شناسهٔ خبر: 18103644 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

احداث شهرک سبزی‌کار در همدان

ایسنا

صاحب‌خبر -

امحاء سبزي‌كاري

جواد رشیدی چهارشنبه 4 اسفند در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان، خاطرنشان کرد: طی پیش‌بینی‌های انجام شده از این 420 هکتار، 100 هکتار به صورت گلخانه‌های ارزانقیمت با تولید 4 فصل و مابقی به صورت مزرعه آزاد با استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوریکه هم سبزی‌کاری‌های اطراف شهر ساماندهی می‌شوند و هم برای نخستین‌بار در کشور یک سبزی‌کاری استاندارد و مبتنی بر مسائل بهداشتی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی یکی از ارکان اصلی استان و کشور است به گونه‌ای که باید سطح بهره‌وری را از کشاورزی ارتقاء دهیم، اظهار کرد: دهیاران و بخشداران آمادگی لازم برای مبارزه با علف‌های هرز داشته باشند به طوریکه اگر از رشدعلف‌های هرز جلوگیری شود نیمی از آسیب‌های ناشی از بارش‌های در هنگام جبران می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان نهاوند رکورد بارندگی برف را در 10 سال گذشته شکسته است، ادامه داد: خاک‌های کشاورزی از لحاظ فیزیکی بهره‌مندی مناسبی از سرمایش و برف داشته است.

رشیدی درباره اقدامات صورت گرفته در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی عنوان کرد: برگزاری کلاس‌های ترویجی فراوان در رابطه با تشویق کشاورزان به کشت کلزا به 600 نفر و اجرای آبیاری تحت فشار و قطره‌ای با آموزش انفرادی به 250 نفر تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: سطح آبیاری مکانیزه شهرستان همدان بیش از 16 هزار هکتار است به گونه‌ای که اکنون با سرعت تمام داوطلبان را ثبت‌نام کرده و به صندوق و بانک‌ها برای توسعه آبیاری کشاورزی تحت فشار و کم‌فشار معرفی می‌کنیم.

رشیدی با بیان اینکه از این پس بیشتر به آبیاری کم‌فشار می‌پردازیم چرا که این نوع آبیاری مصرف کمتری دارد و راندمان را بالاتر می‌برد، عنوان کرد: این نوع آبیار به تنهایی در بلندمدت ممکن است زیان‌هایی برای کشاورزی داشته باشد به طوریکه بیشترین توجه سازمان جهادکشاورزی به آبیاری تلفیقی است که مخلوطی از آبیاری کم‌فشار و بارانی است.

وی بیان کرد: با کشت سیب‌زمینی میزان مصرف آب را به 4000 مترمکعب تغییر داده‌ایم به طوریکه با استفاده از روش آبیاری کم‌فشار و تلفیقی استفاده از آب برای کشت هر کیلو سیب از 250 لیتر به 90 لیتر کاهش پیدا می‌کند.

رشیدی با اشاره به اینکه در این روش راندمان کشاورزی استان همدان 38 تن در هکتار بوده که سال گذشته این میزان 42 تن در هکتار بوده است، گفت: این آمار نسبت به نُرم جهانی بسیار بالاتر بوده است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت‌های موجود در منطقه در زمینه مبارزه با خشکسالی از جمله کم‌خاکورزی و بی‌خاکورزی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: جهاکشاورزی در پی همکاری با اداره آب به دنبال آن بود تا از 30 درصد پساب تصفیه‌شده فاضلاب در کشاورزی استفاده کند اما این سهمیه به جهاد داده نشد به طوریکه 30 درصد پساب از اداره آب بستانکار هستیم.

وی روش‌های باقی ماندن گیاهان درخاک، استفاده از پوشش‌ها از جمله آبیاری کم‌فشار و استفاده از لوله و کانال‌های انتقال آب برای کشاورزی را روش‌هایی برای جلوگیری از تبخیر آب دانست.

رشیدی با بیان اینکه تاریخ کشت‌ها هر ساله با فصل و موقعیت آب و هوایی مشخص می‌شود، افزود: تا کنون 31 گلخانه در سطح شهرستان فعال بوده و 30 هکتار پروانه تأسیس در دست بررسی است که سال آینده به ناوگان گلخانه‌ای می‌پیوندد.

وی با اشاره به تأسیس تعاونی گلخانه‌داران توسط جهادکشاورزی در استان، خاطرنشان کرد: گلخانه‌های تولید نشا و اراضی کشت دیم در استان در حال توسعه هستند به طوریکه درحال حاضر یک گلخانه کشت نشا در حال فعالیت و تولید است.

وی با اشاره به معرفی کشت‌های جایگزین پیشنهادی به وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد: جهادکشاورزی دو نوع محصول موسیر و زعفران را به عنوان  محصول ویژه به وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده تا علاوه بر جو و گندم، در مزارع کشاورزی استان کشت شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه شهرستان‌های همدان و نهاوند بهترین موقعیت را برای کشت موسیر دارند، تصریح کرد: اساسی‌ترین نکته در تولید موسیر این است که از تخریب منابع طبیعی با اهلی کردن سیر جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در 60 هکتار از مزارع استان دانه‌های دیم به صورت آزمایشی کاشته شده که با استقبال چشمگیر کشاورزان همراه بود که امید است با بارندگی‌ها مطلوب امسال نتایج خوبی را از این محصولات بگیریم.

وی گفت: 3 تأسیسات صنعتی، صنایع‌تبدیلی و بسته‌بندی در بخش کشاورزی خواهیم داشت که پیش‌بینی می‌شود بیش از 1200 نفر اشتغالزایی داشته باشند.

نظر شما