شناسهٔ خبر: 18087271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی مطرح کرد

وجود 13 هزار زندانی جرائم غیر عمد در کشور/ بی‌اثر بودن قانون حمایت از خانواده در تحکیم بنیان خانواده

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی با اشاره به وجود 13 هزار زندانی جرائم غیرعمد در کشور گفت: قانون خانواده که در جهت تحکیم و حمایت از خانواده تدوین شد متاسفانه در جهت فروپاشی خانواده عمل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، اصغر جهانگیر ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وظیفه و رسالت سنگین در حوزه زندان‌ها گفت: زندان ویترینی است برای مسائلی که در جامعه اتفاق افتاده و به راحتی قابل رویت نیست.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور بیان کرد: وقتی به زندانیان نگاه می‌کنیم به این پی می‌بریم که سیستم قانونگذاری ما به گونه‌ای عمل کرده که چنانچه کسی دچار تخلف شد برای ضمانت اجرای قانون، تامین امنیت مردم و جامعه و اجرای عدالت باید به کیفر برسد.

وی با اشاره به اینکه سیستم قانونگذاری ما در جاهایی دچار غفلت شده است، افزود: امروزه حبس به عنوان یکی از مهمترین مجازات‌های جامعه مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و وجود بیش از 13 هزار نفر در رابطه با جرائم غیرعمد در زندان‌ها نشان‌دهنده این است که سیستم قانونگذاری ما نگاه حبس‌محوری را برای حل مشکلات انتخاب کرده است.

این مسؤول قضایی تصریح کرد: زندان و حبس باید به عنوان آخرین تنبیه در دستور کار گیرد اما با نگاه حبس‌محوری برای رفع مشکلات می‌توان فهمید که در بخش‌هایی از سیستم قانونگذاری ما مشکلاتی دارد که باید در جهت رفع آن بکوشیم.

جهانگیر اضافه کرد: امروز عوامل متعدد باعث تورم کیفری در قانوان مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین شده لذا جمعیت کیفری برازنده و شایسته جمعیت ارزشی ما نیست.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور با اشاره به ورود بخشی از جمعیت زندانیان کشور از طریق حوزه آموزشی گفت: بخش‌های آموزشی کشور اگر به نحو احسن به اموراتی که در جهت ارتقای فرهنگی و نقش آموزشی به آنها سپرده شده کوشا باشند زمینه بزهکاری افراد کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد کسانی که وارد زندان می‌شوند تحصیلات معادل دیپلم و یا زیر دیپلم دارند، گفت: 5 درصد از آقایان و 11 درصد زنانی که وارد زندان می‌شوند بی‌سواد مطلق هستند که این نشان دهنده آسیب‌پذیری بیشتر حوزه بانوان است که باید از این قشر حمایت بیشتری صورت گیرد.

این مسؤول با بیان اینکه 15 تا 20 درصد آقایانی که وارد زندان می‌شوند تحصیلات ابتدایی دارند، عنوان کرد: این در حالی است که 50 درصد بانوانی که وارد زندان می‌شوند تحصیلات معادل ابتدایی دارند، ضمن اینکه در بسیاری از زمینه‌ها متوجه می‌شویم که این افراد اغفال شدند و یا می‌توانند در معرض سوء استفاده دیگران قرار گیرند.

جهانگیر با اشاره به نقش نهادهای حمایتی و آگاهی‌بخش در این خصوص افزود: نهادهای حمایتی و آگاهی‌بخش نقش خوبی برای کمک به این موضوع دارند که سیستم آموزشی ما نباید به نحوی باشد که هر روز و هر سال با خلاهای آموزشی شکست‌های تحصیلی و ترک تحصیل و مشکلات بزهکاری و مسائل این چنینی روبه رو باشیم.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور با اشاره به نقص‌های سیستم آموزشی در ایجاد جرم از نگاه زندان به نقش اقتصاد در تولید جرم اشاره کرد و افزود: وقتی در جامعه‌ای تورم، رکود، بیکاری بالا باشد و اشتغال و درآمد نباشد افراد بدهکاری می‌شوند و این بدهکاری زمینه بزهکاری را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ناسالم که بخشی برون مرزی و بخشی داخلی است در ایجاد جرم و بزهکاری نقش دارد، گفت: قاچاق کالا و ارز، واردات بی‌رویه، عدم توجه به تولیدات داخلی و تحریم‌های بیگانگان و مسائلی از این قبیل دست به دست هم می‌دهد و سوء جریانی را ایجاد می‌کند و سیستم اقتصادی ما را به سمت ناکارآمدی می‌برد که نتیجه آن می‌شود که به دلیل مشکلات اقتصادی مردم ناخودآگاه به سمت بزهکاری حرکت می‌کنند.

این مسؤول قضایی کشور با اشاره به اینکه سرقت جرم اول استان کهگیلویه وبویراحمد است، افزود: 25 درصد زندانیان این استان افرادی هستند که به جرم سرقت در زندان به سر می‌برند که یکی از دلایل عمده بالا بودن سرقت در این استان عدم توسعه متوازن در بخش‌های مختلف این استان است.

جهانگیر بیان کرد: متاسفانه در رژیم طاغوت فقط مناطق پایتخت‌نشین بهره‌مند از توسعه و امکانات و رفاه بودند و هر چه به سمت مناطق مرکزی و حاشیه کشور برویم عمق محرمیت‌ها را می‌بینیم که عدم توجه به زیرساخت‌ها باعث ضعیف شدن زیربناهای استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز علیرغم تلاش‌های فراوان در نظام جمهوری اسلامی اما به دلیل عدم توجه رژیم گذشته استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد از عقب ماندگی برخوردار هستند در حالی که وجود آب و سایر ظرفیت‌ها پتانسیلی خوبی برای ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و توسعه استان است.

این مسؤول قضایی مواد مخدر را دومین جرم در استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و یادآور شد: 43 درصد جمعیت زندانیان کشور جرائم مواد مخدر هستند در حالی که 14 درصد جمعیت زندانیان کهگیلویه و بویراحمد را جرائم زندانیان مواد مخدر تشکیل می‌دهد و باید کمک کرد که این آمار در استان روزبه روز کاهش پیدا کند.

جهانگیر با اشاره به تاثیرات مخرب مواد مخدر بر کانون خانواده گفت: مواد مخدر یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی است که باعث ضربه زدن به تحکیم خانواده‌ها می‌شود، همه باید با یک عظم ملی و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که 5 آسیب اجتماعی از جمله مواد مخدر را دستور دادند گام برداریم.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در قانون با نگاه حمایت آمد اما در حقیقت نگاه حمایتی نبود، بحث خانواده بود که امروز قانونگذاری در جهت حمایت از خانواده، ضمانت اجرای کیفری برای مسائلی مانند مهریه، نفقه و .. قرار داده که در عمل این قانون به تحکیم خانواده کمکی نکرده است.

وی بیان کرد: در بیش از 92 درصد مواردی که زن شوهر را به خاطره عدم پرداخت نفقه و مهریه به زندان انداخته پس از آزادی مرد، منجر به طلاق شده که این نشان دهنده این است که قانونی که ما در جهت تحکیم و حمایت از خانواده تدوین کردیم متاسفانه در جهت فروپاشی خانواده عمل می‌کند و باید راه‌های دیگری را جست‌وجو کنیم.

این مسؤول قضایی بر ضرورت توجه به مسائل خانواده نسبت به سایر مسائل تأکید کرد و گفت: یک هزار و 800 نفر از کسانی که در زندان به سر می‌برند به خاطر سرقت از خانه توسط اولیاء به زندان افتاده‌اند که زندان آخرین راه نیست بلکه این مسائل باید به صورت ریشه‌ای حل شود.

جهانگیر با اشاره به مشکلات محیطی و نقش محیط زندگی در بزهکاری افراد گفت: 80 درصد کسانی که در زندان به سر می‌برند در مناطق محروم و حاشیه‌نشین شهرها زندگی می‌کنند و این نشان دهنده این موضوع است که ما به عنوان متولیان و مسؤولان به این مناطق کمتر توجه کرده‌ایم.

وی یکی از آسیب‌های مورد توجه رهبری را رسیدگی به بخش‌های حاشیه‌نشین عنوان کرد و یادآور شد: ارتقاء سطح فرهنگ منجر به کاهش آمار جرایم و تخلفات می‌شود که رتبه هشتم تعداد زندانی در سطح جهان برازنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه رتبه جمعیتی ما با رتبه جمعیت کیفری همخوانی ندارد، افزود: افزایش جمعیت کیفری در استان بخشی به دلیل جرائم غیرعمد، بخشی به مسائل جامعه، بخشی به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تهاجم فرهنگی است که باید جدی گرفته شود چرا که حتی بچه‌های کوچک ما از آسیب تهاجم فرهنگی مصون نیستند.

جهانگیر با اشاره به نقش فضای مجازی در بزهکاری افراد، گفت: فضا و محیط مجازی زمینه‌ای را فراهم کرده که اگر خوب مدیریت نشود به سرعت موجب انحراف و ایجاد مشکل برای نوجوانان، جوانان، و قشر آینده‌ساز جامعه می‌شود، متاسفانه روند مسائل خلاف اخلاقی و عفت عمومی رو به افزایش است که باید نهادهای فرهنگی مانند بسیج، مساجد، روحانیت، حوزه علیمه، انجمن‌های اسلامی در این عرصه‌ها وارد شوند.

انتهای پیام/82024/چ

نظر شما