شناسهٔ خبر: 18089776 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

پیش‌ بینی آمانو درباره نقض برجام

خبرگزاری تسنیم

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای ابراز اطمینان کرد که آمریکا برجام را نقض نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -
 "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز اطمینان کرد که آمریکا برجام را نقض نخواهد کرد این در حالی است که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا بارها علیه توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرده است.

آمانو که با "فایننشال تایمز" صحبت می‌کرد، گفت: توافقی که آقای ترامپ این ماه از آن به عنوان بدترین توافقی که تا کنون دیده یاد کرده، بیش از آن چیزی که انتظار می‌رود پایدار است.

وی افزود: تا زمانی که برجام اجرا می‌شود این توافق بیش از آن چیزی که بسیاری از مردم فکر می‌کنند قدرتمند خواهد بود.

آمانو با تاکید بر پایبندی ایران به این توافق و مطلع شدن جمهوری‌خواهان از مزایایی که برجام به همراه دارد، گفت: پیدا کردن راه حل دیگری برای برجام بسیار مشکل است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با شفاف ساختن این موضوع که واشنگتن به تنهایی نمی‌تواند درباره لغو یا اجرای برجام تصمیم گیری کند، گفت: من مدعی نیستم که سیستم راستی آزمایی بهترین سیستم است اما این بهترین سیستمی است که می‌توان طی شرایط موجود انتظار آن را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: این یک توافق دوجانبه نیست. این توافقی میان چندین گروه نمی‌باشد بلکه توافقی با تمام جامعه بین‌المللی است.

البته مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان کرد که این توافق تحت تاثیر موضوعاتی قرار گرفته که در این توافق به آن اشاره‌ای نشده است که از جمله این موضوعات می‌توان به برنامه موشکی ایران اشاره کرد که می‌تواند اعتمادها را تضعیف کند.

همچنین مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسئله امنیت هسته ای، توافق هسته ای ایران و آزمایش های موشکی کره شمالی با شبکه بی بی سی گفتگو کرد.

مجری شبکه از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پرسید آیا شعارهای دونالد ترامپ و بالاخص انتقادات او از توافق هسته ای با ایران، شما را نگران نمی کند؟

آمانو پاسخ داد: «آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمانی فنی (تخصصی) است و تمرکز ما نیز روی واقعیت ها است. ایران، توافق (هسته ای) را اجرا می کند و آژانس نیز نظارت و راستی آزمایی توافق را ادامه می دهد. بنابراین، ما گمانه زنی نمی کنیم و نگران نیستیم. با آمریکایی ها نیز صحبت خواهیم کرد».

مجری بی بی سی گفت پس توافق هسته ای با ایران مؤثر واقع شده است و شما از این بابت اطمینان دارید؟

مدیر کل آژانس گفت: «بله، ما بیش از یکسال است که این توافق را اجرا می کنیم و توافق نیز اجرا شده است».

آمانو در پاسخ به این سؤال که مهمترین اولویت کنونی شما برای آژانس بین المللی انرژی اتمی چیست، گفت:« البته، توافق هسته ای ایران و اجرای آن اهمیت زیادی دارد، اما مسائل کره شمالی و امنیت هسته ای نیز وجود دارد».

مجری بی بی سی گفت: این روزها خطر تروریسم به شکل فزاینده ای احساس می شود و به همین علت امنیت هسته ای از اولویت و اهمیت بسیاری برخوردار است. در این زمینه چه اقداماتی می کنید؟

آمانو گفت: این مسئله بسیار مهمی است. امنیت هسته ای به معنای جلوگیری از افتادن مواد هسته ای به دست تروریست ها و مسئولیتِ اطمینان از رخ ندادن این مسئله است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به کشورها (در این زمینه) کمک می کند. ما به مأموران مرزبانی و افسران گمرک ها آموزش می دهیم، تجهیزات فراهم می کنیم، پایگاه اطلاعاتی داریم و کشورها را در اجرای توافق ها یاری می کنیم».

آمانو در پاسخ به این سؤال که آیا پیشرفت ها در حوزه فناوری هسته ای، کار را برای شما دشوارتر کرده است، گفت: «تروریسم در همه جا وجود دارد و ما باید این خطر را بسیار جدی بگیریم. اما بسیاری از کشورها در این زمینه همکاری دارند و آژانس نیز در عرصه جهانی برای تقویت امنیت هسته ای کار می کند».

مجری شبکه پرسید نظر به مخفی کاری کره شمالی، چگونه بر تحولات هسته ای این کشور نظارت می کنید؟

آمانو گفت: «بازرسان ما در آنجا مستقر نیستند. در ماه آوریل سال 2009 میلادی از ما خواسته شد که (کره شمالی) را ترک کنیم، اما کماکان از طریق تصویربرداری ماهواره ای بر اوضاع شهر هسته ای یونگ بیون نظارت داریم. ما نشانه های بسیاری داریم که فعالیت های هسته ای در یونگ بیون، همان طور که آنها (مقامات کره شمالی) اعلام کردند، در حال پیشرفت است. کره شمالی، عنصری بسیار نگران کننده است. آنها پارسال دو بار تسلیحات هسته ای آزمایش کردند و پرتاب موشک ها را ادامه می دهند. این نیز تهدیدی برای امنیت آسیا و فراتر از آن است.

برچسب‌ها:

نظر شما