شناسهٔ خبر: 18113475 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

صاحب‌خبر -
وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت
به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی   گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.
 
 
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم نکوداشت اعضای هیات علمی و اساتید نمونه کشوری که صبح امروز در دانشگاه علامه برگزار شد، اظهار داشت: سند اسلامی شدن دانشگاها سال‌هاست که در شورای اسلامی کردن مطرح شده است.  
 
وی ادامه داد: یکسری برنامه‌های راهبردی برای این طرح در چهار دسته و در زمینه‌های تاکیدی، تکمیلی و تاسیسی در نظر گرفته شده است.

وزیرعلوم‌ افزود: این سند بندهای زیادی داشته که سال گذشته به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.
 
 
مجموعه فرهنگی امام علی (ع) دانشگاه علامه افتتاح شد
مجموعه فرهنگی آموزشی امام علی (ع) دانشگاه علامه طباطبایی شامل مسجد، موزه، کتابخانه، خوابگاه و فضای اداری با ۶۸۰۰ مترمربع توسط محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.  
 
 
تعیین تکلیف دانشگاهیان برای شرکت در انتخابات شورای شهر
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چگونگی شرکت اعضای هیأت علمی و رؤسای دانشگاه‌ها را در انتخابات شورای شهر اعلام کرد.
 
محمد فرهادی در حاشیه افتتاح مجموعه فرهنگی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به نزدیک شدن ثبت‌نام انتخابات شورای شهر، تعیین تکلیف اساتید و رؤسای دانشگاه‌هایی که می‌خواهند در این انتخابات شرکت کنند، چیست، گفت: مانعی ندارد، اگر طبق ضوابط عمل کنند.  
 
وی افزود: اساتید و مسئولین دانشگاه‌ها اگر می‌خواهند استعفا دهند، به موقع طبق ضوابط استعفا دهند، برای دانشجویان نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.  

 
پرداخت بودجه برنامه پنجم به وسیله اوراق صکوک به وزارت علوم
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم عنوان کرد: فرآیند انتقال اوراق صکوک به وزارت علوم در حال انجام است و دولت در تلاش است با وجود کمبود اعتبار، با کمک وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه این بودجه را پرداخت کند.
 
وی گفت: پرداخت نشدن به موقع بودجه سبب ضرر به مقوله پژوهش می‌شود که امیدوارم با هماهنگی‌های صورت گرفته تشریفات اداری آن هرچه سریع‌تر انجام شود.
 
 
۲۰۳۰ سندی بنیادین در تحول آموزشی در کشور است
 مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: این سند با سیاست های داخل کشور با توجه به اینکه تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان پیش نویس محوری تعلیم و تربیت کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و مورد تاکید و توجه رهبر معظم انقلاب نیز بوده که مقرر شد بررسی های لازم در این زمینه انجام شود.  
 
وی ادامه داد: سند 2030 مقدمه ی برای حضور کشورمان در جهان برای عرصه‌های آموزشی است.    
 
 
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تقدیر از اعضای هیأت علمی نمونه کشور در دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار داشت: به دنبال اجرای پیشنهادات اساتید دانشگاه هستیم و طرح ارتقای جایگاه و حقوق اساتید را دنبال می‌کنیم ولی شرایط به گونه‌ای شد که با توجه به جریان مطرح شدن حقوق‌های نجومی اجرای این طرح‌ها سخت است.  
 
 
جلسه مشترک وزیر علوم و بهداشت درباره رشته روانشناسی بالینی
جلسه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۳۰۳ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، به ریاست  محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.  
  
وزیر علوم ضمن اشاره به برخی مباحث در مورد رشته روانشناسی بالینی افزود: در جلسه مشترک اینجانب با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد تا با همکاری دو وزارتخانه تکلیف این رشته و برخی دیگر از رشته‌های مشابه که مشتمل بر آموزش بالینی هستند، روشن شود و هنوز در این زمینه تصمیم گیری نهایی نشده است.  
 
 
بودجه دانشگاه‌های برتر در سال ۹۶ مطلوب نیست
احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: باتوجه به اینکه رشد بودجه دانشگاه های برتر کشور برای سال آینده در حد انتظار نیست اما پیشنهاد دولت در مجلس تصویب شده و امیدواریم که با مشکل بودجه ای در سال آینده مواجه نشویم.  
 
معتمدی یادآورشد: امیدواریم سال آینده از تبصره های بودجه ای به دانشگاه های برتر کمک شود تا این دانشگاه ها با مشکل بودجه مواجه نشویم.  
 
 
وضعیت بورسیه شد‌گان تحصیلی
فرهادی وزیر علوم تاکید کرد: این مشکل مربوط به کل کشور است و به دانشجویان محدود نمی شود.
 
وزیر علوم بیان کرد: بانک مرکزی به دنبال این است که اتباع ما در کشورهای اروپایی و دانشجویان یورو دریافت کنند وزارت علوم نیز با این تغییر موافق است.
 
فرهادی درباره برنامه های وزارت علوم در خصوص پذیرش دانشجویان دکتری اظهار داشت: در این زمینه مجلس گذشته قانون سنجش و پذیرش را تصویب کرده است.
 
 
باید رشته‌های نو در کشور راه‌اندازی کنیم
وزیر علوم عنوان کرد: رشته‌های علوم انسانی باید تأثیر و کاربرد مشخصی داشته باشند و ما نمی‌توانیم این رشته‌ها را از کشورهای دیگر الگوبرداری کنیم، بلکه بسیاری از رشته‌های علوم انسانی باید از ایران شکل بگیرند و حتی ما باید رشته‌های نو راه‌اندازی کنیم.
 
 
تخصیص بودجه 98 میلیاردی دانشگاه آزاد به ورزش
حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تجلیل از قهرمانان کشتی که  در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد،گفت: دانشگاه آزاد 98 میلیارد تومان در ورزش هزینه کرده، البته این پول به غیر از هزینه‌های عمرانی است. همچنین، دانشگاه 60 هزار متر مربع فضای ورزشی را در دست ساخت دارد و هم اکنون 750 هزار متر مربع فضای ورزشی در سراسر واحدهای دانشگاه آزاد موجود است و دانشجویان از این فضای آموزشی و ورزشی استفاده می‌کنند.  
 

اضافه شدن ۷۵ هزار ظرفیت خوابگاه در برنامه ششم توسعه
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در افتتاح خوابگاه دخترانه دانشگاه امیرکبیر گفت: درنظر داریم در آمایش برنامه ششم توسعه 75 هزار ظرفیت خوابگاه اضافه کنیم که نیاز جدی به کمک دولت و خیرین در این بخش داریم که مشکل آموزش عالی را رفع کنند.
 
صدیقی گفت: ما در خصوص خوابگاه‌های موجود از یک تا پنج رتبه‌بندی‌هایی در سال گذشته انجام دادیم و رتبه پنج مربوط به بدترین خوابگاه‌های ما بود که خوشبختانه توانستیم امسال با کمک صندوق رفاه 65 خوابگاه را با کمک صندق رفاه تجهیز کنیم.
 
 
ارتباطمان را با دانشجویان خارج از کشور افزایش دادیم
سورنا ستاری در چهارمین همایش دانش آموختگان و فارغ التحصیلان خارج از کشور که امروز توسط نهاد رهبری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: ارتباط ما با دانشجویان خارج از کشور افزایش پیدا کرده و در این ارتباط تقبل کردیم که هزینه ریسک یک ساله این دانشجویان را پرداخت کنیم شبکه ای تشکیل داده‌ایم که دانشجویان می توانند در آن عضو شوند و از این شبکه برای برگشت به کشور استفاده کنند تا کنون ۵۳۰ نفر از طریق این شبکه که ۱۸ ماه است راه اندازی شده است به کشور بازگشتند و از همین مکانیزم استفاده کردند.
 
ستاری از ایجاد ۴۰ مرکز جذب دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: ۴۰ مرکز جذب راه اندازی کردیم که سال آینده این مراکز افزایش خواهد یافت. هدف ما این است که جامعه ما، جامعه  دانش بنیان شود و سیستم جدید در حوزه کارآفرینی که قطعاً اقتصاد ما را از این مصیبتی که پول نفت بر سر آن آورده است، نجات بدهیم.
 
انتهای پیام/

نظر شما