شناسهٔ خبر: 18114234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معرفی اردوگاه قوری گل

آب و هوای منحصر به فرد منطقه آذربایجان به همراه کوه ها و جنگل های باشکوه و دشت و دریاچه های زیبای چون دریاچه ارومیه ، آذربایجان شرقی را به یکی از خوش آب و هواترین مناطق مورد توجه گردشگران تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ این تالاب در 18 کیلومتری شمال باختری بستان آباد تبریزقرار دارد و ارتفاع آن از  دریا 1890 متر است آب این دریاچه بیشتر از رودها و آبراهه های فصلی و سیلابی و به مقدار کمتر از طریق چشمه های زیر دریاچه تأمین میشود و شیرین است دریاچه و آب راکد قوری گل ، در کنار جاده ترانزیتی تبریز- بستان آباد در فاصله 45 کیلومتری شرق تبریز  و در 15 کیلومتری غرب بستان آباد،در میان کئه ها و ارتفاعات شرقی گردنه شبلی در یک گودی واقع شده است. معرفی اردوگاه قوری گل
این دریاچه در میان مردم محل به قوری گل(استخر خشک)، (استخر آب زلال)و( استخر و گودال ژرف و عمیق)مینامند .
 شاید این تالاب مصداق بیشتر داشته باشد ،درازا و پهنای قوری گل 4 کیلومتر و مساحت آن16 کیلومتر مربع است و ژرفای این دریاچه ـکه تمام سال آب داردـدر عمیق ترین نقطه به 13 متر می رسد .آب این دریاچه شیرین  ئ در صورتئ تصفیه قابل شرب میباشد در حال حاضر این آب برای آبیاری کشتزارهای روستاهای پیرامون دریاجه  یعنی روستاهای ارشتناب رامناب و یوسف آباد به مصرف میرسد .
اطراف دریاچه را مرتع ،چمنزار ها ،مزارع و کشتزارهای متعددی فرا گرفته  و به علت وجود هوای مطبوع در تابستان ها ، یکی از مراکز استراحت و تفریح مردم تبریز میباشد، قوری گل که امروز  در ردیف آب های راکد آذربایجان است دارای قدمتی تاریخی   میباشد. 
 این تالاب برای بسیاری از دپرندگان مهاجر از نظر زیست گاهی حائز اهمیت بین المللی است لذا حفاظت از آن به عنوان هدف اصلی امری اجتناب ناپذیر مد نظر قرار گرفته است .
دریاچه قوری گل با توجه به دارا بودن قابلیت های مختلف میتواند در بر گیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی ،آموزش ،تحقیقات و اکوتوریسم باشد البته بری استفاده بهینه از شرایط طبیعی و نیز گردشگری ،تفرجگاهی در جنب این تالاب احداث شده و در خدمت مسافران است با این حال باید گفت بهره وری پایدار  از این تالاب متضمن استفاده بهینه از آن برای جلوگیری از هرگونه تعارض و نضمین موجودیت ارزش های دریاچه است.
تالاب قوری گل جزو تالاب های بین المللی ثبت شده درکنوانسیون رامسر میباشد که برای شماری از پرندگان مهاجر آبزیو حمایت شده از نظر زیستگاهی اهمیت ملی و بین المللی است در سال 73ذ به عنوان منطقه شکار ممنوع تصویب شده است .
این تالاب در دهه های قبل محل عبور و زیستگاه قوچ و میش ارمنی به عنوان یکی از گونه های نادر بوده است ولی به دلیل توسعه شهری و ایجاد صنایع،این ویژگی خود را از دست داده از حیات وحش این تالاب درزمان حاضر ویتوان به پستاندارانی چون"جربیل ایرانی"،موش کشتزار ،موش مغان ،گرگ ،روباه و سمور سنگی اشاره کرد حدود 92 گونه پرنده دراین تالاب شناسایی شده که میتوان از اردک سرسفید ،اردک مرمری ،اردک بلوطی به عنوان برخی از آنها یاد کرد که در ردیف گونه های جانوری درحال چالش به انقراض تلقی میشوند .
همچنین 280 گونه گیاهی تشخیص داده شده است که 89 درصدآن درحوزه تالاب روییده و بقیه گیاهان  آبزی و نیمه آبزی تالاب و حوزه بلافصل آن را تشکیل میدهند.گیاهان غوطه ور در آب تالاب به عنوان یکی از جذاب ترین بخش ها نیز شامل گونه هایی چون بارهنگ آبی ، آلاله آبی ،قوشاب شانه ای،انواع جلبک و فیتو پلانکتون میباشد.
تالاب قوری گل یکی از منابع زیست محیطی بسیار مهم استان میباشد که به عنوان یکی از تالاب دهای بین المللی حفاظت شده کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/خ

نظر شما