شناسهٔ خبر: 18088062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر امور خارجه:

در مقابل هرگونه ناامنی در منطقه عکس‌العمل نشان می‌دهیم

نمایندگی خراسان رضوی

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: سیاست ایران کمک به امنیت و صلح در منطقه است، به همین دلیل در مقابل هرگونه ناامنی در منطقه عکس‌العمل نشان می‌دهیم و به کمک خواهران و برداران خود می‌شتابیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی در نشست صمیمی با دانشجویان دانشگاه‌های خراسان رضوی که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان این‌که «تروریسم و گروه‌های تکفیری از مهم‌ترین تهدیدات امنیتی در دنیا و منطقه خاورمیانه هستند» اظهار داشت: نسبت به کشورهایی نظیر سوریه که از تروریسم رنج می‌برد بی‌تفاوت نیستیم و خود را موظف به مقابله با تهدیداتی نظیر تروریسم و رژیم صهیونیستی می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران با تروریسم، داعش و القاعده مبارزه نکرده بود، مشخص نبود گروه‌های تکفیری تا کجا پیش می‌رفتند، باید تهدیدات جدید را شناخت و برای مقابله با این تهدیدات همکاری دسته جمعی کشورها ضروری است که البته گسترش فعالیت‌های فرهنگی و علمی نقش مهمی در این خصص ایفا می‌کند. غرب آسیا و خاورمیانه منطقه‌ای با تنش‌ها و درگیری‌های مختلف است به همین دلیل ضروری است بیش از هر زمانی در راستای صلح وثبات منطقه گام برداریم.

وی با بیان این‌که «سیاست ایران ایجاد صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه است»، یادآور شد: تامین امنیت اولویت اصلی منطقه بوده و جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص بسیار تلاش کرده است. تروریسم و تکفیری‌ها شاخته شده‌ترین تهدید منطقه و کشورهای بین‌المللی هستند که البته در کنار آن‌ها تهدیدات محیط زیستی و اقتصادی نیز وجود دارد؛ هیچ کشوری نمی‌تواند خود را به تنهایی مصون از این تهدیدات بداند به همین دلیل مشارکت همه کشورها برای برقراری صلح و امنیت ضروری است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ایجاد ارتباطات علمی و تربیت دانشجویان خارجی منجر به صلح، امنیت بین‌المللی و افزایش ارتباطات ایران با سایر دولت‌ها می‌شود و به همین دلیل گسترش تبادلات علمی بین‌المللی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد؛ تبادل علمی حد و مرز نمی‌شناسد و گسترش ارتباطات علمی منجر به گسترش ارتباط در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی نیز می‌شود. رشد علم منجر به توسعه اقتصادی و گسترش رفاه ملت‌ها خواهد شد؛ در شرایطی که کشورهای غربی همه چیز حتی علم و دانش را در انحصار خود قرار داده‌اند، تبادلات علمی در عرصه‌های بین‌المللی به خصوص در منطقه باید افزایش پیدا کند.

وی با بیان این‌که «دانشجویان بین‌المللی به عنوان سفیران علمی و فرهنگی برای کشورهای میزبان در کشور خود هستند»، خاطرنشان کرد: باید در راستای توسعه جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتر تلاش کرد. در سایه گسترش روابط علمی و بین‌المللی، امنیت نیز در کشورها ایجاد می شود و این در حالیست که امنیت مقوله‌ای یکپارچه بوده و ایجاد آن در گروی مشارکت همه کشورهاست.

به گزارش ایسنا، عراقچی در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه فرودسی مشهد درباره بدعهدی‌های آمریکا گفت: بدعهدی‌ها بوده و با آن مقابله شده است، همان‌طور که در طی مذاکرات هر سنگ‌اندازی که توانستند کردند تا منافع ما را کمتر کنند، در طول اجرای برجام نیز به همین سیاست خصمانه ادامه دادند، با همه این بدعهدی‌ها مقابله شده است. دوران پس از برجام و مقابله با این بدعهدی‌ها اگر سخت‌تر از دوران مذاکره نباشد، آسان­تر هم نیست.

وی در مورد نقض برجام اظهار کرد : چیزی که منجر به کنار گذاشتن برجام توسط ما خواهد شد، نقض فاحش برجام است، در برجام بین نقض و نقض آشکار تفاوت وجود دارد، وقتی نقض فاحش صورت بگیرد ممکن است که طرفین، برجام را کنار بگذارند. نقض فاحش یعنی این‌که فرضا تحریم‌هایی که قرار بوده برداشته شود را دوباره برگردانند، یا طرف مقابل کاری کنند که منافع ما در برجام به طور کامل از بین برود. اما در مقابل مواردی که اسمش بدعهدی و نقض‌های کوچک است، اقدامات مناسب صورت می­‌گیرد. این برخوردهای مناسب در هیأت نظارت بر اجرای برجام، تصمیم­‌گیری می­‌شود که این هیأت نظارت به نوعی متشکل از منصوبین شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری هستند، همه این موارد به بحث گذاشته می‌شود که پاسخ‌های بدعهدی‌ها چیست. پاسخ این بدعهدی‌ها لزوما خروج از برجام نیست. اگر نظام به نقطه‌ای برسد که خروج از برجام را در جهت منافع خودش تشخیص بدهد لحظه‌ای در انجام آن درنگ نخواهد کرد. 

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌­ای ادامه داد : این طور نیست که به برجام دلبستگی داشته باشیم که حاضر باشیم به هر قیمتی حفظش کنیم. برجام تا وقتی که منافع ما را تامین می‌کند مورد اعتماد است و اگر  قرار باشد آن‌ها با نقض برجام و بدعهدی‌هایشان منافع ما را از بین ببرند و یا به حداقل برسانند ما تردیدی در این‌که برجام را کنار بگذاریم نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اقدامات دو طرف متناظر یا همزمان نبوده است؟ گفت: اتفاقا اقدامات دو طرف متناظر بوده است. یکی از دستورالعمل‌های ما در هنگام مذاکرات این بوده که اقدامات دو طرف باید متناظر انجام شود، ما اقداماتی را که متعهد بودیم انجام دادیم. اقدام طرف مقابل نیز این بود که قوانین تحریمی خودش را لغو کند و این دو همزمان صورت گرفت. آن‌ها قوانین تحریمی را لغو کردند.اما این‌که اثر آن را ببینیم با گذشت زمان مشخص می‌شود. علتش هم روشن است همزمان با اقدامات ما، آن‌ها نیز قوانین منع صادرات نفتی را برداشتند  و ما از فردای برجام می‌توانستیم نفت را صادر کنیم اما آن‌ها که تعهد نکردند از ما نفت بخرند، ما باید بازاریابی‌ها را انجام دهیم که زمان‌بر است. ما با هزاران کمپانی و یا بانک‌های خصوصی روبه‌رو هستیم که آن‌ها خودشان بایدتصمیم بگیرند که با ایران کار کنند و کسی نمی‌تواند مجبورشان کند. دولت‌های آنان می‌توانند آن‌ها را مجبور کنند که با ایران کار نکنند اما نمی‌توانند مجبورشان کنند که با ایران کار کنند. در روزی که قرار بود دو طرف اقدامات لازم را انجام دهند ما به تعهدات خود عمل کردیم آن‌ها هم همان روز همه قوانین تحریمی را لغو کردند.

وی با اشاره به این‌که «بالا رفتن انتظارات مردم از برجام یک واقعیت است»، ادامه داد:  واقعیت بزرگ این است که متاسفانه برجام از یک موضوع ملی در سطح دعواهای جناحی تنزل پیدا کرد.  انتظارات مردم در موضوع برجام بالا رفته و درست مدیریت نشده است. این‌که این مسأله تقصیر چه کسی بوده است در پاسخ باید بگویم  فکر می‌کنم تقصیر کسانی است که برجام را از موضوع ملی به یک موضوع جناحی تبدیل کرده­‌اند.

عراقچی با بیان این­‌که «در دو سال اخیر همیشه با دانشجویان دیدار داشته و درباره برجام صحبت کرده‌ام»، اظهار کرد: علت این­‌که در دو سه ماه اخیر کمتر صحبت کردم این است که برجام به یک موضوع جناحی تبدیل شده و بنابراین  تاثیر این صحبت‌ها کم شده است؛ لذا ترجیح دادم که ساکت باشم.

وی ادامه داد: از طرفی برجام هم که کار خودش را پیش می‌برد،  گشایش‌ها هم که در حال ایجاد شدن است، نفت و کشتیرانی و نفت‌کش‌ها نیز که کار خود را انجام می‌دهند، قراردادها در حال منعقد شدن است، هواپیماها که خریداری شده است، اما در مسائل بانکی یک مقدار مشکل داریم که اکثر این مشکلات ربطی به برجام ندارد و اگر فرصت داشتیم این مساله را به طور کامل توضیح می‌دادم.

وی با تاکید بر این­‌که «برجام کار خود را که باید می‌کرده انجام داده است»، گفت: من بارها گفتم که این مساله ناشی از لطف آمریکا و کشورهای 1+5 نیست. برجام ناشی از قدرت‌های ملی و درونی ماست. برجام مدیون کسانی است که دشمن را حتی از فکر حمله نظامی ناامید کردند، برجام مدیون کسانی است که موشک‌های ما را طراحی کرده­‌اند. برجام مدیون دانشمندان و خون شهدای هسته‌ای و ثبات داخلی و مشروعیت سیستم ماست.  برجام مدیون مدافعان حرم و کسانی است که امنیت را در مرزهای ایران برقرار کردند. همه اینها موجب شده است که طرف مقابل مجبور شود تا پای میز مذاکره بنشیند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌­ای ادامه داد : چرا آقای ترامپ می‌گوید این بدترین توافق در تاریخ امریکا است، چرا می‌گوید باعث شرم آمریکاست، ترامپ گفته من تعجب می‌کنم چرا وزیر امور خارجه آمریکا از میز مذاکره بلند نشد و آن‌جا را ترک نکرد. آمریکا و صهیونیست‌ها این‌گونه به برجام نگاه می‌کنند. آن‌ها به اوباما می‌گویند که ما ایران را با 6 قطع‌نامه شورای امنیت گوشه کرنر محبوس کرده‌ بودیم و تو آزادش کردی. تحریم‌ها را برداشتی و پول‌ها را برگرداندی.

وی با اشاره به ماجرای مناظره تلویزیونی خود اظهار کرد: چند وقت پیش زمانی که از کمیسیون مشترک برگشته بودیم، صدا و سیما از من دعوت کرد که گزارشی از کمیسیون مشترک ارائه بدهم. من نیز قبول کردم. قرار شد شنبه‌شب به صدا و سیما بروم، روز پنج‌شنبه یا جمعه به من خبر دادند که فقط خود شما در برنامه هستید که گزارش کمیسیون مشترک را بدهید. شنبه ظهر با من تماس گرفتند که به ما گفته شده عراقچی تنها نیاید که پاسخ دادم مشکلی نیست پس من نمی‌آیم. بعد هم آن جنجال برپا شد که عراقچی از مناظره می‌ترسد.

 وی ادامه داد : اولا این واقعا یک جفاست که وقتی یک سرباز از خط مقدم بر می‌گردد و می‌خواهد گزارش بدهد باید یک منتقد هم کنارت بنشیند. دوم این‌که من یک مقام رسمی هستم و آزادانه نمی‌توانم در تلویزیون مناظره کنم. من به عنوان مقام رسمی کشور هر جمله‌ای که بگویم روی آن حساب می‌شود؛ بنابراین من مجبورم در چارچوب صحبت کنم، در حالی که طرف دیگر مناظره که فرضا یک استاد محترم دانشگاه باشد هیچ قید و بند و معذوریتی به لحاظ سیاسی ندارد و می‌تواند هر چه بخواهد بگوید. همین جا هم من در چارچوب صحبت کردم وگرنه حرف و درد و دل زیاد دارم.

 عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که «آیا  آمریکا می­‌تواند برای ما تعیین تکلیف ‌کند»، تصریح کرد: اصلا این‌گونه نیست. آمریکا غلط کرده برای ما تعیین تکلیف کند، اختیار برجام فقط دست خودمان است. آیا اگر طرف مقابل نقض کند ما می‌توانیم به جایی شکایت کنیم؟ شورای امنیت که در بالاترین سطح حقوق بین‌المللی است که همین 6 کشور در آن‌جا هستند؛. بنابراین ما نمی‌توانیم جایی شکایت کنیم پس تصمیم گرفته شد که تضمین اجرای برجام فقط خودمان هستیم. باید جوری باشد که هر لحظه اراده کردیم همه چیز به اختیار خودمان باشد. بلافاصله می توانیم برنامه خود را به آن شکلی که می‌خواهیم دوباره فعال کنیم و به هیچ جا هم موکول نیست.

 وی ادامه داد : یک سازو کار وجود دارد که اگر یک  روز برجام به هر  دلیلی پاره شود و اگر بخواهیم برنامه هسته‌ای را هر طور که خودمان بخواهیم برگردانیم فقط یک ثانیه طول می‌کشد و معطل شورای امنیت و دیگران نخواهیم بود. اگر آمریکا و  اروپا نیز بخواهند برجام را نادیده بگیرند، برگرداندن تحریم‌های خودشان همان یک ثانیه زمان می­برد؛ اما تحریم‌های شورای امنیت را اگر بخواهند برگردانند باید مکانیزم زمان‌بر خود را طی کند در حالی که روسیه و چین و دیگران هم تاثیر گذارند. همیشه گفته‌ام آن‌چه که سایه جنگ را از سرما برداشته است قدرت ملی و نظامی و توان دفاعی ما است و البته قدرت دیپلماسی ما. سایه جنگ را قدرت نظامی ما از بین برد و برجام هم زمینه‌های بین‌المللی و اجماع جهانی علیه ایران را از بین برد. در برجام کسی فکر نکند آمریکا به ما لطف کرده است کسی فکر نکند دشمنی‌ امریکا کم شده است بیشتر هم شده است، چون الان امریکایی‌ها احساس می کنند سرشان کلاه رفته و احتمالا رفتارهای خصمانه آمریکا نسبت به ایران بیشتر هم خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما