شناسهٔ خبر: 18099104 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت الله مکارم شیرازی: مراجع تقلید به وسیله خمس اسلام را زنده نگاه داشتند

قم - ایرنا - آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: خمس یکی از مهمترین راه های حفظ حوزه های علمیه و دین اسلام است و در طول تاریخ مراجع تقلید و علمای بزرگ از طریق وجوه حاصل از آن، اسلام و مکتب تشیع را برپا نگاه داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در همایش «خمس و تعالی فرهنگ جامعه» در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم با اشاره به لزوم پاسخ گویی به سوال های مردم در خصوص مساله خمس افزود: دشمنان از جایگاه مهم خمس برای حفظ حقیقت اسلام آگاه هستند و تلاش می کنند با طرح شبهات با این حکم الهی مقابله کنند؛ چراکه می دانند یکی از ستون های استواری مکتب اهل بیت(ع) و حوزه های علمیه با وجود توطئه های فراوان، همین موضوع خمس بوده است.
وی با بیان این که منفعت اجرای احکام الهی از جمله پرداخت خمس به انسان ها باز می گردد، ادامه داد: اسلام به دنبال اصلاح جامعه و هدایت آن به سمت سعادت می باشد و یکی از فلسفه های مهم پرداخت خمس نیز کمک به این هدف مقدس است.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: سهمی که برای سادات در مساله خمس دیده شده است تنها برای احترام معنوی سادات است و عامل تبعیض نیست، چراکه برای سایر نیازمندان از زکات سهمی قرار داده شده است که سادات نمی توانند از آن استفاده کنند.
وی با اشاره به این که سهم امام برای انجام فعالیت های مرتبط با گسترش مکتب تشیع در اختیار مراجع تقلید قرار می گیرد، ادامه داد: سهم امام مساله ای شخصی نیست، علمای شیعه با مساله خمس قدرت پیدا می کنند و برای انجام فعالیت های خود وابسته به بودجه های دولتی نیستند.
وی بیان کرد: هم اکنون شیخ الازهر وابسته به حکومت مصر است و از آنجا حقوق می گیرد اما مراجع تقلید شیعه در تامین هزینه های خود مستقل هستند و به همین خاطر توانستند با پیروی از قیام امام حسین(ع) حکومت طاغوت را نابود کنند و دلیل مخالفت دشمنان با فلسفه خمس نیز همین قدرت تاثیرگذاری آن است.
این مرجع تقلید گفت: دشمنان می گویند اگر خمس از بین رود قدرت مرجعیت از بین می رود؛ وهابیت و سکولارها از قدرت خمس که در اختیار علمای دین قرار می گیرد، می ترسند.
وی با بیان این که مساله خمس موضوعی شخصی نیست، افزود: خود بنده هم خمس می پردازم و دفترچه پرداخت خمس دارم.
آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: تا آنجا که می دانم، هم علمای گذشته و هم علمای کنونی تا آنجا که بتوانند دست به خمس برای تامین مخارج خود نمی زنند و تلاش می کنند هزینه های زندگی خود را از راه های دیگر تهیه کنند.
وی ادامه داد: زندگی خود بنده نیز از طریق حق تالیف کتاب هایم تامین می شود و آخر سال خمس درآمدم را می پردازم.
آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: فرهنگ پرداخت خمس باید از کودکی در میان مردم رواج یابد تا به یک پدیده عمومی تبدیل شود.
وی افزود: از خمس می توان در انجام فعالیت های گسترده از جمله اعزام مبلغان به مناطق محروم، پاسخ به شبهات دشمنان، توزیع لوازم مورد نیاز مردم مناطق محروم، تاسیس و تجهیز کتابخانه ها و پرداخت شهریه های حوزه های علمیه استفاده کرد.
وی ادامه داد: حدود 400 حوزه علمیه داخلی و 12 حوزه علمیه در خارج از کشور به وسیله خمس اداره می شود تا نام اسلام در همه جای عالم برافراشته باشد و اگر شیعیان وظیفه خود را نسبت به پرداخت خمس انجام دهند، صدای اسلام و مکتب تشیع به سراسر نقاط جهان خواهد رسید.
همایش بین المللی «خمس و تعالی فرهنگ جامعه» به همراه رونمایی از «بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس» با هدف ترویج این فریضه الهی در جامعه با حضور مراجع تقلید، علمای برجسته، اندیشمندان جهان اسلام و جمعی از مسئولان در سالن همایش های پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*

نظر شما