شناسهٔ خبر: 18112653 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

باز هم یارانه نقدی حق بقیه را خورد

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز| دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۴ را منتشر کرد. این گزاش بازهم از تکرار انحراف هدفمندی یارانه‌ها، عدم تحقق درآمدها، کسری ناشی از هزینه‌های بالای پرداخت های نقدی،حذف محدود پردرآمدها و بی نصیب ماندن سایر بخش‌ها با خرج منابع در یارانه های نقدی حکایت داشت.
 
به گزارش ایسنا، بر اساس قانون بودجه میزان منابع درآمدی ناشی از اجرای قانون تا حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. اما گزارش تفریغ بودجه نشان می‌دهد که در عمل ۴۳ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان و به عبارتی تا ۸۰ درصد مبلغ پیش‌بینی شده محقق شده است. از این رقم حدود ۳۳ هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان یعنی حدود ۷۷ درصد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی کسب شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان باقیمانده را دولت از محل بودجه عمومی برداشت کرده است.
این در حالی است که بر اساس بندهای(الف) و (ب) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۴ دولت مجوز استفاده بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی برای مصارف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را داشته که در عمل ۳۸۵۳ میلیارد تومان از این محل برداشت شده است.

در رابطه با پرداخت‌های نقدی نیز باید یادآور شد که سهم یارانه نقدی و غیرنقدی که به خانوارها اختصاص یافته حدود ۱۰۷ درصد مبلغ پیش‌بینی طبق قانون بود که محاسبات نشان می‌دهد ۹۷ منابع وصولی به عنوان یارانه نقدی و غیرنقدی اختصاص یافته و تنها سه درصد منابع درآمدی جهت هزینه در بخش تولید و سلامت توزیع شده است.

این در شرایطی است که باید بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۴ بابت تامین بخشی از یارانه سود تسهیلات تامین مسکن حمایتی زوج‌های جوان، اقشار آسیب‌پذیر، روستاییان و عشایر ساماندهی مسکن در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها، مسکن مهر و کمک به برنامه‌های اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها پرداختی انجام می‌شد که گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات نشان می‌دهد این پرداختی‌ها انجام نشده است.

اما در مورد حذف یارانه‌بگیران پردرآمد و غربالگری که قانون بودجه ۱۳۹۴ مورد تاکید قرار گرفته بود، گزارش‌ها از این حکایت دارد که تنها حدود سه میلیون و ۲۳۵ هزار و ۴۵۶ نفر در سال گذشته از دریافت یارانه محروم شده‌اند که در مجموع صرفه‌جویی نزدیک به ۹۵۵ میلیارد تومانی را برای دولت به همراه داشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما