شناسهٔ خبر: 18111718 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

همتی:

نمایش «ریحانه» محدود به زمان خاصی نیست

خبرگزاری میزان- سیروس همتی نمایشنامه‌نویس و كارگردان گفت: داستان نمایشنامه «ریحانه» به گونه‌ای است كه در هر زمانی قابل اجرا بوده و مختص به زمان و مناسبت خاصی نیست.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سیروس همتی  با اشاره به اینكه نمایشنامه این اثر جزو جدیدترین آثار چاپ شده‌ وی است، گفت: چاپ و انتشار نمایشنامه «ریحانه» توسط انتشارات نیستان انجام شد و جا دارد تا از این انتشارات كمال تشكر و قدردانی را اعلام دارم؛ به جهت آنكه با وجود صحنه‌ها و دیالوگ‌هایی كه به موجب آن ناشرین محترم ریسك چاپ و انتشار آن را نمی‏ پذیرفتن، بدون هیچ گونه تغییری در اصل نمایشنامه آن را منتشر و روانه بازار كرد.
 
وی در خصوص داستان نمایشنامه این اثر افزود: این نمایش با نگاهی به ماجرای «باغ فدك» ماجرای دختری را روایت می‌كند كه قطعه زمینی از پدرش به ارث برده؛ اما برای دریافت و تصاحب آن، كه حق شرعی و قانونی اوست با مشكلات و معضلاتی مواجه می‌شود.
 
همتی در مورد دینی بودن و یا غیر دینی بودن نمایشنامه خود گفت: برای مشخص نمودن موضوعیت یك نمایشنامه به جهت دینی بودن و یا غیر دینی بودن آن، ابتدا باید ببینیم كه آن متن یك نمایشنامه كامل از هر نظر باشد، سپس برای تعیین موضوعیت آن سخن بگوییم. از دیدگاه من یك نمایشنامه باید ساختاری با عناصری چون درگیری، كشمكش، صعود و فرودهای منطقی و به لحاظ فنی دارای شخصیت پردازی بی نقص و دارای تعلیق‌های بجا با هدف ایجاد جذابیت هرچه بیشتر آن برای خواننده نمایشنامه باشد. با در نظر داشتن این موارد بر این باور هستم كه نمایشنامه «ریحانه» به لحاظ فنی و جذابیت یك اثر كامل و دوست داشتنی است.
 
وی ادامه داد: داستان نمایشنامه «ریحانه» به گونه‌ای است كه در هر زمانی قابل اجرا بوده و مختص به زمان و مناسبت خاصی نیست. از این رو با توجه به موضوع آن، هم می ‏توانیم آن را در گروه نمایشنامه‏ های دینی قرار دهیم و هم می‏ توانیم آن را جزو نمایشنامه‏ های آزاد در نظر بگیریم. در مجموع می‏ توان گفت كه این اثر داستان به‌‏روز شده ماجرای «باغ فدك و حضرت فاطمه زهرا» است كه آن‏ را به ناحق از ایشان می‏ ستانند.
 
سیروس همتی افزود: وجه تمایز نمایشنامه «ریحانه» با دیگر نمایشنامه‌هایی كه مختص مناسبت‌‏های دینی ما، مثل نمایشنامه‌های عاشورایی و یا با موضوعیت امام علی(ع) در ماه مبارك رمضان كه تنها در ایام خود قابل اجرا و جذاب است، وجود شخصیت پردازی‌هایی است كه در حال حاضر هم می‏ توانند وجود داشته باشند و اصرار دارم كه این اثر قابلیت اجرا و ارتباط با مخاطب در ایامی غیر از ایام سوگواری فاطمیه را نیز دارد.
 
همتی درباره چگونگی شكل گیری این نمایش گفت: كوروش زارعی رئیس مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری و همچنین شهرام كرمی رئیس مركز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به توافق رسیدند تا برای ایام فاطمیه، به صورت مشترك نمایشی را تولید كنند كه قرعه به نام بنده افتاد. این نمایش كاری است از گروه تئاتر «مانی» كه از این رو قرار بر این شد تا نمایش «ریحانه» كه ماجرای فدك را به شكلی امروزی روایت می‌كند، با حمایت حوزه هنری و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به مناسبت ایام فاطمیه تولید و اجرا می كنیم.
 
وی درباره زمان و مكان اجرای نمایش «ریحانه» افزود: این نمایش را از 20 بهمن ماه تا اوایل اسفندماه در پردیس تئاتر تهران به صحنه بردیم كه استقبال بسیار خوبی از آن شد و از 4اسفندماه در سالن تئاتر مهر حوزه هنری، اجرای عمومی نمایش «ریحانه» را ادامه می دهیم.
 
نویسنده و كارگردان نمایش «ریحانه» با اشاره به خرسندی از انتخاب اعضای گروه خود به جهت توانایی‌هایشان گفت: علی سلیمانی، علی یعقوب زاده، سروش طاهری، آزیتا نوری وفا، الهه زحمتی، آرزو عصاری، شهرام مسعودی به همراه من بازیگران نمایش «ریحانه» هستند. حضور بازیگرانی كه در این نمایش من را یاری می‏ كنند بسیار حائز اهمیت است، چون در تمرینات با توانایی‌ها، تجربیات و خلاقیت‏ های خود به اجرای هرچه بهتر نمایش كمك خواهند كرد. جا دارد كه از همه عوامل این تئاتر به‌ویژه كوروش زارعی و شهرام كرمی به‌خاطر زحماتشان تشكر و قدردانی كنم.
 
شایان ذكر است تاكنون هنرمندانی چون  آتش تقی پور، استاد مددی مهر، شهرام كرمی، افشین زارعی، اعظم بروجردی، استاد میری، سهیلا جوادی، صبا سلیمانی، دكتر علوی، علی بیك‏محمدی، رضا بهرامی، آساره هداوند، طاهره بخشی، جواد كاهانی، لیلا نوری، خانم ولی الله، شاهین رمضامی، فرهاد ارشاد، محسن سلیمانی، استاد رضا وثوقی، دانشجویان دانشگاه هنر و ... از این نمایش دیدن كردند.
 
گفتنی است نمایش «ریحانه» به نویسندگی و كارگردانی سیروس همتی از 4 تا 15 اسفندماه- ساعت 18- در تماشاخانه مهر حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.  
 
تماشاخانه مهر در ساختمان مركزی حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ نبش خیابان سمیه واقع است.   
 
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما