شناسهٔ خبر: 18086630 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام‌های ارشد چین و آمریکا درباره کره شمالی گفت‌وگو کردند

پکن - ایرنا - «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی و رایزن عالی سیاسی و امنیتی چین و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا، در یک گفت‌وگوی تلفنی مساله هسته ای کره شمالی را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نشریه ساوت چیانا از هنگ کنگ روز چهارشنبه اعلام کرد که این گفت وگو شب گذشته صورت گرفته و طرفین علاوه بر موضوع کره شمالی در باره مسائل اقتصادی، تجاری، روابط سازنده دوجانبه و همچنین همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم نیز بحث و تبادل نظر کرده اند.
در همین حال گزارش حاکی است که محور اصلی صحبت های دو مقام مربوطه، موضوع کره شمالی و فعالیت های هسته ای این کشور بوده و اینکه طرفین قول داده اند با آن مقابله کنند.
ساوت چاینا می نویسد: در بیانیه طرف آمریکایی در این باره آمده است که آمریکا و چین باید ارتباطاتی سازنده داشته باشند و با تهدیدهای تسلیحاتی و اتمی کره شمالی برخورد کنند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیشتر از چین انتقاد کرده است که به اندازه کافی برای حل مساله هسته ای کره شمالی تلاش نمی کند.
شاید یکی از علت هایی که چین در هفته جاری واردات زغال سنگ از کره شمالی را ممنوع کرد و آن را با قطعنامه شورای امنیت مرتبط دانست، همین فشارهای ترامپ بوده است.
وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز هفته قبل در حاشیه اجلاس گروه جی ۲۰ در آلمان به تیلرسون گفت که بازگرداندن کره شمالی به مذاکرات به تنهایی کار چین نیست.
بسیاری از کارشناسان، این گفت وگوی تلفنی را تازه ترین تلاش دو کشور در راستای بهبود روابط دوجانبه پس از بروز تنش در ابتدای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می دانند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

انتهای پیام /*

نظر شما