شناسهٔ خبر: 18103438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنفرانس ژنو 4 - گزارش لحظه به لحظه / آغاز دیدارهای دوجانبه

تهران - ایرنا - چهارمین دور مذاکرات صلح سوریه روز پنجشنبه ساعاتی دیگر در ژنو آغاز بکار خواهد کرد، مذاکراتی که استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد تاکید کرد که جدول کاری آن بر روند انتقال سیاسی و براساس قطعنامه 2254 خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، دی میستورا ساعت 9 صبح به وقت ژنو با هیات های شرکت کننده در مذاکرات صلح سوریه، دیدار دوجانبه و غیر رسمی داشت.
9.40: رئیس هیات دیپلماتیک روسیه در سازمان ملل متحد در ژنو تاکید کرد که نمایندگان مجموعه موسوم به حمایت از سوریه در سخنرانی دی میستورا در آغاز مذاکرات ژنو شرکت خواهند کرد.
9.43: وزارت امور خارجه چین بر حمایت دوباره خود از مذاکرات صلح ژنو تاکید کرد و گفت که فرستاده ویژه این کشور در امور سوریه در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.
9.45: مایکل راتنی معاون وزیر خارجه آمریکا به نمایندگی از واشنگتن و به عنوان فرستاده ویژه در مذاکرات ژنو شرکت خواهد کرد.
10.09: مذاکرات صلح سوریه در ژنو با سلسله دیدارهای دوجانبه از سر گرفته شد که در جریان آن دی میستورا با هیات مذاکره کننده دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری دیدار کرد.
11.14: دی میستورا با «نصر الحریری» رئیس هیات مخالفان سوری دیدار کرد.
11.53: یک منبع آگاه دیپلماتیک به این شبکه خبری گفته است که بار دیگر صحبت بر سر کنارگذاشتن دی میستورا از پرونده به صورت جدی مطرح شده است و افراد جایگزین شامل «سگرید کاگ» (نماینده کنونی سازمان ملل متحد در امور لبنان) و جمال بن عمر (نماینده پیشین سازمان ملل متحد در سال 2011 در امور یمن) مطرح شده اند.
12.11: جمال سلیمان و جهاد مقدسی (سخنگوی سابق و برکنار شده وزارت خارجه سوریه) از مخالفین مستقل برای شرکت در مذاکرات وارد ژنو شدند.
12.32: «نصر الحریری» رئیس هیات مخالفان سوری کنفرانس مطبوعاتی را لغو کرد.
در سه دور مذاکرات قبلی که در ماه های فوریه، مارس و آوریل 2016 در ژنو سوئیس برگزار شد، «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نتوانست نمایندگان گروه های مخالف سوری و دولت را دور میز مذاکره جمع کند.
دی میستورا این بار می گوید، امیدوار است دو طرف برای نشستن پشت میز مذاکره به منظور انجام گفت و گوهای مستقیم موافقت کنند.
مذاکرات ژنو 4 برای حل بحران سوریه، روز پنجشنبه در سوئیس آغاز می شود و بشار الجعفری ریاست هیأت دولت سوریه و «نصر الحریری»، ریاست هیات مخالفان را برعهده خواهند داشت.
شبس**9363**1574**مترجم: محمد تدو ** انتشار دهنده: محسن تهوری

انتهای پیام /*

نظر شما