شناسهٔ خبر: 18095167 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

محسن اسماعیلی در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه:

کدام قیاس از منظر قرآن پسندیده است؟

R1410/P1010114/S4,37/CT11

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر قیاس با دیگران در امور معنوی و نسبت به اشخاص بالاتر از ما باشد که سبب رشد و تکامل ما شود، این قیاس از نظر قرآن و روایات پسندیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، محسن اسماعیلی نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه سلسله جلسات شرح و تفسیر نهج‌البلاغه که در موسسه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر«سرچشمه» برگزار شد، با اشاره به آثار و مبانی قیاس با دیگران گفت: معمولاً مردم خود را با دیگران مقایسه می‌کنند که این قیاس می تواند مفید یا مضر باشد.

اسماعیلی با اشاره به آیات و روایات درباره قیاس اظهار کرد: اگر قیاس با دیگران در امور معنوی و نسبت به اشخاص بالاتر از ما باشد که سبب رشد و تکامل ما شود این قیاس از نظر قرآن و روایات پسندیده است. اگر قیاس در رابطه با اشخاص معنوی‌تر از ما سبب یأس و ناامیدی شود، این قیاس پسندیده نیست.

وی با اشاره به نوع دیگر قیاس در امور مادی گفت: اگر قیاس با افرادی پایین‌تر از خودمان سبب تنبّه و شکر الهی شود، پسندیده است، اما اگر سبب فخرفروشی یا غرور شود بسیار ناپسند است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه انسان نباید خود را با کسانی که ظاهراً از نظر معنوی پایین‌تر هستند مقایسه کند، بیان کرد: این کار سبب غرور می‌شود، چراکه ممکن است ما نسبت به آنها در درجات پایین‌تری قرار داشته باشیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همه آن چیزی که خدا از نظر مادی و معنوی به انسان عطا کرده، فضل و لطف اوست، لذا هیچگاه نباید سبب غررور انسان شود.

وی امنیت، سلامت، اموال، فرزندان و آبروی اجتماعی را از نعمات الهی خواند و اظهار کرد: انسان قادر به شمارش این نعمات ارزشمند خدا نیست و هرچه شکر کند حق آن را نمی‌تواند ادا کند.

جلسات شرح نهج‌البلاغه روزهای چهارشنبه هر هفته بعد از فریضه مغرب و عشا در موسسه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر«سرچشمه» برگزار می‌شود و ورود برای عموم آزاد است.

صوت کامل بیانات محسن اسماعیلی در جلسه شرح نهج‌البلاغه در ادامه منتشر می‌شود:

 

 

انتهای پیام/

نظر شما