکل همین قشر هستند و ما اعتقادی به فروش به این شکل نیستیم و باید تسهیلاتی پرداخت شود تا سرباز حرفه ای ایجاد شود.

در پایان این مناظره تعداد افرادی که با فروش سربازی موافق بودند با مخالفان فروش خدمت سربازی برابر بود.

در نتیجه باید راهکارهایی برای قانون "فروش خدمت سربازی" تدوین شود تا نگاه تبعیض آمیز به خدمت سربازی از بین برود و افراد به سربازی به یک امر اجباری نگاه نکنند.

انتهای پیام/

نظر شما