شناسهٔ خبر: 18088727 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انگلیسی آزاد شده از گوانتانامو با وساطت تونی بلر، بمب گذار امروز داعش

لندن - ایرنا - منابع انگلیسی روز چهارشنبه فاش کردند که ابوزکریا البریتانی عامل بمب‌گذاری انتحاری اخیر در موصل عراق ، فردی به نام «رونالد فیدلر» تبعه انگلیس است که به‌واسطه لابی گری دولت تونی بلر با کاخ سفید توانست در سال 2004 از زندان گوانتانامو خلاص شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اسکای نیوز در گزارشی روز چهارشنبه گفت: داعش می‌گوید «ابوزکریا البریتانی» یا همان 'رونالد فیدلر' شهروند انگلیس، فردی است که اخیرا یک خودرویی بمب‌گذاری‌شده را در یک مقر نظامی ارتش عراق در جنوب غرب موصل منفجر کرده است.
این شبکه خبری افزود: «البریتانی» لقبی است که غالبا از سوی گروه‌های افراطی به افرادی که دارای تابعیت انگلیسی هستند داده می‌شود.
اسکای نیوز گفت: رونالد فیدلر، پنجاه‌ ساله یکی از 5 زندانی انگلیسی محبوس در گوانتانامو بود که پس از 2 سال حبس در سال 2004 آزاد شد.
این شبکه خبری افزود: او در سال 2002 از سوی نیروهای آمریکایی در قندهار (افغانستان) دستگیر و به گوانتانامو منتقل شده بود.
به گفته اسکای نیوز، او یک‌میلیون پوند از سوی دولت تونی بلر به‌عنوان حق‌السکوت دریافت کرد تا ادعایی در رابطه با زندانی شدنش نداشته باشد.
این شبکه خبری گفت: فیدلر متولد منچستر بود که بعداً به دین اسلام تشرف آورد و نامش را به «جمال الحریث» تغییر داد.
شبکه 'بی‌بی‌سی' نیز روز چهارشنبه در گزارشی عنوان کرد که به مدارک ثبت‌نام فیدلر در گروه داعش دست یافته است که زمان ثبت‌نام را آوریل 2014 میلادی (بیشتر از دو سال پیش) نشان می‌دهد. یعنی زمانی که او از مسیر ترکیه وارد سوریه شده است.
این شبکه افزود: گفته می‌شود که او با نام جمال الحریث نیز شناخته می‌شد و در نهایت، نام ابوزکریا البریتانی را برای خود انتخاب کرده است.
در همین حال روزنامه دیلی میل در گزارشی نوشت: افشای هویت رونالد فیدلر سولات جدی را در خصوص گام‌هایی که دولت انگلیس بایستی پس از آزادی وی از گوانتانامو برمی‌داشت، به وجود آورده است.
به نوشته دیلی میل، «تیم لافتون» نماینده مجلس از حزب محافظه‌کار عوام گفت: تونی بلر بایستی اکنون پاسخ‌گو باشد که چطور این فرد افراطی تهدیدی علیه امنیت کشور انگلیس نبوده است.
وی افزود: پرواضح است که او طی این مدت تهدیدی علیه انگلیس بوده و یادآوری این مساله که او یک‌میلیون پوند از دولت بابت حق‌السکوت دریافت کرده و تونی بلر به‌اشتباه درباره او قضاوت کرده است، همچون پاشیدن نمک روی زخم است.
'جان پاف'، نماینده دیگر مجلس از حزب لیبرال دمکرات انگلیس نیز ضمن انتقاد از آزادی رونالد فیدلر از زندان گوانتانامو گفت: پرداخت یک‌میلیون پوند از پول مالیات‌دهندگان انگلیسی به فردی که بی‌گناه خوانده و امروز به دامن داعش پیوسته است، مانند مشت زدن به دندان است.
وی گفت: وزارت کشور بایستی توضیح دهد که چگونه او توانست با توجه به سابقه همکاری‌اش با گروه‌های افراطی از کشور خارج شود.
'دیوید بلانکت' وزیر کشور پیشین انگلیس در جریان آزادی وی گفته بود که هیچ‌یک از آزادشدگان زندان گوانتانامو تهدیدی علیه مردم انگلیس به شمار نمی‌آیند.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی دولت انگلیس دست‌کم 850 نفر از افرادی که در فهرست امنیتی دولت قرار دارند برای پیوستن به گروه های تروریستی چون داعش به عراق و سوریه سفرکرده‌اند. نیمی از این افراد به انگلیس بازگشته و حدود 15 درصدشان کشته شده اند.
در همین حال یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس روز چهارشنبه در واکنش به گزارش های منتشر شده در مورد مرگ «ابوزکریا البریتانی»گفت: مدت‌هاست که دولت انگلیس در رابطه با سفر به عراق و سوریه هشدار داده است.
وی افزود: درحالی‌که دولت انگلیس هیچ‌گونه خدمات کنسولی را در سوریه ارائه نمی‌دهد و ارتباط کنسولی با عراق نیز به‌شدت محدود است، قادر نیستیم تا موقعیت اتباع انگلیسی در این مناطق را تائید کرد.
اروپام**4**ن**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی

انتهای پیام /*

نظر شما