شناسهٔ خبر: 18102622 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

انتخابات به شرط برجام؟!

در آستانه انتخابات، برخی ها همچون گذشته ترفند لیپلماسی لبخند را بکار برده و از نقش اساسی! برجام سخن می گویند تا شاید "ایرباس" تازه تعمیر شده ای از راه برسد و اقتصادمان را متحول و تحریم ها را منحل کند!

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر، همه از بدعهدی آمریکا در خصوص برجام شنیده ایم و تحریم دوباره آنها را علیه ایران اسلامی آن هم پس از اجرای برجام! را هم ازبریم؛ بی توجهی به چند سال مذاکرات و ... از سوی آمریکا چنان مهر اثبات را بر آرمان انقلابی امت اسلامی ایران مبنی بر بی اعتمادی به آمریکا زد که نظر جهانیان را برانگیخت.

آمریکا با اوباما و یا با ترامپ همان خوی استکباری خود را حفظ کرده و این مهم هم اکنون برای مردم ما نیز بیش از پیش مشهود شده است؛ هرچند مردم ایران اسلامی در چند سال مذاکره و به میان آمدن بحث برجام آینده اقتصادی بدون تحریم و تهدید را در افکار خود می پروراندند که متاسفانه با وجود هشدار های پی در پی رهبر انقلاب مبنی بر عدم اعتماد به امریکا، این نشست ها، برخاستها و لبخند ها تا جایی ادامه یافت که داشته هایمان را از دست دادیم.

به هر حال، تلاش های دیپلمات های ایرانی در این خصوص صورت گرفت و نشان افتخار ملی هم بر گردن آن ها انداخته شد، ولی خبری از نتیجه موثر و مفید چند ساله این دیپلمات ها برای ایران اسلامی نشد.

با این وجود همچنان فرصت ازآن ایرانیان بوده و می توان با اتکا به توان داخلی، موفقیت های موشکی و دفاعی و همچنین اقتصاد مقاومتی تمام اشتباهات گذشته را جبران و بتبع شرایط اقتصادی متناسب با جیب مردم را آن هم در آستانه نوروز محیا ساخت.

موقعیتی که پیشتر از سوی رهبر انقلاب برای دولتمردان تشریح شده بود؛ این مهم تنها راه برون رفت از تحریم ها و تهدید ها و همچنین بی شک کارسازتر از برجام کذایی خواهد بود؛ چرا که بهره وری از داشته ها و استفاده از توان داخلی و همچنین حمایت از نیروی کار و پتانسیل بومی عملکرد اقتصادی کشور را بدون اتکا به خارجی ها امکان پذیر می سازد.

اما نکته اساسی که در این بین موجودیت پیدا کرده است اقدامات تامل برانگیز مجریان طرح برجام است که نه تنها عملکردی در حوزه حمایت های داخلی و اقتصاد مقاومتی نداشته اند، بلکه برجام را همچنان تاثیرگذارترین اقدام اخیر خود دولت، موثر در لغو تحریم ها!، جلوگیری از جنگ و ... مطرح می کنند تا شاید با یک تیر برجام دو نشان اعتماد و آشتی ملی را برای مردم آن هم برای موقعیت خود در انتخابات به وجود آورند.

قرار بود با اجرایی شدن برجام هم چرخ سانتریفیوژها و هم چرخ اقتصاد بچرخد ولی چرخ‌های سانتریفیوژها منوط به توافقات برجام، باعث بتن‌ریزی در قلب راکتور شد، فردو تعطیل و دانشمندان کنار گذاشته شدند تا اِسرار دولتی ها همچنان کارسازتر باشد!

در این میان با اشاره به مستندات توافقنامه برجام می توان در این خصوص به نتایجی رسید:

1- باید دید که پس از برجام بیکاری کاهش‌یافته یا کارخانه‌ها و تولیدی‌ها گردش کار مناسبی دارند یا خیر.

2- تحریم ها لغو شده اند، حال و روز جیب مردم چگونه است، سفره مردم بزرگ تر شده یا کوچکتر؟

3- امنیت برای سرمایه‌گذار از دید سودآوری در کشور احیا شده است؟

4- نرخ بیکاری، اعتیاد، طلاق، مهاجرت، اختلاس، مدیران نجومی بگیر، شیشلیک خورها، قرارداد های بی اساس نفتی، نرخ دلار و ... کاهش یافته است؟

5- مشکل کارخانه‌ها به لحاظ دانش تولید و سرمایه در گردش مرتفع شده است؟

6- آیا درب صادرات جهانی به کشور جهت توسعه اقتصادی باز شده است؟

7- کیفیت و کمیت کالای داخلی چگونه ارزیابی می شود؟ آیا حمایت از کالای داخلی و تولید ملی در دستور کار قرار دارد؟

8- آیا به غیر از یک فروند هواپیمای تازه تعمیر شده، برجام دستاورد دیگری دارد؟

9- رکود و تورم در سطح بازار چگونه ارزیابی می شود؟

10- سیاست های اقتصاد مقاومتی تا چه اندازه در کشور عملیاتی شده است؟

با اشاره به موارد ذکر شده که می توان به صحت و سقم محتوای برجام و عاقبت تامل برانگیز این واقعه تلخ پی برد؛ اگر همه تعهدات برجام هم عملی می‌شد باز هم تأثیر خاصی در حوزه اقتصاد رخ نمی‌داد.

اگر برجام می توانست باعث ورود کالاهای استراتژیک برای تولید ارزان در کشور شود می‌توانستیم بگوییم برجام تأثیر داشته است؛ این درحالی است که از قبل هم پیش‌بینی شده بود که برجام نمی‌تواند گشایش خاصی را به همراه داشته باشد.

در پایان لازم است بر فرمایشات رهبر انقلاب تامل کنیم؛ باید در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کرد و بنیه اقتصادی در داخل کشور تقویت و معایب قانونی فعالیت‌های اقتصادی برطرف گردد.

انتهای پیام/

نظر شما