شناسهٔ خبر: 18103932 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز مطرح شد

ابراز اطمینان آمانو از عدم لغو برجام از سوی آمریکا

خبرگزاری میزان- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) با وجود انتقادات شدید ترامپ از برجام تاکید کرد که اطمینان دارد آمریکا این توافق را لغو نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

ابراز اطمینان آمانو از عدم لغو برجام از سوی آمریکابه گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزامن به نقل از ایسنا، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز تاکید کرد: توافق برجام که دونالد ترامپ در ماه جاری آن را بدترین توافقی خواند که تاکنون دیده است از آن‌چه انتظار می‌رفت با ثبات‌تر است.

وی افزود: تا زمانی که طرف‌ها برجام را اجرایی کنند این توافق از آنچه که بسیاری فکر می‌کنند پایدارتر است.

وی با اشاره به این‌که «توافق هسته‌ای ایران را آژانس نظارت و راستی‌آزمایی می‌کند» گفت: یافتن راه‌حل دیگر بسیار دشوار خواهد بود.

رییس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل با تاکید بر حرکت ایران در راستای ابعاد توافق هسته‌ای، افزود: جمهوری‌خواهان کنگره در حال آگاه شدن بیشتر نسبت به منافع ایجاد شده از سوی برجام هستند.

وی اظهار کرد: من ادعا نمی‌کنم که سیستم راستی‌آزمایی ما بی‌عیب و نقص است اما در شرایط کنونی بهترین اقدامی است که می‌توانیم انجام دهیم.

وی همچنین بر تاکید کرد که آمریکا نمی‌تواند یک طرفه توافق هسته‌ای ایران را لغو کند.

آمانو افزود: این یک توافق دوجانبه یا تواق میان چند طرف نیست بلکه توافقی میان همه جامعه بین‌المللی است.

وی اظهار کرد: تنش‌های ایجاد شده در نتیجه مسائلی که در توافق گنجانده نشده‌اند از جمله برنامه موشکی ایران می‌توانند اعتماد میان طرف ها را تضعیف کنند.

وی همچنین سرنوشت حسن روحانی در انتخابات ماه می را یکی دیگر از عواملی دانست که می‌تواند ابهام ایجاد کند و ابراز عقیده کرد: روحانی به اجرای برجام بسیار متعهد است و در صورت شکست او در انتخابات بعدی، مشکل جدیدی ایجاد خواهد شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هر چیز کوچکی می‌تواند بر شرایط تاثیرگذار باشد و این یکی از دشواری‌های موجود است. یک موضوع فنی بسیار کوچک می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سیاسی شود.

به گزارش ایسنا، مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن رد ادعاهای بی‌اساس آمریکا و غرب بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده‌اند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: تهران همواره بر اجرای برجام پافشاری کرده است و اعلام کرده که ایران نخستین طرفی نخواهد بود که برجام را نقض خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما