شناسهٔ خبر: 18083027 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

افسون كرش، سكوت فدراسيون

روزنامه جوان

عدم اخذ مدارک از بازيکنان پرسپوليس براي شرکت در اردوي تيم ملي فوتبال در قطر بار ديگر احتمال دعوت نشدن بازيکنان اين تيم را قوت بخشيده است...

صاحب‌خبر -
عدم اخذ مدارک از بازيکنان پرسپوليس براي شرکت در اردوي تيم ملي فوتبال در قطر بار ديگر احتمال دعوت نشدن بازيکنان اين تيم را قوت بخشيده است، احتمالي که اگر به واقعيت تبديل شود آينده تيم ملي فوتبال را به خطر مي‌اندازد و ثابت مي‌کند که فدراسيون فوتبال در مقابل همه خواسته‌هاي منطقي و غيرمنطقي سرمربي پرتغالي کوتاه مي‌آيد.

درگيري لفظي کارلوس کرش و برانکو ايوانکوويچ پس از برگزاري آخرين اردوي تدارکاتي تيم ملي بالا گرفت و حالا با اينکه چند ماهي از آن ماجرا مي‌گذرد، اما به نظر مي‌رسد دود اين درگيري در آينده‌اي نزديک به چشم ملي‌پوشان پرسپوليس برود. اردوي امارات و تأکيد کرش بر برگزاري آن و همچنين تعطيلي ليگ صداي اعتراض سرمربي سرخپوشان را درآورد. تا جايي که برانکو صراحتاً کرش را عامل اصلي ناکامي احتمالي تيمش در ليگ برتر خواند. مرد پرتغالي نيز همانطور که انتظار مي‌رفت همچون موارد مشابه در بيانيه‌اي عريض و طويل پاسخ منتقدش را داد. با اين تفاوت که اين بار سرمربي در اقدامي عجيب و غيرقابل توجيه تمامي ملي‌پوشان پرسپوليس را از اردو اخراج کرد. تصميم عجولانه کرش اگرچه واکنشي از سوي بازيکنان نداشت، اما در آن برهه تيم ملي و پرسپوليس با حاشيه‌اي جدي مواجه شدند. با گذشت دو ماه از آن ماجرا و در حالي که گفته مي‌شد با تلاش مهدي تاج مشکلات مرتفع شده و طرفين اختلافات را کنار گذاشته‌اند خبرهايي به گوش رسيده مبني براينکه از هيچ  کدام از ملي‌پوشان پرسپوليس براي حضور در اردوي قطر مدارک خواسته نشده! اين خبر بدان معناست که سرمربي تيم ملي قصد پايان دادن به کدورت‌هاي گذشته را ندارد و باز هم لجبازي را چاشني کارش کرده است. حمايت برانکو از تيم ملي و آتش‌بس موقتي کرش، نويد روزهاي آرامي براي تيم ملي در آستانه دو‌ديدار حساس در چارچوب مسابقات انتخابي جام جهاني روسيه مي‌داد، اما گويا اين آرامش چيزي جز آتش زير خاکستر نيست و بايد منتظر شعله‌هاي هرچه بيشتر اختلاف دو مربي خارجي فوتبال ايران بود.

هميشه ادعا مي‌کرديم کرش يکي از مربيان واقعاً حرفه‌اي دنياست و توانايي مديريت کردن هر نوع حاشيه‌اي را دارد، اما به نظر مي‌رسد همين سرمربي حرفه‌اي تمام تمرکزش را معطوف دعوايش با برانکو کرده تا جايي که شرايط حساس تيم کشورمان در راه صعود به جام جهاني را به دست فراموشي سپرده و براي آنکه برنده اين دعوا باشد حتي حاضر است مهره‌هاي پرسپوليسي‌اش را نيز از فهرست تيم خط بزند! در شرايطي که براي موفقيت در رقابت‌هاي انتخابي حضور هرچه قدرتمندتر و استفاده از تمام پتانسيل فوتبال کشور ضروري است. اينکه آقاي کرش تا چه زماني قرار است به لجبازي‌هاي منحصر به فرد و البته غيرحرفه‌اي‌اش در مورد موارد مختلف ادامه دهد براي هيچ‌کس مشخص نيست. ضمن اينکه علت سکوت، بي‌تفاوتي و کوتاه آمدن‌هاي مداوم فدراسيون فوتبال نيز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. مسئوليت اصلي نتايج و رفتار سرمربي تيم ملي، چه ايراني و چه خارجي، با فدراسيون فوتبال است. منتها در ساختمان سئول گويا کسي زورش به مرد پرتغالي نمي‌رسد و اين مربي خارجي هر زمان که اراده کند و تشخيص دهد اجازه دارد هر تصميمي بگيرد و آن را به مرحله اجرا بگذارد. در همان اردوي پرسروصداي امارات دستياران ايراني اين مربي نيز پاسوز اعتراض فني سرمربي پرسپوليس شدند. تا به امروز هنوز کسي رابطه بين انتقاد برانکو با ديپورت شدن مربيان ايراني تيم ملي را درک نکرده و اينگونه که پيش مي‌رود باز هم توضيحي در خصوص تکرار رفتارهاي عجيب کرش داده نخواهد شد. تا پيش از کرش منتقدانش را به انتقادهاي مغرضانه متهم مي‌کرد اما بايد اعتراف کرد که حذف بازيکنان پرسپوليس از تيم ملي چيزي جز لجبازي نيست.

در صورتي که دستيار پيشين فرگوسن واقعاً روي نام بازيکنان پرسپوليسي‌اش خط قرمز بکشد به هيچ وجه نمي‌توان از اين کش مکش بچگانه و منسوخ شده حمايت کرد. در واقع هيچ توجيهي براي محروم کردن چند بازيکن از تيم ملي آن هم به خاطر اختلاف‌نظر با يک مربي وجود خارجي ندارد. سرخپوشان هفته‌هاست صدرنشين ليگ برتر هستند و براي بالاي سربردن جام لحظه‌شماري مي‌کنند. مگر مي‌توان منکر قدرت و درخشش اين فصل پرسپوليس شد؟! به ويژه که در بازي‌هاي اخير ملي‌پوشان قرمزپوش عملکرد خوبي در تيم ملي داشته‌اند و اتفاقاً کرش نيز از آنها رضايت کامل داشته است. اگرچه فدراسيون علاقه زيادي به سکوت در قبال اينگونه حواشي دارد، اما انتظار فوتبال دوستان ايراني اين است که تاج به عنوان رئيس فدراسيون قبل از آنکه کار از کار بگذرد وارد عمل شود و براي يک‌بار هم که شده در مقابل رفتارها و خواسته‌هاي نامعقول سرمربي تيم ملي عقب‌نشيني نکند.

نظر شما