شناسهٔ خبر: 18102188 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هنگام | لینک خبر

صف‌آرایی نامداران هنر جهان علیه ترامپ

۶۰ نویسنده و هنرمند بزرگ در نامه‌ای، تصمیمات مهاجرتی رئیس جمهور امریکا را تخطئه کردند

صاحب‌خبر -
سایت خبری تحلیلی هنگام    Hengamnews.com:
یک سال پیش رژیم صهیونیستی با هدف بهره‌جویی سیاسی از ستاره‌های سینمای جهان، هنرمندانی چون لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون و سایر ستاره‌های هالیوودی را به سفرهای لوکس رایگان به سرزمین‌های اشغالی دعوت کرد اما این دعوت با بی‌توجهی هنرمندان روبرو شد.

به گزارش ان‌.دی.تی‌.وی، هیچ‌کدام از 26 ستاره اسکار که به آنها پیشنهاد سفر رایگان به ارزش بیش از 55 هزار دلار شده بود، سفر به اراضی اشغالی را نپذیرفتند.

این پیشنهاد بخشی از بسته هدیه یک شرکت بازاریابی در زمان نزدیک به مراسم اسکار 2016 بود که ارزش هر کدام 200 هزار دلار برآورد ‌شد و شامل آیتم‌های دیگری مثل استفاده از دستمال‌های توالت فوق گرانبها می‌شد؛ این اقدامات واکنش‌های شدیدی را برانگیخت؛ گروه‌های فعال با انتقاد شدید از این اقدام، رژیم صهیونیستی را به تلاش برای سودجویی از هنرمندان متهم می‌کنند تا به این وسیله وجهه مثبتی از خود به نمایش بگذارد و اتهامات حقوق بشری در اراضی اشغالی فلسطین را کم اهمیت جلوه دهد. اکنون که دیگر فرصت چندانی تا برگزاری اسکار 2017 در 26 فوریه باقی نمانده است، به نظر می‌رسد هیچ کدام از هنرمندان هالیوودی حاضر به سفر به اراضی اشغالی نشده‌اند.

می‌گویند هنر رساترین صدا برای شخصیت یک جامعه است و هنرمند حنجره‌ای است که صدای ملت را به گوش جهانیان می‌رساند. هر جا که گروکشی و قدرت نمایی سیاستمداران قد علم می‌کند، در میان تمام موضع‌گیری‌ها و واکنش‌ها این صف‌آرایی هنرمندان و چهره‌ها معتبر فرهنگ است که نگاه‌ها را متوجه خود می‌کند.  در نمونه اخیر این واقعیت، موضع‌گیری‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ در مقابل مسلمانان، منع سفر برای اتباع هفت کشور عمدتاً مسلمان به خاطر همزمان شدن با نامزدی اصغر فرهادی در اسکار امسال، بازتاب بیشتری یافت و به‌واسطه اعتراض چهره‌های شناخته شده اهالی فرهنگ نگاه مردم عادی را متوجه خود کرد. بعد از واکنش همه نامزدهای اسکار فیلم‌های خارجی، دفاع تمام قد انجمن نویسندگان امریکا، بیانیه انجمن آکادمی اسکار، موضع‌گیری نهادهای مختلفی مثل انجمن کتابخانه‌های امریکا (ALA) و... این بار هنرمندان اسم و رسم‌دار جهان دست به قلم شدند تا با یادی از فیلمساز شناخته شده سینمای ایران نسبت به قانون جنجالی رئیس جمهوری امریکا اعتراض کنند. هشتادونهمین دوره جوایز اسکار، 26 فوریه (بامداد دوشنبه، ٩ اسفند به وقت ایران) در حالی برگزار می‌شود که غیبت فیلمساز سینمای ایران و تحریم اسکار از سوی فرهادی توجه و واکنش اهالی فرهنگ را معطوف سیاست‌های تبعیض‌آمیز ترامپ کرده است. فیلم تحسین شده «فروشنده»، امسال در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار با چهار فیلم دیگر از دانمارک، سوئد، آلمان و استرالیا رقابت می‌کند اما با وضع قانون منع سفر توابع هفت کشور عمدتاً مسلمان به امریکا سازنده این فیلم به‌عنوان یک ایرانی حق حضور در این مراسم را نداشت. طبق قانون موقتی که «ترامپ» اندکی پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده وضع کرد مسافران و مهاجران هفت کشور ایران، ‌عراق، سومالی، سودان، سوریه، یمن و لیبی حتی با داشتن کارت سبز، حق ورود به ایالات متحده امریکا را نداشتند. اگر چه پس از اعلام این قانون، برخی اخبار تأییدنشده از قائل شدن امتیاز و اعمال استثنائاتی برای فرهادی و احتمال حضور او در این مراسم حکایت داشت اما این فیلمساز ایرانی قاطعانه اعلام کرد که با اما و اگر در اسکار شرکت نمی‌کند و در اعتراض به این قانون، اسکار را تحریم کرد. تحریم اسکار توسط فرهادی بیانیه همدلانه انجمن آکادمی اسکار و پشتیبانی کامل آنها را به همراه داشت. در این بیانیه بر برداشتن مرزها و مشارکت تمام مردم جهان فارغ از تابعیت، ‌نژاد یا دین‌شان به‌عنوان یکی از دستاوردهای این مراسم تأکید و در ادامه از اینکه عوامل فیلم فروشنده تنها به دلیل دین یا ملیت‌شان از ورود به امریکا منع شده‌اند ابراز تأسف شده بود. تصمیم اصغر فرهادی مبنی بر تحریم اسکار در ادامه با حمایت رقبایش در بخش بهترین فیلم خارجی همراه شد و 4 فیلمساز نامزد اسکار در این بخش با پشتیبانی از فرهادی، فرمان بحث برانگیر ترامپ را محکوم کردند.

طی ماه گذشته علاوه بر سینماگران، واکنش‌ها به قانون تبعیض‌آمیز ترامپ از سوی دیگر چهره‌های معتبر فرهنگی ادامه داشته است و در تازه‌ترین صف‌آرایی اهالی فرهنگ و هنر علیه رئیس جمهوری امریکا، گروهی متشکل از 60 نویسنده و موسیقیدان با انتشار نامه‌ای اعتراض‌شان را علیه ترامپ اعلام کردند. به نقل از گاردین، این چهره‌های هنری و ادبی طی نامه‌ای که از سوی مرکز «پن» امریکا منتشر شده، از «ترامپ» خواسته‌اند که این قانون را لغو کند. آنها این قانون را «کاملاً در تضاد با منافع ملی امریکا» دانسته‌اند و در نامه خود از «اصغر فرهادی» کارگردان ایرانی نام برده‌اند که در اسکار امسال با فیلم «فروشنده»، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی شده اما به خاطر وضع این قانون، مراسم اسکار را تحریم کرده است. در این نامه که به امضای نویسندگان نام آشنایی چون مارگارت اتوود، زادی اسمیت و فیلیپ راث رسیده است. همچنین به «عمر سلیمان» موسیقیدان سوری اشاره شده که می‌توانست در مراسم مؤسسه موسیقی جهان نیویورک حضور پیدا کند اما این قانون جدید او را هم از حضور در این مراسم منع می‌کند. «راما حیدر» نمایشنامه‌نویس فلسطینی ـ سوری هم از دیگر افرادی است که قرار بوده طی سال 2017 به نیویورک سفری داشته باشد اما برنامه‌هایش تحت تأثیر این اقدام نژادپرستانه قرار گرفته است. در این نامه سرگشاده آمده است: «در کشورهایی که تحت تأثیر این قانون منع ورود قرار گرفته‌اند، نویسندگان، هنرمندان، موسیقیدان‌ها و فیلمسازان هستند که اغلب جلودار مبارزه با خفقان و ترور می‌شوند.»

نظر شما