شناسهٔ خبر: 18082443 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

رئیس ستاد انتخابات کشور

«جبهه»‌های انتخاباتی موجودیت خود را اعلام کنند/ برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان منوط به نظر خودشان است/ میدان ارائه نظر و فکر در چارچوب قانون برای همه باز باشد

‌ رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: «جبهه»‌های انتخاباتی باید موجودیت خود را اعلام کنند؛ برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان منوط به نظر خودشان است و میدان ارائه نظر و فکر در چارچوب قانون باید برای همه باز باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارششفاف، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در سال آینده برگزار می‌شود.


این انتخابات در روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 برگزار خواهد شد و هم‌زمان پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در سراسر کشور شور و نشاطی برپا خواهد کرد.

ثبت‌نام از داوطلبان از روز 22 فروردین 1396 آغاز می‌شود و به مدت پنج روز ادامه می‌یابد و مهلت قانونی تبلیغات 20 روزه برای کاندیداهای تأیید صلاحیت شده از هشت تا 27 اردیبهشت است.

بر اساس ماده سه قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور موظف است حداقل پنج ماه قبل از پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری (12 اسفند) مقدمات اجرای انتخابات را فراهم آورد و کارها به‌خوبی در دست پیگیری است.

علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور نیز امروز به همین خاطر و برای شرکت در چندین نشست انتخاباتی ازجمله ستاد انتخابات استان سمنان به این استان سفر کرد و این امر بهانه‌ای برای انجام گفت‌وگوی خبرنگار فارس با وی برای جویا شدن از آخرین اخبار انتخاباتی شد که در ادامه می‌خوانید:

فارس: برای انتخابات آینده تا الآن چه تعداد صندوق و شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه نظر هیأت اجرایی در این امر ملاک بود؛ اما با عنایت به تجربیات و سوابق انتخابات گذشته، پیش‌بینی‌ها برای انتخابات آینده چگونه است؟

احمدی: برآورد ما به نسبت رشد جمعیت و ایجاد سهولت بهتر این است که بین 53 تا 55 هزار شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست جمهوری و حدود 65 هزار شعبه برای انتخابات شوراهای شهر و روستا داشته باشیم.

با این قید که حتماً هیأت‌های اجرایی این عدد را دقیق و تکمیل می‌کنند که پس از تشکیل هیأت‌های اجرایی و استخراج آمارها، اطلاعات جدیدتر را حتماً به استحضار ملت ایران خواهیم رساند.

فارس: تعداد نفراتی که همکار ستاد انتخابات در سراسر کشور هستند چگونه پیش‌بینی ‌شده است؟

احمدی: ستاد انتخابات کشور، ستاد انتخابات استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در این زمینه فعال هستند.

429 فرمانداری و 158 بخشداری به‌اضافه حدود 37 هزار روستا داریم که باید انتخابات در آن انجام شود و تعداد شهرهایی که باید در آن انتخابات برگزار کنیم، یک هزار و 241 شهر است.

وی تصریح کرد: مجریان، ناظران و بازرسان انتخاباتی در کنار نیروهای امنیتی و حفاظت صندوق‌ها در امر برگزاری انتخابات سازماندهی می‌شوند.

فارس: پیش‌بینی شما از مجموع این نفرات مشخص شده است؟

احمدی: در هر شعبه‌ای که در روستاها برقرار می‌شود، ممکن است از پنج یا هفت نفر عضو شروع شود و در بعضی از شعب تا 15 نفر برسد؛ چون در بعضی از نقاط، تعداد صندوق‌ها فرق می‌کند.

این آمار را باید زمانی که شعب قطعی شده، ارائه داد؛ اما به‌طور متوسط اگر 70 هزار شعبه دارای دو صندوق را در نظر بگیریم و متوسط 10 نفر هم در آنها فعال شوند، حدود 700 هزار نفر سر صندوق خواهند بود که این کف عددهاست که اجرایی می‌شود و عموماً هم از خود مردم استفاده می‌کنیم.

فارس: بحثی درباره انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری وجود داشت و بعضی از شخصیت‌ها نظر داشتند که صلاح نیست هم‌زمان با دو انتخابات دیگر برگزار شود؛ تحلیل شما چیست؟ این امر مشکلی در روند رأی‌گیری ایجاد می‌کند یا خیر؟

احمدی: وزارت کشور مجری قانون است و به‌حکم قانون اساسی، تصمیم نسبت به این قضایا به عهده خود مجلس خبرگان رهبری است.

اگر مجلس خبرگان رهبری تصمیم می‌گرفت که انتخابات میان‌دوره‌ای انجام شود، ما انجام می‌دادیم.

هم‌اکنون تصمیم گرفته شده که این انتخابات انجام نشود و ما هم مجری قانون هستیم؛ گرچه آمادگی داشتیم که علی‌رغم زحماتی که داشت، اما اگر تصویب می‌شد، این انتخابات را برگزار کنیم.

فارس: انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود؟

احمدی: بله. در چهار استان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس را خواهیم داشت.

فارس: در حوزه احزاب فرموده‌اید که این روزها بهار احزاب است؛ اما متأسفانه شاهد بداخلاقی‌هایی در سراسر کشور در حوزه حضور شخصیت‌ها و سخنرانی‌ها هستیم. وزارت کشور برخوردها و پیگیری‌هایش در این موارد به چه شکل خواهد بود؟

احمدی: شورای امنیت کشور دستورالعملی تهیه کرده و به استانداران و فرمانداران ابلاغ شده است و ای‌کاش همه ما به این دستورالعمل تن بدهیم و چارچوب قانون را رعایت کنیم.

در مورد این بحث بخشی ما به‌عنوان وزارت کشور هستیم که باید این بستر را فراهم کنیم تا در چارچوب قانون همه بتوانند نظراتشان را بیان کنند؛ اما بخشی از آن دوستانی هستند که از افراد مختلف دعوت می‌کنند و آن‌ها هم باید ملاحظات را برابر قانون رعایت کنند.

وی تصریح کرد: چقدر خوب است اجازه دهیم میدان ارائه نظر و فکر در چارچوب قانون برای همه باز باشد.

فارس: درباره احزاب چطور؟

احمدی: در مورد احزاب که گفتم این روزها بهار احزاب است، برای این بود که احزاب کارکردشان سیاسی بوده و بهترین حرکت سیاسی درون جامعه ما، انتخابات است.

احزاب می‌توانند در چارچوب قانون و در زمان خودش کاندیدا معرفی کنند و از کاندیدایی حمایت کنند و اظهار وجود داشته باشند.

احزاب می‌توانند در مشارکت حداکثری نقش‌آفرینی کنند و با تلاش‌های خود با مخاطبان اقناعی برخورد و مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند.

فارس: روند تشکیل خانه احزاب در استان‌ها چگونه پیش می‌رود؟

احمدی: در بحث احزاب دو نکته وجود دارد؛ یک‌وقت می‌گویند خانه احزاب که صنف است و زمانی حزب مطرح می‌شود که خود احزاب کارکردشان سیاسی است.

زمانی عبارت «جبهه» مطرح می‌شود؛ تشکیل جبهه باید برابر بند دو ماده یک قانون جدید احزاب که ابلاغ شده، اطلاع‌رسانی شده و احزاب دارای پروانه معتبر برای زمان مشخص به اطلاع کمیسیون برسانند که می‌خواهند فعالیتی داشته باشد.

اطلاع‌رسانی در این زمینه کفایت می‌کند و نیاز به مجوز از طرف وزارت کشور ندارد.

نظر شما