شناسهٔ خبر: 18088530 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیربهداشت: در کمتر از 30 قلم دارو کمبود داریم

تهران - ایرنا - وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرایط خوبی در حوزه دارو در سال 92 حاکم نبود اما خوشبختانه طی کمتر از 2 ماه توانستیم کمبود دارویی را از 300 قلم به 50 قلم برسانیم و امروز کمتر از 30 قلم کمبود دارو داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سید حسن هاشمی روز چهارشنبه در همایش دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه غذا و دارو در باغ موزه نگارستان افزود: درزمان حاضر قیمت داروهای وارداتی حداقل به یک چهارم کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: علاوه بر تشویق صادرات دارو، میزان واردات دارو نیز کنترل شده و در پی آن، سهم تولید داخلی دارو از 63 درصد به 70 درصد افزایش پیدا کرده است؛ ضمن اینکه اجازه ندادیم واردات دارو افزایش یابد و سقف یک میلیارد دلار برای آن در طول این چند سال حفظ شد.
به گفته وزیر بهداشت، بطور میانگین قیمت تجهیزات پزشکی، 35 درصد کاهش یافته؛ حتی میانگین قیمت دستگاه های تصویربرداری ام.ار.آی و سی تی اسکن تا 100 درصد کاهش پیدا کرده است و نیز 2 هزار میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به سراسر کشور فرستادیم.
وزیربهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: 10 هزار پزشک متخصص نیز در دولت تدبیر امید در کشور توزیع شد.
وزیر بهداشت در ادامه به موضوع روغن پالم اشاره کرد و گفت: در این حوزه سربلند بیرون آمدیم. در جلسات متعدد حتی در دولت متهم شدیم که به صادرات کشور آسیب رسانده ایم اما با توجه رئیس جمهوری، واردات پالم از 700 هزار تن به حدود 300 هزار تن کاهش یافت.
هاشمی افزود: طرح نشان دار کردن مواد غذایی با برچسب های شبیه چراغ راهنما کار بزرگی بود که باید تبلیغ شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاهش کمبودهای دارویی، کاهش واردات پالم، کنترل افزایش واردات دارو و افزایش سهم تولید داخل دارو، کاهش میزان نمک، شکر و چربی و کاهش قیمت تجهیزات پزشکی را ازجمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه غذا و دارو بیان کرد.
وزیر بهداشت گفت: توانسته ایم میزان نمک، شکر و اسیدهای چرب را در فرآورده های غذایی کاهش دهیم.
هاشمی افزود: این سیستم باید ادامه یابد و اگر مجلس و دولت از آن حمایت نکنند، هزینه‌های درمانی و بار بیماری افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اهمیت وضع عوارض بر کالاهای آسیب رسان به سلامت گفت: من شخصا معترض هستم که نه دولت و نه مجلس در این باره جدی نبودند. قانونی در این زمینه وضع شده که سهم ما در تصمیم گیری ناچیز است.
هاشمی تصریح کرد: وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کمتر به وضع عوارضی رضایت می دهند که حاصل آن کاهش مصرف است.
هاشمی اظهار داشت: تلاش کردیم قانون تغییر کند، موفق نشدیم. آنهایی که شعار پیشگیری می دهند باید به آن عمل کنند. وی ادامه داد: هر ماه دو داروی جدید به مجموعه داروها اضافه شده است.
اجتمام*9185**1776
خبرنگار: سادات حسینی خواه**انتشاردهنده: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

.

انتهای پیام /*

نظر شما