شناسهٔ خبر: 18115808 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حال نی‌زارهای خراسان‌شمالی خوب نیست

نمایندگی خراسان شمالی

نی‌زارها به‌عنوان تصفیه‌خانه‌های طبیعت به شمار می‌روند به‌طوری‌که بسیاری از آلاینده‌ها را تغییر شکل می‌دهند و تبدیل به محصولاتی بی‌ضرر می‌کنند و از سوی دیگر نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بروز فرسایش خاک و یا وقوع حوادث طبیعی همچون سیل دارد این درحالیست که در برخی از بخش‌های خراسان شمالی حال نی‌زارها خوب نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،نی‌زار که به دلیل وجود نی فراوان در زمین ‌های خیس و گلی به نمزار هم شهرت دارد، شامل زمین‌هایی است که در حاشیه رودخانه ها قرار دارند و  در بخشی از سال یا در تمامی‌سال مرطوب هستند و به طور کلی تمامی‌ نمزارها دارای خاکی است که به صورت دوره‌ای با آب پوشانده یا اشباع می‌شوند و گیاهانی که به این خاک‌ها خو کرده‌اند، آب دوست نامیده می ‌شوند.

کشمیری، رئیس انجمن جمعیت دوست‌داران طبیعت سبز کره زمین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نی‌زارها در حفاظت پایدار خاک نقش مهمی دارد، گفت: این مجموعه طبیعی محل مناسبی برای لانه‌گذاری و جوجه‌آوری تعدادی از پرندگان، خزندگان است و نقش ارزنده‌ای در جذب حشرات دارد. علاوه بر آن این محیط ها نقش ارزنده‌ای در تامین خوراک برخی از حیوانات دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر زمانی‌که نی‌زارها به مرحله محصول‌دهی می‌رسند می‌توان از محصولات آن‌ها در بخش‌هایی همچون تولید صنایع دستی استفاده کرد.

کشمیری تصریح کرد: متاسفانه به علت بروز خشکسالی، برداشت بی‌رویه از نی‌زارها و تغییر کاربری اراضی و تجاوز به حریم رودخانه‌ها موجب شده تا بخش‌هایی از این مجموعه‌های بزرگ نابود شود.

نابودی نی‌زارها یکی از علل بروز سیل در خراسان شمالی

غلامرضا پور فتح‌الله یکی از اعضای این انجمن در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه نی‌زارها برای جلوگیری از تخریب اراضی مجاور مورد اهمیت است، اظهار کرد: در حقیقت نی زارها سپر بلای اراضی مجاور کشاورزی هستند اما متاسفانه برخی از افراد برای افزایش سطوح زیرکشت کشاورزی خود و یا سایر مصارف اقدام به نابودی آن‌ها کرده‌اند.

وی بیان کرد: نی‌زارها سدی در مقابل طغیان رودخانه‌هاست و از بروز سیل جلوگیری می‌کند  و یکی از علل بروز سیل در سال‌های اخیر در حاشیه رودخانه قطع نی‌زارها بوده است.

پورفتح الله تصریح کرد: در سال‌های گذشته اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان با برگزاری کلاس‌های آموزشی کشاورزان و بهره‌برداران را نسبت به مزایای این نی‌زارها آگاه و آن‌ها را از قطع این مجموعه‌ها منع می‌کردند. از سوی دیگر وزارت نیرو نیز یکی از دستگاه‌های خواهان حفظ این نی‌زارها است چراکه با طغیان رودخانه و بروز هر گونه حادثه‌ای باید غرامت های ناشی از خسارت را پرداخت کند.

وی توضیح داد: همچنین اقدامات حفاظتی نیروهای حفاظتی اداره کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست موجب شده تا روند تخریب نی‌زارها کاهش یابد.

محل استتار برخی از گونه های حیوانی از بین رفته است

سید حسین صالحی، کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه نی زارها یکی از مهمترین زیستگاه های تعدادی از پرندگان است، بیان کرد: قرقاول یکی از مهمترین گونه ها در این استان است که در میان نی زارها زندگی و تخم گذاری می کند.

وی گفت: طی سال های اخیر زیستگاه های این پرنده در این استان در بسیاری از قسمت ها از بین رفته و این پرنده هم اکنون در این استان در معرض انقراض قرار گرفته است. قرقاول پرنده ای است که قدرت پرواز بالایی ندارد در نتیجه در میان نی زارها استتار کرده و خود را از میان عوامل خطر زا مخفی می کند، اما چثه بزرگ قرقاول و نبود مکانی برای استتار موجب شده تا به راحتی مورد حمله شکارچیان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر این پرنده ها محل امنی برای تخم گذاری ندارند و با از بین رفتن نی زارها تخم های آن ها توسط حیواناتی همچون روباه، گربه وحشی و شغال خورده می شود.

به گفته وی، در گذشته این گونه از پرنده به وفور در نی زارهای حاشیه رودخانه اترک مشاهده می‌شد اما در حال حاضر بسیاری از بخش های آن از بین رفته است.

قرقاول های خراسان شمالی بی‌خانمان شده‌اند

اسکندر گردمردی رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی نیز در ادامه گفت: دیگر خبری از قرقاول‌ها در استان نیست و تعداد آن‌ها به شدت کاهش یافته است.

 وی با بیان اینکه این نوع از پرنده در اطراف بیشه‌زارهای رودخانه اترک زندگی می‌کرد، افزود: طی سال ‌های اخیر شاهد به آتش کشیدن بیشه‌زارها و نی‌زارهای اطراف و کف این رودخانه در اطراف شهرستان بجنورد هستیم.

وی با بیان اینکه در سال‌ های اخیر ارزش زمین‌های حاشیه رودخانه اترک افزایش یافته است، ادامه داد: این امر برای تبدیل این زمین‌ها به زمین کشاورزی و یا ساخت ویلا، باغ و باغچه انجام می‌شود. بهار زمان لانه‌سازی قرقاول در این مناطق بوده اما به علت تخریب محل زندگی آن‌ها، خبری از لانه و آشیانه این نوع از پرنده نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرقاول جزء آن دسته از پرندگان مهاجر به استان بوده است، توضیح داد: قرقاول یکی از گونه‌های حیوانی بومی استان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سهره سینه سرخ یکی دیگر از پرنده‌هایی بوده که به سرنوشت قرقاول دچار شده است، اضافه کرد: با تخریب رویشگاه‌های گون در کوهستان استان به بهانه‌های مختلف، نه تنها پوشش گیاهی ارزشمند از بین رفته بلکه سهره سینه سرخ با آن رنگ مسحور کننده جایی برای لانه‌سازی نخواهد یافت و بدین ترتیب این گونه جانوری وابسته به مراتع و جنگل ‌ها از بین خواهد رفت.

وی توضیح داد: پرنده‌ای همچون سهره سینه سرخ پیش از این لانه‌اش را بر روی بوته‌های گون و با ظرافت خاصی بنا می‌کرد این در حالیست که با تخریب رویشگاه‌ های گون در کوهستان استان به بهانه‌های مختلف، نه تنها پوشش گیاهی ارزشمند از بین رفته بلکه سهره سینه سرخ با آن رنگ مسحور کننده جایی برای لانه‌سازی نخواهد یافت.
انتهای پیام

نظر شما